12 Ιανουάριος 2013, 11:08 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 21:17

Μελισσανίδης: Ο Πόντιος επιχειρηματίας που κατέκτησε τον κόσμο!

  • Στην Παναγία Σουμελά ο Δημήτρης Μελισσανίδης

Ο κ. Δημήτρης Μελισσανίδης εξακολουθεί να δείχνει την ελπίδα. Με μία κίνηση - ματ απέδειξε ότι όχι μόνον η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει αλλά και να βγει από την κρίση πιο δυνατή.

Λίγο πριν κλείσει το 2012 ο όμιλος της Aegean, συμφερόντων Δημήτρη Μελισσανίδη εξαγόρασε τις εγκαταστάσεις της ΒP Hellas στη Δραπετσώνα!  Η επιχειρηματική αυτή κίνηση δεν είναι και η μοναδική, όπου ο πόντιος επιχειρηματίας εξαγοράζει δραστηριότητες πολυεθνικών οίκων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: ενδεικτικά μπορεί να σημειώσει κανείς την εξαγορά των εγκαταστάσεων της Texaco στον Ασπρόπυργο, τις εγκαταστάσεις καυσίμων της εταιρείας Shell στο Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά και τις αντίστοιχες υποδομές της Exxon-Μobil στην Αίγυπτο.

Ο τερματικός σταθμός της BP Hellas, που εξαγόρασε η Aegean,  είναι τοποθετημένος σε στρατηγική θέση, δύο χιλιόμετρα δυτικά του λιμανιού του Πειραιά στην περιοχή της Δραπετσώνας. Αποτελεί δε τον πυρήνα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στην ελληνική αγορά αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (Ιταλία, Ουκρανία, Κύπρο, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία και Σκόπια). Από τις εγκαταστάσεις αυτές μπορούν να διακινηθούν ετησίως 60 εκατομμύρια λίτρα λιπαντικών και να τροφοδοτηθεί πάνω από το 40% των εγχωρίως παραγόμενων λιπαντικών στη χώρα μας.

«Η απόκτηση των εγκαταστάσεων της BP Hellas στη Δραπετσώνα αποτελεί το πρώτο βήμα» ανέφερε μιλώντας στο statbank.gr ανώτατος παράγοντας του ομίλου της Aegean προσθέτοντας «σύντομα θα ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων αυτών έτσι να αξιοποιηθεί πλήρως η στρατηγική θέση  τους τόσο στην εγχώρια όσο και τις ξένες αγορές».

Η Ιστορία

Οι εγκαταστάσεις ευρίσκονται στη Δραπετσώνα εδώ και 90 χρόνια. Το 1914 η εταιρεία πετρελαίων Standard Oil Company, θέλοντας να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα αγόρασε έκταση 40 περίπου στρεμμάτων, δύο χιλιόμετρα δυτικά του λιμανιού του Πειραιά στην περιοχή της Δραπετσώνας.  Σκοπός της νεοϊδρυθείσας εταιρείας ήταν «η ίδρυσις και εκμετάλλευσις αποθηκών πετρελαίων και πάσα εν γένει πράξις και επιχείρησις σχετιζόμενη με την βιομηχανία πετρελαίου».

Στα χρόνια που ακολούθησαν η ιδιοκτήτρια εταιρεία μετονομάσθηκε το 1930 σε Socony Vacuum Company και το 1955 σε Mobil Oil Hellas. Το 1984 μεταφέρθηκαν στην περιοχή του Ασπροπύργου τα καύσιμα και από τότε η εγκατάσταση δραστηριοποιείται στην παραγωγή, αποθήκευση και διακίνηση λιπαντικών.

Το 2000 την εγκατάσταση την αγόρασε η ΒP Hellas A.E.  Μετά από την ανακαίνιση του 1998 το εργοστάσιο παραγωγής λιπαντικών της Δραπετσώνας έγινε ένα από τα πλέον σύγχρονα αναμικτήρια της εταιρείας και παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των πολιτικών της για την εμπορία λιπαντικών.

Εντυπωσιακά ωστόσο είναι ορισμένα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του συγκροτήματος. Αυτό διαθέτει προβλήτα που μπορεί να δεχτεί πλοία μέχρι 30.000 ΜΤ, ενώ δύο ξεχωριστές γραμμές σωληνώσεων οδηγούν τα βασικά λιπαντικά και τα πρόσθετα στις είκοσι και πλέον δεξαμενές αποθήκευσής τους. Ο τεχνικός εξοπλισμός και οι δυνατότητες του συγκροτήματος είναι οι καλύτερες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο. Το λιμάνι που διαθέτει η εγκατάσταση είναι ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της δίνοντας τη δυνατότητα στις μπάρτζες να διανέμουν τα λιπαντικά στα δεξαμενόπλοια χωρίς αυτά να χρειάζεται να ελλιμενιστούν, εξοικονομώντας έτσι χρόνο και χρήμα.

Είναι γνωστό ότι ο Πειραιάς ευρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων - Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας. Σε αυτή την πλεονεκτική γεωγραφική θέση είναι εγκατεστημένο το συγκεκριμένο εργοστάσιο παραγωγής λιπαντικών, εκεί όπου ο μικρός Δημήτρης έπαιζε με τα άλλα παιδιά των προσφύγων από τον Πόντο.

Δημήτρης Μελισσανίδης, στη λίστα των Lloyd’s με τα 100 σημαντικότερα πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλίας    

Ελάχιστοι  Έλληνες επιχειρηματίες - είτε στον χώρο της ναυτιλίας είτε στους άλλους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας -  είναι σε θέση να επιδείξουν μια τόσο ταχεία ανοδική πορεία όσο ο κ. Δημήτρης Μελισσανίδης.  Από μια σχολή οδηγών, που ήταν και η πρώτη του επιχειρηματική δραστηριότητας, ο ίδιος αποτελεί σήμερα έναν από τους κυριότερους παράγοντες στην διεθνή αγορά ναυτιλιακών καυσίμων. Με αυτά τα λόγια περιγράφουν οι Lloyd’s τον κ. Δημήτρη Μελισσανίδη στην τελευταία τους έκδοση με τα 100 σημαντικότερα πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ας δούμε, όμως, τι σημειώνουν οι Lloyd’s.

Τα νέα γραφεία του ομίλου της Aegean, αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία ευρίσκονται στην προκυμαία του Πειραιά, θα έλεγε κανείς ότι «φωτογραφίζουν» έναν παγκόσμιο παίκτη ο οποίος διαχειρίζεται  έναν εκπληκτικό ετήσιο τζίρο: το ναυτιλιακό γκρουπ που διευθύνει ο κ. Δημήτρης Μελισσανίδης πραγματοποιεί έναν ετήσιο κύκλο εργασιών 15 δισεκατομμυρίων ευρώ (19,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων). Το ήμισυ εξ αυτού πραγματοποιείται από το δίκτυο της εισηγμένης από το τέλος του 2006 στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Aegean Marine Petroleum. Η εν λόγω επιχείρηση αποτελεί μια  παγκόσμια εταιρεία logistics καυσίμων

Η Aegean έχει παρουσία σε 20 αγορές, που εκτείνονται στην βόρεια και κεντρική Αμερική, την  Καραϊβική, την Αφρική, την Ευρώπη, την Ασία και την Μέση Ανατολή.
Στις πιο πρόσφατες κινήσεις του επιτελείου του κ. Μελισσανίδη είναι και η επίτευξη στρατηγικής συμμαχίας με την China Changjiang Bunker Co (Sinopec) η οποία έχει ως βασικό στόχο να εξυπηρετήσει τους πελάτες της Aegean σε κινέζικα παράκτια λιμάνια και διάφορους καίριους προορισμούς στον ποταμό Changjiang.
Πέραν αυτού, η εταιρεία επέκτεινε πρόσφατα τις δραστηριότητές της στην Ισπανία ενώ αναπτύσσει συγκεκριμένα σχέδια για τη δημιουργία νέων κέντρων παροχής υπηρεσιών σε επιλεγμένους κόμβους σε ολόκληρο τον κόσμο τα επόμενα χρόνια.

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του ομίλου είναι ο στόλος του που αποτελείται από 67 δεξαμενόπλοια ανεφοδιασμού καυσίμων, σχεδόν όλα διπλού κύτους.  Από το 2007, η εταιρεία έχει ήδη υλοποιήσει ένα πρόγραμμα ναυπήγησης περισσότερων από 30 τέτοια σκάφη. Γίνεται λόγος για σύμβαση μεγαλύτερη των  350 εκατομμυρίων δολαρίων.
Παρά το γεγονός ότι η εισηγμένη εταιρεία έχει στην θέση του chairman  τον εφοπλιστή Πέτρο Γεωργιόπουλο και president τον κ. Νικόλα Ταβλάριο – με έδρα και οι δύο τη Νέα Υόρκη - ο ιδρυτής κ. Μελισσανίδης είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος ενώ  διατηρεί τον τίτλο του επικεφαλής της εταιρικής ανάπτυξης.

Οι άσχημες συνθήκες που επικρατούν στις ναυτιλιακές αγορές μπορεί να κάνουν δύσκολη τη ζωή των προμηθευτών, αλλά και για τους ίδιους  λόγους, η δύναμη των προμηθευτών καυσίμων πάνω στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις αυξάνεται. Λέγεται μάλιστα ότι ο κ. Μελισσανίδης  επέκτεινε την πίστωση στους έλληνες πλοιοκτήτες σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το μήνα, ένα ποσό εκπληκτικό γι’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς.
Στις αξιοσημείωτες δραστηριότητες του ομίλου της Aegean περιλαμβάνονται επίσης τα δικά της λιπαντικά ναυτιλίας. Πρόκειται για ένα τομέα όπου ο ελληνικός όμιλος επιχειρήσεων «κοιτάζει στα μάτια» τις μεγάλες ανταγωνίστριες εταιρείες.

Κάτω από την ομπρέλα της Aegean λειτουργεί και  μια από τις μεγαλύτερες αλυσίδες πρατηρίων στην εγχώρια αγορά καυσίμων: περίπου 550 βενζινάδικα υψώνουν την σημαία της Aegean στην αγορά

Ο όμιλος όμως της Aegean  αναπτύσσει και μία αμιγώς ναυτιλιακή δραστηριότητα η οποία επίσης εμφανίζει υψηλούς ρυθμούς αύξησης. Γίνεται λόγος για την θυγατρική εταιρεία Aegean Shipping, με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Μελισσανίδη, γιο του ιδρυτή του ομίλου. Η εταιρεία έχει παραγγελίες έξι δεξαμενοπλοίων - οικολογικού τύπου -  των 52.000 dwt στο ναυπηγείο Daesun. Η παράδοση των δεξαμενοπλοίων θα ξεκινήσει στις αρχές του 2014 ενώ η υλοποίηση του συνολικού ναυπηγικού προγράμματος θα απαιτήσει κεφάλαια της τάξεως των 200 εκατομμυρίων δολαρίων. Ας σημειωθεί ότι ο στόλος της Aegean Shipping αποτελείται από πέντε Handysize και μεσαίου μεγέθους δεξαμενοπλοίων.

Πηγή: kourdistoportocali.com