28 Μάιος 2020, 19:10 - Τελευταία Ενημέρωση: 28 Μάιος 2020, 18:41

Νομοσχέδιο για ηλεκτροκίνηση: Επιδότηση, φορολογικά κίνητρα και δωρεάν στάθμευση

  • Νομοσχέδιο για ηλεκτροκίνηση: Επιδότηση, φορολογικά κίνητρα και δωρεάν στάθμευση
    (Φωτ.: EPA / John G. Mabanglo)

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης –κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη– παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για «πράσινες» μετακινήσεις και βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις.

Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι προτίθεται να παρουσιάσει αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία μαζί με την ηγεσία του υπουργείου «με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου 2020». Τόνισε μάλιστα ότι «δεν μιλάμε μόνο για την ηλεκτροκίνηση, αλλά και για το πλαίσιο κινήτρων για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και του αποτυπώματος των αερίων του θερμοκηπίου». Στο νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται:

  • Οικολογικό μπόνους (επιδότηση) για απόκτηση ηλεκτρικού ΙΧ, δικύκλου, ποδηλάτου και μικρών βαν που απευθύνεται σε φυσικά πρόσωπα, εταιρείες και ταξί.
  • Φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες για απόκτηση /χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και προμήθεια και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης.
  • Δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενες θέσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
  • Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και φόρτισης από τους Δήμους.
  • Μέτρα για διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον δημόσιο τομέα.

Καραμανλής: Ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται στην κυκλοφορία το 2030 να είναι ηλεκτρικά
Την οπτική του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική επικράτεια, ιδίως όσον αφορά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, κατέθεσε ο Κώστας Καραμανλής στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε καταρχάς ότι ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει περίπου το 1/3 της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και ευθύνεται για το 30% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Υπενθύμισε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Καθώς και ότι ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι μέχρι το 2050 ο τομέας των μεταφορών να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% και η κυκλοφορία στις πόλεις να γίνεται με αποκλειστική χρήση μη συμβατικών οχημάτων. Ο κ. Καραμανλής σημείωσε επίσης ότι το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προδιαγράφει έναν φιλόδοξο στόχο και για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Ένα στα τρία αυτοκίνητα, που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030, να είναι ηλεκτρικά.

Τρεις είναι οι άξονες των υποχρεώσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση:

  • Πρώτον, στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τον οποίο θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μεγάλο μέρος των οχημάτων προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα. Μάλιστα ανακοίνωσε ότι έχει προγραμματιστεί να τεθούν σε δοκιμαστική κυκλοφορία δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο στο κέντρο της Αθήνας.
  • Δεύτερον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα διαμορφωθούν επίσης δράσεις και χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να ενθαρρυνθεί η αντικατάσταση των ταξί με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Ειδικά για τα ταξί μπορεί να δοθεί επιδότηση, προκειμένου να παρασχεθούν κίνητρα για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος και την απόσυρση από την κυκλοφορία του παλαιού.
  • Τρίτον, γίνεται προετοιμασία για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών φόρτισης κατά μήκους των αυτοκινητοδρόμων.