17 Οκτώβριος 2012, 11:29 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 21:50

Το κάπνισμα εντός του αυτοκινήτου προκαλεί ατμοσφαιρική ρύπναση

  • Το κάπνισμα εντός του αυτοκινήτου προκαλεί ατμοσφαιρική ρύπναση

Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Το κάπνισμα μέσα σε ένα αυτοκίνητο, ακόμα και αν τα παράθυρα ανοικτά ή ο κλιματισμός είναι σε λειτουργία, προκαλεί ρύπανση του αέρα που υπερβαίνει τα όρια ασφαλείας του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, σύμφωνα με νέα βρετανική έρευνα, που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Tobacco Control.

Επίσης, τα παιδιά που κάθονται στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου εκτίθενται στην ατμοσφαιρική ρύπανση, όταν ο οδηγός ή ο συνοδηγός καπνίζουν.

Σύμφωνα με τον Δρ Σον Σεμπ από το Πανεπιστήμιο του Άμπερντιν στην Σκοτία, τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα επειδή αναπνέουν με ταχύτερο ρυθμό, έχουν λιγότερο ανεπτυγμένο ανοσοποιητικό σύστημα και δεν μπορούν να αποφύγουν το παθητικό κάπνισμα. Έτσι, κινδυνεύουν από δύσπνοια, άσθμα, ωτίτιδες κ.α.

Ο Δρ Σεμπ και οι συνεργάτες του έκαναν μετρήσεις επί ένα τριήμερο στη διάρκεια 85 διαδρομών με αυτοκίνητο, διάρκειας δέκα λεπτών έως μίας ώρας. Στις μισές περίπου διαδρομές ο οδηγός κάπνισε έως τέσσερα τσιγάρα.

Οι επιστήμονες κατέγραφαν με ειδική συσκευή στο πίσω κάθισμα το επίπεδο της ποιότητας του αέρα. Όπως διαπιστώθηκε, τα μικροσωματίδια μέσα στο αυτοκίνητο ήταν κατά μέσο όρο 85 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, ποσότητα υπερτριπλάσια του μέγιστου επιπέδου των 25 μg/κυβικό μέτρο, σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Ανάλογα με τον αριθμό των τσιγάρων που κάπνιζε ο οδηγός, αυξανόταν και το επίπεδο των σωματιδίων, που έφθαναν κατά μέσο όρο έως τα 385 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (σε μια περίπτωση μάλιστα άγγιξαν τα 880 μg/κυβικό μέτρο). Ακόμα και όταν ο οδηγός κάπνιζε μόνο ένα τσιγάρο και μάλιστα με ανοιχτό το παράθυρο, τα επίπεδα των μικροσωματιδίων, που εισχωρούν στους πνεύμονες, ήταν πάλι πάνω από το όριο ασφαλείας. Αντίθετα, στις διαδρομές που ο οδηγός δεν κάπνιζε, τα σωματίδια δεν ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο τα 7,4 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, δηλαδή ήταν πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, το παθητικό κάπνισμα, στο οποίο υποβάλλονται οι επιβάτες μέσα στο αυτοκίνητο, θέλοντας και μη, είναι πιθανό ότι αποβαίνει επιβλαβές για την υγεία τους, ιδίως για τα παιδιά.

«Πιστεύουμε ότι υπάρχει σαφής ανάγκη να απαγορευθεί το κάπνισμα στα αυτοκίνητα, όταν υπάρχουν παιδιά» τονίζουν, κάτι με το οποίο, συμφωνεί και ο Βρετανικός Ιατρικός Σύλλογος, ακόμα μάλιστα κι αν δεν επιβαίνουν παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο.

Αρκετές χώρες έχουν επιβάλει απαγορεύσεις για το κάπνισμα στο αυτοκίνητο, όταν στους επιβάτες περιλαμβάνονται παιδιά (Καναδάς, Αυστραλία, Ν.Αφρική, Κύπρος κ.α.).

Πηγή: in.gr