22 Μάιος 2020, 21:12 - Τελευταία Ενημέρωση: 22 Μάιος 2020, 21:26

Τουρισμός: Πώς θα λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο

  • Τουρισμός: Πώς θα λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο
    (Φωτ.: pixabay.com)

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα βάσει των οποίων θα λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις δημοσίευσε το υπουργείου Τουρισμού, ενόψει του ανοίγματος των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας και των κατασκηνώσεων από την 1η Ιουνίου. Τα υπόλοιπα καταλύματα αναμένεται να επαναλειτουργήσουν από τις 15 Ιουνίου.

Σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος
Βάσει των πρωτοκόλλων, για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος ακολουθείται το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ, ενώ το κατάλυμα πρέπει να έχει ορίσει συντονιστή.

Εξάλλου, τα καταλύματα έχουν την υποχρέωση κοινοποίησης στοιχείων επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείο Υγείας /ΕΟΔΥ:

  • του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος,
  • του ιατρού που συνεργάζονταιή του παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

Τι πρέπει να κάνει το προσωπικό καταλύματος
Αναφορικά με το προσωπικό, χρειάζεται υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων Covid-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει πλάνο εκπαίδευσης (με τηλεκπαίδευση στο κινητό ή το τάμπλετ) έως τις 15 Ιουλίου ενός ατόμου ανά υπηρεσία του καταλύματος, το οποίο θα αναλάβει εν συνεχεία την εκπαίδευση και του λοιπού προσωπικού.

Η εκπαίδευση σχετίζεται με τα εξής:

  • Τις πηγές και τους τρόπους μετάδοσης του κορονοϊού.
  • Τις διαδικασίες ενημέρωσης των αρμοδίων του ξενοδοχείου και των ίδιων των πελατών.
  • Τη συμπεριφορά και τις ενέργειες σε περίπτωση ασθένειας από το προσωπικό.
  • Τις μεθόδους και πρακτικές καθαρισμών και απολύμανσης των εντοπισμένων σημείων με βάση την επικινδυνότητα και την πιθανότητα μετάδοσης της ασθένειας.

Παράλληλα, κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του κορονοϊού, ενώ το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να χορηγεί επαρκή μέσα ατομικής προστασίας και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.

Βάσει των οδηγιών, πρέπει να αποκλείεται από την εργασία άτομο με συμπτώματα και να επανέρχεται στην εργασία εάν η εργαστηριακή εξέταση είναι αρνητική, ενώ συνιστάται στο προσωπικό που διαμένει στο κατάλυμα να παραχωρούνται δίκλινα δωμάτια. Εάν μάλιστα μέλος του προσωπικού ανήκει σε ευπαθή ομάδα, συνιστάται να παραχωρούνται μονόκλινα.

Επιπλέον, προτείνεται η θερμομέτρηση του προσωπικού κάθε πρωί στο πλαίσιο της ατομικής ευθύνης, ενώ αν κάποιος έρθει σε επαφή με κρούσμα, οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.

Αρχείο καταλύματος και βιβλίο συμβάντων
Εξάλλου, το κατάλυμα οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο –όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)–, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος, με προσοχή στον Γενικό Κανονισμό περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR).

Υπηρεσίες καταλυμάτων – υποδοχή
Οι οδηγίες προβλέπουν:

  • Το προσωπικό πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής (πλύσιμο χεριών), να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες (αποφυγή χειραψιών κτλ.) και να ακολουθεί τους κανόνες υγιεινής.
  • Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
  • Όταν ζητείται, να υπάρχει δυνατότητα ενημέρωσης επισκεπτών για την πολιτική του καταλύματος και τα μέτρα που έχει λάβει για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών, παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για Covid-19, φαρμακεία κτλ. στην περιοχή και παροχής μέσων ατομικής προστασίας.
  • Συνιστάται η παροχή ενημερωτικών φυλλαδίων βασικών υγειονομικών οδηγιών μεταφρασμένων σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. Συμπληρωματικά, η παροχή των οδηγιών αυτών μέσω ανάπτυξης εφαρμογής σε κινητά τηλέφωνα.
  • Ειδικός εξοπλισμός (medical kit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο λέιζερ.

Επίσης:

  • Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο.
  • Προαιρετική χρήση plexiglass στην υποδοχή (τοποθέτηση πολυκαρβονικού υλικού).
  • Στην υποδοχή (reception desk) πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη (σταθερές ή μη συσκευές).
  • Συνιστάται η τακτική απολύμανση των επιφανειών της υποδοχής (reception desk).
  • Για τη διατήρηση αποστάσεων το κατάλυμα εφαρμόζει κατάλληλη διαμόρφωση της υποδοχής (reception desk), προσθήκη επιδαπέδιας σήμανσης σε απόσταση δύο μέτρων όπου θα στέκεται ο πελάτης /κατάλληλη σήμανση αποστάσεων στο χώρο αναμονής, κατάλληλη διάταξη των επίπλων και ορθή διαχείριση της ουράς με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής.

Επιπλέον:

  • Αποφυγή συνωστισμού κατά το check-in/check-out – τήρηση αποστάσεων.
  • Συνιστάται η χρήση ηλεκτρονικών εναλλακτικών για το check in-check out.
  • Εξέταση δυνατότητας check-in σε υπαίθριο χώρο.
  • Συνιστάται η ηλεκτρονική πληρωμή των δαπανών διαμονής (αποδοχή μετρητών σε εξαιρετικές περιπτώσεις), η ηλεκτρονική αποστολή λογαριασμών, τιμολογίων και αποδείξεων.Τέλος:

Τέλος:

  • Απολύμανση των key cards – τοποθέτησή τους σε ειδικό δοχείο προς απολύμανση.
  • Διεύρυνση διάρκειας check-out και check-in μεταξύ των διαμονών (check out μέχρι τις 11:00 και check in από τις 15:00). Η μεταβολή αυτή της χρονικής διάρκειας είναι υποχρεωτική για να διασφαλίζεται ότι μεταξύ διαφορετικών πελατών το δωμάτιο καθαρίζεται και απολυμαίνεται επιμελώς, καθώς και ότι ακολουθείται επαρκής φυσικός αερισμός του χώρου.
  • Απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες.

Υπηρεσίες εστίασης
Για τις τραπεζαρίες, τα εστιατόρια, τα μπαρ προβλέπονται τα εξής:

  • Στην κουζίνα τήρηση HACCP.
  • Παραλαβή εμπορευμάτων από συγκεκριμένο προσωπικό και πάντα φορώντας γάντια και μάσκα.
  • Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να λαμβάνεται για την τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων στην κουζίνα σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υγειονομικών αρχών, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.
  • Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο της κουζίνας για τους μη έχοντες εργασία. Σε περίπτωση που αυτό δεν μπορεί να αποφευχθεί, θα πρέπει να παρέχονται στον επισκέπτη κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας, που θα υπάρχουν διαθέσιμα στην είσοδο της κουζίνας.

Χώροι αναψυχής και πισίνες
Οι χώροι αναψυχής για παιδιά, τα spa και οι κοινόχρηστες εγκαταστάσεις θα λειτουργούν με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Οι δε πισίνες, οι πισίνες υδρομάλαξης/υδροθεραπείας και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής θα λειτουργούν επίσης βάσει του νομοθετικού πλαισίου. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται η λειτουργία της πισίνας στο εσωτερικό.

Μεταξύ άλλων, συστήνεται στα ντους να υπάρχει διαχωριστικό και να είναι εξοπλισμένα με αντισηπτικό, ενώ ο μέγιστος συνολικός αριθμός των εισερχομένων στην πισίνα κάθε στιγμή δεν θα είναι μεγαλύτερος από έναν λουόμενο ανά 5 τ.μ. επιφανείας νερού.

Οι ξαπλώστρες και οι καρέκλες θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.

Μετά από κάθε αλλαγή πελατών θα πρέπει να απολυμαίνονται τα καθίσματα, τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, οι τιμοκατάλογοι και κάθε άλλο αντικείμενο το οποίο θα χρησιμοποιήσει ο επόμενος πελάτης.

Συνιστάται η προσφορά πετσετών που θα καλύπτουν το σύνολο της επιφάνειας και απολύμανση κάθε ξαπλώστρας/καθίσματος μετά από κάθε χρήση και η απομάκρυνση υφασμάτινων επιφανειών από τις ξαπλώστρες.