15 Σεπτέμβριος 2012, 12:29 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 21:56

Υπερπροπόνηση: Μέτρον άριστον

  • Υπερπροπόνηση: Μέτρον άριστον

Ο όρος αφορά στη φυσική και ψυχολογική κατάσταση που βιώνει κάποιος, όταν ο όγκος και η ένταση της προπόνησής του ξεπερνά κατά πολύ τη δυνατότητα που έχει ως άτομο να αναρρώσει. Το «πόσο» θα πρέπει να προπονηθεί κάποιος για να πούμε με ασφάλεια ότι έχει «υπερβάλλει», εξαρτάται εξ’ ολοκλήρου από τον ασκούμενο και την ταχύτητα με την οποία αναρρώνει από μια έντονη προπόνηση. Σε γενικές γραμμές πάντως, τα συμπτώματα της υπερπροπόνησης, αποτελούν μια «αμυντική» λειτουργία του οργανισμού ώστε να σταματήσουμε να τον επιβαρύνουμε υπερβολικά.

«Σε κάθε περίπτωση, η υπερπροπόνηση σαν φαινόμενο δεν αφορά κάποιον αρχάριο ή ‘κομήτη’ του γυμναστηρίου. Το ‘πιάσιμο’ που νιώθει ο αρχάριος στις πρώτες προπονήσεις του δεν θεωρείται υπερπροπόνηση», τονίζει ο κ. Αλέξανδρος Λαδάς, Personal Trainer, αναφέροντας πως το φαινόμενο της υπερπροπόνησης προκύπτει μόνο ύστερα από συστηματική προπόνηση και αφορά σε γενικές γραμμές τους μέσους και προχωρημένους ασκούμενους.

«Στην υπερπροπόνηση συμβάλλει επίσης και ο κακός σχεδιασμός ενός προπονητικού κύκλου. Δηλαδή ο ασκούμενος να μην έχει ενσωματώσει τα απαραίτητα κομμάτια αποκατάστασης, είτε ενεργητικής είτε παθητικής, ούτε τις απαραίτητες μεταβατικές περιόδους», προσθέτει ο κ. Λαδάς, αναφερόμενος στο ζέσταμα, τις διατάσεις και τις περιόδους κατά τις οποίες ο ασκούμενος δεν έχει αγωνιστική επιβάρυνση και οι οποίες βοηθούν στην ομαλή ένταξη του ασκούμενου στη προπόνηση.

Σημεία των (προπονητικών) καιρών

Αν και αποτελεί ένα φαινόμενο το οποίο δύσκολα μπορούμε να το «καταλάβουμε» και να το διαγνώσουμε, τα σημάδια της υπεροπροπόνησης στον ασκούμενο αφορούν τόσο τη σωματική, όσο και τη ψυχολογική του κατάσταση. Έτσι, πιθανώς να το… παρακάνατε και εσείς με την προπόνηση όταν:

*Δεν μπορείτε να ολοκληρώσετε την κανονική σας προπόνηση λόγω κούρασης, χωρίς να έχετε αλλάξει κάτι στην έντασή της (κιλά, επαναλήψεις, διάλειμμα ανάμεσα στα σετ). Για παράδειγμα, δεν μπορείτε να σηκώσετε τα κιλά τα οποία σηκώνετε συνήθως, να τρέξετε στην ένταση που τρέχατε ή να κάνετε τα σπριντ που κάνατε συνήθως.

* Η απόδοση/ επίδοσή σας πέφτει κατακόρυφα, χωρίς προφανή λόγο.

Πηγή:in2life.gr