19 Νοέμβριος 2012, 12:36 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 21:38

Υπόθεση RYANAIR: Τι συμβαίνει τελικά με τον Μπουτάρη;

  • Υπόθεση RYANAIR: Τι συμβαίνει τελικά με τον Μπουτάρη;

Του Βαγγέλη Μωυσή

Σε προσωπικό RYANAIR gate του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, εξελίσσεται η συνεργασία της πόλης και του νομού, με την εν λόγω αεροπορική εταιρεία. Αιτία, η εμμονή του δημάρχου να δέσει ολόκληρο το νομό στο άρμα της πολυσυζητημένης φθηνής αεροπορικής εταιρείας RYANAIR, με πολλά αρνητικά αποτελέσματα, οικονομικά και μη, σύμφωνα με τους επικριτές του.

Στις 10 Νοεμβρίου 2012 η Karfitsa και το Karfitsa.Gr καταρρίπτουν τις συνεχείς διαψεύσεις του δημάρχου Θεσσαλονίκης, που ισχυρίζεται πως επρόκειτο για κοινή απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ νομού Θεσσαλονίκης! Αποκαλύπτουμε το email-ομολογία του ιδίου του Γιάννη Μπουτάρη ως προέδρου του Οργανισμού (στο εξής «ΟΤΠ» για συντομία), πως έλαβε μόνος του την πρωτοβουλία υπογραφής της συνεργασίας, στις αρχές του 2011, ερήμην των υπολοίπων μελών της διοίκησης! Μιας διοίκησης, που βρέθηκε προ τετελεσμένου, από έναν νεοεκλεγέντα δήμαρχο στο ζενίθ της πολιτικής του ισχύος και με τις πολιτικές «πλάτες» του πανίσχυρου ακόμα (τότε) πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου.

Το email, φέρει την υπογραφή του Γιάννη Μπουτάρη και εστάλη από τη γραμματέα του στις 26 Ιανουαρίου 2011, με αποδέκτες τα υπόλοιπα μέλη του δ.σ. του ΟΠΤ (αντιπεριφερειάρχη Α.Τζιτζικώστα, πρόεδρο Ένωσης Ξενοδόχων Α.Θωμόπουλο, εκπρόσωπο Helexpo Β.Χουλιάρα, διευθυντή Περιφέρειας Νίκο Τσοτσόλη, πρόεδρο ΟΛΘ Στέλιο Αγγελούδη και εκπρόσωπο ΤΕΔΚ Τάσο Αφεντουλίδη)

Τον Ιανουάριο του 2011 τα μέλη του δ.σ. είχαν απορρίψει ομόφωνα την τριετή συνεργασία και περίμεναν να έρθει προς νέα συζήτηση, ψήφιση και κύρωση από το δ.σ. μια σύμβαση με ετήσια διάρκεια, για 350.000 ευρώ. Αυτό μέχρι πρόσφατα το διέψευδε ο Γιάννης Μπουτάρης ισχυριζόμενος πως τα μέλη του δ.σ. συναποφάσισαν τη συνεργασία ως έχει.

Αποδεικνύεται όμως, πως όχι μόνο δεν συναποφάσισαν, αλλά βρέθηκαν …προ τετελεσμένου από τον δήμαρχο. Αντί σχεδίου σύμβασης προς έγκριση, έλαβαν το email με το οποίο ο Γιάννης Μπουτάρης τους ανακοίνωνε ότι …υπέγραψε τη σύμβαση (τριετίας και ύψους 1.050.000 ευρώ) ερήμην τους: «Μετά από ασφυκτική πίεση χρόνου, χθες το μεσημέρι υπέγραψα τη σύμβαση συνεργασίας με τη Ryanair. Ανέλαβα την πρωτοβουλία αυτή εν πλήρει συνειδήσει ότι θα εξασφαλιστούν οι πόροι που απαιτούνται και σας ενημερώνω ότι έχουν ήδη εξασφαλιστεί επιπρόσθετοι. Η επόμενη κίνηση σχετικά με τα παραπάνω, είναι η κοινή συνέντευξη τύπου του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετιγκ (sic) Θεσσαλονίκης και της Ryanair, προκειμένου να ανακοινωθεί η έναρξη πτήσεων της Ryanair από και προς τη Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο, το Σαρλερουά, το Όσλο και τη Στοκχόλμη.»

Τι ομολογεί ουσιαστικά με τα παραπάνω ο Γιάννης Μπουτάρης;

1ον: Ότι η σύμβαση δεν πέρασε ποτέ προς έγκριση από το δ.σ. του ΟΠΤ, κατά παρέκκλιση από κάθε έννοιας χρηστής λειτουργίας μιας διοίκησης που διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα!

2ον: Ότι τα μέλη του δ.σ. του ΟΠΤ δεν έμαθαν ότι ο Γιάννης Μπουτάρης σκόπευε να «αναλάβει πρωτοβουλία» για την υπογραφή, παρά μόνο …αφού τη ανέλαβε.

3ον: Ότι ο Γιάννης Μπουτάρης υπέγραψε τη σύμβαση, χωρίς να έχει εξασφαλισμένους πόρους για να ανταπεξέλθει ο οργανισμός στο κόστος της (αλλά ΘΑ τους εξασφαλίσει στο μέλλον).

4ον: Ότι στην πραγματικότητα ο Οργανισμός πριμοδοτεί τη Ryanair για αεροπορικές συνδέσεις, παρά το γεγονός ότι τυπικά πληρώνει μόνο την «Airport Marketing Services» (θυγατρική της Ryanair) για …διαφημιστική προβολή στο site της Ryanair.

Φυσικά, το 4ο σημείο της ομολογίας, αποτελεί «κρυφό καμάρι» πολλών ανά την Ελλάδα –κι ας το` χει ο κόσμος τούμπανο-, αφού η ίδια οδός της …νομότυπης «παράκαμψης» των διεθνών κανόνων περί ανταγωνισμού, ακολουθήθηκε για την «εγκατάσταση» της Ryanair όχι μόνο στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και στον Άραξο (Πάτρα), στην Αγχίαλο (Βόλο) και τώρα προωθείται για την εγκατάσταση στο αεροδρόμιο της Κω από τον Μάρτιο του 2013.

Μια σημαντική διαφορά όμως, ανάμεσα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και στα υπόλοιπα, είναι πως το δεύτερο σε μέγεθος αεροδρόμιο της Ελλάδας, υπήρχαν εγκατεστημένες (ή ενδιαφέρονταν να εγκατασταθούν) και άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες με τακτικά δρομολόγια προς ευρωπαϊκούς προορισμούς! Σε όλα τα άλλα αεροδρόμια, οι διεθνείς επιβατικές πτήσεις, είναι τσάρτερ που προγραμματίζονται σε συνεργασία με τουριστικά πρακτορεία ανάλογα με τη ζήτηση ενόψει θέρους.

Στο ίδιο email, ο κ. Μπουτάρης εκτός από …τον εαυτό του, εμφανίζει ως γνώστη των ενεργειών τον αναπληρωτή πρόεδρο του ΟΠΤ Απόστολο Τζιτζικώστα αναφέροντας πως ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης «ανέλαβε να συντάξει ιδιωτικό συμφωνητικό» μεταξύ ΟΠΤ, ΕΒΕΘ και Ανδρέα Ανδρεάδη (Sani Resort) ως εκπροσώπου «ομάδας ξενοδόχων της Χαλκιδικής».

Ζητήσαμε από τον κ. Τζιτζικώστα να μας εξηγήσει τη δική του συμμετοχή, την οποία αρνείται κατηγορηματικά: «Ουδέποτε ανέλαβα τέτοια ευθύνη. Και θα πως θα μπορούσα άλλωστε αφού δεν είμαι νομικός. Το είπα και τότε στο δ.σ. Δεν είχα καμία εμπλοκή στην διαδικασία, αντιθέτως, ενημερώθηκα όπως και όλο το δ.σ. για την τελική υπογραφή, με email. Δεν θυμάμαι αν είναι η ημερομηνία αυτή που λέτε. Θυμάμαι όμως, πως έτσι κι αλλιώς, τέτοιο τριμερές συμφωνητικό που δήθεν ανέλαβα να συντάξω, δεν υπήρξε ποτέ.»

Ήδη την εποχή που ο Γιάννης Μπουτάρης, ήταν «φρέσκος» δήμαρχος με έντονη την υποστήριξη του ακόμα ισχυρού τότε πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου, είχαν αντιδράσει σε πολλές πτυχές της συνεργασίας με τη RYANAIR, ως μέλη του ΟΠΤ, τόσο ο Απόστολος Τζιτζικώστας, όσο και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αριστοτέλης Θωμόπουλος.

Ο δε αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, προσπαθεί μέχρι σήμερα να …βγάλει από τη ζημία κέρδος, αξιοποιώντας τις καλές σχέσεις του με τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ, Νίκο Καραχάλιο, και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Τουρισμού, Αναστάσιο Λιάσκο, από τους οποίους ζήτησε την ενεργή συνδρομή του ΕΟΤ στην τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας.

Παρά το γεγονός ότι πρόσφατα στοιχεία δείχνουν πως η περιοχή είχε μικρότερες απώλειες εν συγκρίσει με την τεράστια μείωση τουριστών άλλων περιοχών της χώρας,  «η Θεσσαλονίκη σε καμία περίπτωση δεν κέρδισε αυτά που προσδοκούσε», όπως τονίζει ο κ. Θωμόπουλος. «Αντίθετα, σε μεγάλο ποσοστό πληρώσαμε εμείς για …τον τουρισμό της Χαλκιδικής, αφού το 85% των αφιχθέντων με τη RYANAIR είχαν τελικό προορισμό το γειτονικό νομό» (σ.σ.: Άλλωστε τους φορείς της Χαλκιδικής είχε προσεγγίσει αρχικά η ίδια η Ryanair).

Επίσης, η ιταλική «Αlitalia» και η «British Airways», διέκοψαν τα δρομολόγια σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με Ρώμη και Λονδίνο εξ` αιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκάλεσε ο κ. Μπουτάρης, με την συμφωνία που ουσιαστικά πριμοδοτεί τη Ryanair, όπως έχουν επισημάνει κατ` επανάληψη τον τελευταίο καιρό τα στελέχη της μείζονος αντιπολίτευσης στον Δήμο Θεσσαλονίκης και ο Κώστας Γκιουλέκας.

Ειδικά ως προς αυτό, έγκυρες πηγές, επιβεβαιώνουν στην «K» ότι ανακοινώνοντας την πρόθεση αποχώρησής τους από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, σε συνάντηση στο γραφείο του υπουργού Μακεδονίας – Θράκης Θ. Καράογλου, οι εκπρόσωποι της Alitalia και της British Airways, απέδωσαν την απόφαση της πρώτης κατά 100% και της δεύτερης κατά 50%, στον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκαλεί η «πριμοδότηση» της Ryanair, ενώ επιφυλάχθηκαν αμφότεροι για περαιτέρω ενέργειες των εταιρειών τους.

Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται επίσης ζημιωμένη από το γεγονός ότι η RYANAIR εκβιάζει με αποχώρηση, για να πάρει τα χρήματα που εδώ και μήνες χρωστάει ο ΟΠΤ (ενώ ο κ. Μπουτάρης βεβαίωνε πως «έχουν βρεθεί επιπρόσθετοι πόροι»), καθώς και από το πλήγμα που δέχεται η διεθνής αξιοπιστία της πόλης.

Τέλος, χρήζει περαιτέρω διερεύνησης ο λόγος για τον οποίο ο Γιάννης Μπουτάρης έχει μετατρέψει τον ΟΠΤ σε … παραμάγαζο του δήμου Θεσσαλονίκης, στον οποίο ανατίθενται –απ’ ευθείας φυσικά- κοστοβόρες εργασίες (π.χ. δημόσιες σχέσεις, ενέργειες προβολής και… αερομεταφορές του φεστιβάλ «Δημήτρια» έναντι 40.000 ευρώ), σχεδόν πάντα εν αγνοία των άλλων μελών της διοίκησης!

Πηγή: karfitsa.gr

Gallery