11 Σεπτέμβριος 2020, 23:20 - Τελευταία Ενημέρωση: 11 Σεπτέμβριος 2020, 22:48

Οι βασικές αρχές διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων Covid-19 σε σχολικές μονάδες

  • Γυμνάσια-Λύκεια: Ηλεκτρονικά μαθήματα από σήμερα και έως τις 30 Νοεμβρίου
    (Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αλέξανδρος Μπελτές)

Τις βασικές αρχές διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων λοίμωξης Covid-19 σε σχολικές μονάδες παρουσίασε σήμερα η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας Βάνα Παπαευαγγέλου κατά την ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, όπου ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκος Χαρδαλιάς έκανε γνωστό ότι δημιουργείται μια ειδική «task force» για τυχόν ύποπτα περιστατικά της νόσου.

Οι οδηγίες αυτές δημιουργήθηκαν με την συμβολή του ΕΟΔΥ, σε συνεργασία με την υποομάδα των εμπειρογνωμόνων που ασχολείται με το άνοιγμα των σχολείων και εγκρίθηκαν από την ολομέλεια της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Υγείας.

Όπως είπε η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, σε κάθε σχολική μονάδα, από το προσωπικό του σχολείου, ορίζεται ένας υπεύθυνος διαχείρισης Covid-19, καθώς και ο αναπληρωτής του. Ο υπεύθυνος διαχείρισης Covid-19 σε κάθε σχολική μονάδα, οφείλει να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων, έχει την ευθύνη επικοινωνίας με τις οικογένειες των παιδιών, την οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης, τη διεύθυνση δημόσιας υγείας και μέριμνας των Περιφερειών και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, με τον ΕΟΔΥ.

Επίσης, τόνισε ότι ο υπεύθυνος διαχείρισης έχει την ευθύνη τήρησης αρχείου καταγραφής απουσιών που σχετίζονται με συμπτώματα συμβατά με κορονοϊό (πυρετό ή βήχα ή δύσπνοια, ή ανοσμία, αγευσία κ.ά.) καθώς και την ευθύνη διαμόρφωσης και εξοπλισμού του προκαθορισμένου χώρου απομόνωσης περιστατικού που εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με Covid.

Τι θα συμβεί εάν ένας μαθητής εμφανίσει ξαφνικά ύποπτα συμπτώματα στο σχολείο
Αναφορικά με τι θα συμβεί εάν ένας μαθητής ο οποίος είναι στο σχολείο εμφανίσει ξαφνικά κάποια σημεία κλινικά ή συμβατά με τη λοίμωξη, η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας ανέφερε: «Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια για να έρθει να παραλάβει το παιδί από το σχολείο και στο μεσοδιάστημα το παιδί αυτό θα απομονωθεί σε έναν προκαθορισμένο, καλά αεριζόμενο χώρο, με την επίβλεψη του συντονιστή του σχολείου, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά και με εφαρμογή απλής χειρουργικής μάσκας.

»Επίσης, θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή σχολαστικής υγιεινής των χεριών και αναπνευστικής υγιεινής. Και το προσωπικό το οποίο φροντίζει αυτό το παιδί να κάνει χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας πιο ενισχυμένη, δηλαδή να φοράει αδιάβροχη ποδιά, μάσκα, ίσως και επιμετωπίδα ή και γάντια. Προφανώς, μετά την αποχώρηση του παιδιού θα πρέπει να γίνει επιμελής καθαρισμός του χώρου.

»Στη συνέχεια, το παιδί αυτό και με τη μέριμνα των γονέων και κηδεμόνων, θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό και σύμφωνα με την κρίση αυτού, το παιδί θα χαρακτηριστεί ως όντως ύποπτο για λοίμωξη και στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα διαγνωστικό τεστ για την ανίχνευση του ιού στο παιδί αυτό».

Σε τέτοια περιστατικά, το παιδί θα παραμείνει σε απομόνωση κατ’ οίκον εφόσον δεν χρήζει νοσηλείας και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του.

Η διαδικασία για εκπαιδευτικό με ύποπτα συμπτώματα
Τι θα γίνεται εάν ένα μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή άλλο προσωπικό, ένας ενήλικας που δουλεύει σε μία σχολική μονάδα, εμφανίσει αντίστοιχα συμπτώματα; Όπως εξήγησε η Β. Παπαευαγγέλου, και σε αυτήν την περίπτωση θα χρειαστεί να αποχωρήσει από το χώρο του σχολείου ή σε περίπτωση που ασθενεί και δεν μπορεί να αποχωρήσει, θα παραμείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, μέχρι να έρθει κάποιος οικείος του να τον παραλάβει.


Η Βάνα Παπαευαγγέλου στην ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών του υπουργείου Υγείας
για τον κορονοϊό (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αλέξανδρος Βλάχος)

Στην περίπτωση που το τεστ βγει αρνητικό τότε, είτε το παιδί (ο μαθητής) είτε ο εκπαιδευτικός, μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την υποχώρηση του πυρετού χωρίς τη λήψη αντιπυρετικού, όταν νιώσει δηλαδή καλύτερα και δεν έχει πια πυρετό και δεν χρειάζεται φάρμακα για αυτό. Στην περίπτωση όμως που το μοριακό τεστ βγει θετικό, τότε ο γονέας, ο κηδεμόνας ή ο εκπαιδευτικός ο οποίος έχει θετικό τεστ, οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης Covid-19 της σχολικής μονάδας.

Επίσης, οφείλει να ενημερώσει και όλους τους υπεύθυνους για τις εξωσχολικές δραστηριότητες αυτού του παιδιού, εάν το παιδί αυτό το απόγευμα πηγαίνει φροντιστήριο ή κάνει αθλητικές δραστηριότητες.

Ο υπεύθυνος διαχείρισης του σχολείου επικοινωνεί σε αυτή την περίπτωση με την διεύθυνση εκπαίδευσης, αλλά και την διεύθυνση δημόσιας υγείας της Περιφέρειας.

Όσον αφορά το άτομο με επιβεβαιωμένη λοίμωξη Covid-19, είτε είναι παιδί είτε είναι ενήλικας, μπορεί να επιστρέψει πίσω στη σχολική μονάδα μετά την πάροδο τουλάχιστον 10 ημερών από την πρώτη μέρα των συμπτωμάτων και βέβαια εφόσον είναι για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρη ύφεση των συμπτωμάτων του, δεν χρειάζεται αντιπυρικά και δεν έχει πυρετό. Όπως διευκρίνισε η Λοιμωξιολόγος, για την επάνοδο τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών, δεν χρειάζεται δεύτερος εργαστηριακός έλεγχος με μοριακό τεστ.

Στενές επαφές
Αναφορικά με τις στενές επαφές του παιδιού, του μαθητή ή του εκπαιδευτικού που έχει έρθει σε επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19, θα πρέπει να γίνει μια αναγνώριση και καταγραφή όλων των στενών επαφών του επιβεβαιωμένου κρούσματος, από τον υπεύθυνο διαχείρισης Covid-19 του σχολείου.

Όλα τα άτομα τα οποία αποτελούν στενές επαφές των μαθητών ή των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να απομακρυνθούν από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κανένα σύμπτωμα μπορούν να επιστρέψουν πίσω στο σχολείο, 14 μέρες μετά από την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα. Εάν κατά την διάρκεια αυτής της δεκατετραήμερης καραντίνας το άτομο αυτό που θεωρείται στενή επαφή εμφανίσει συμπτώματα, τότε και μόνο τότε θα πρέπει να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο.

Περισσότερα από ένα κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα
Τι θα γίνει, όμως, αν έχουμε δύο κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα; Η Β. Παπαευαγγέλου απαντά: «Εκεί θα πρέπει να ενημερωθεί ο υπεύθυνος διαχείρισης της κάθε σχολικής μονάδας, να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει ολόκληρη την σχολική κοινότητα. Θα πρέπει να γίνει ενίσχυση όλων των μέτρων στο σχολικό αυτό περιβάλλον και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης που θα γίνει και την εκτίμηση κινδύνου για την συγκεκριμένη περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου. Δηλαδή, αν θα γίνει testing σε περισσότερα άτομα ή όχι.

»Τέλος, εάν έχουμε τουλάχιστον τρία εργαστηριακά επιβεβαιωμένα περιστατικά με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη στην ίδια σχολική μονάδα εντός διαστήματος 14 ημερών, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση, δεν είναι δυο αδέρφια, δηλαδή, ή ξαδέρφια, δεν υπάρχει στενή τους επαφή εκτός σχολείου, τότε έχουμε τον ορισμό συρροής κρουσμάτων στο σχολείο. Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση του κινδύνου, εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου, αλλά και πιθανά η διακοπή λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας».