26 Μάρτιος 2020, 19:27 - Τελευταία Ενημέρωση: 26 Μάρτιος 2020, 20:03

Τουρκία: Έγινε ο πρώτος διαγωνισμός για την κατασκευή νέας διώρυγας που θα ενώνει τον Εύξεινο Πόντο με τη Θάλασσα του Μαρμαρά

  • Τουρκία: Έγινε ο πρώτος διαγωνισμός για την κατασκευή νέας διώρυγας που θα ενώνει τον Εύξεινο Πόντο με τη Θάλασσα του Μαρμαρά
    Η περίφημη Γέφυρα του Γαλατά, στην Κωνσταντινούπολη (φωτ.: EPA / TOLGA BOZOGLU)

Εν μέσω της πανδημίας Covid-19 που αφήνει πίσω της συνεχώς νεκρούς και τον αριθμό των κρουσμάτων να αυξάνεται σημαντικά σε όλον τον πλανήτη, η Τουρκία προσπαθεί να πείσει τους πολίτες της ότι σύντομα όλα θα είναι παρελθόν και η χώρα θα ξεπεράσει το σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας. Στο πλαίσιο της κανονικότητας που υποσχέθηκε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, εντάσσεται και η πρώτη δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος για την κατασκευή του φαραωνικού έργου της διάνοιξης μίας νέας διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη.

Πρόκειται για τη διώρυγα που θα ενώνει τον Εύξεινο Πόντο με τη Θάλασσα του Μαρμαρά.

Το έργο, όπως δήλωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του υπουργείου Μεταφορών, θα προχωρήσει παρά τις επικρίσεις για το κόστος του και τις περιβαλλοντικές συνέπειές του. Ο διαγωνισμός αφορούσε τη φάση σχεδιασμού της ανακατασκευής δύο ιστορικών γεφυρών στην περιοχή απ΄όπου αναμένεται να διέρχεται η 45 χλμ διώρυγα του Κανάλ Ινσταμπούλ, που προωθεί ο Τούρκος πρόεδρος και θα συνδέει τον Εύξεινο Πόντο, βόρεια της Κωνσταντινούπολης, με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, στα νότιά της.

Τι λένε οι επικριτές του έργου
Πέντε εταιρείες κατέθεσαν σήμερα προσφορές για την ανακατασκευή των γεφυρών Ονταμπασί και Ντουρσούνκοϊ και οι προσφορές κυμαίνονται από 408.000 λίρες (63.500 δολάρια) έως 550.000 λίρες, σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu.

Το κόστος του έργου υπολογίζεται στα 75 δισεκ. τουρκικές λίρες (11,6 δισεκ. δολάρια) και η κυβέρνηση διατείνεται πως θα αποφορτίσει τη θαλάσσια κυκλοφορία στα Στενά του Βοσπόρου και θα αποτρέψει τα θαλάσσια ατυχήματα.

Όπως όλα τα έργα που έχει ανακοινώσει ο Ερντογάν και η κατασκευή της νέας διώρυγας έχουν συγκεντρώσει πυρά από αντιπάλους του, που αντιτείνουν πως θα προκαλέσει περιβαλλοντικές καταστροφές και θα μολύνει τις πηγές πόσιμου νερού. 

Το έργο είχε παγώσει λόγω της υφεσιακής πορείας της τουρκικής οικονομίας το 2018, ωστόσο επανήλθε στο προσκήνιο τον περασμένο Δεκέμβριο, αποτελώντας αιτία προστριβής ανάμεσα στον Ερντογάν και τον προερχόμενο από την αντιπολίτευση δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου. Ο Ιμάμογλου επέκρινε τη δρομολόγηση του έργου την ώρα που 50.000 χιλιάδες οικογένειες έχουν προσφύγει για βοήθεια στη δημαρχία λόγω των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού και ζήτησε αυτά τα χρήματα να διατεθούν «στον λαό μας, αντί να ξοδεύουμε τα αποθεματικά μας στο Κανάλ Ισταμπούλ, που για εμάς αποτελεί ένα τρελό σχέδιο».