23 Μάρτιος 2020, 21:57 - Τελευταία Ενημέρωση: 23 Μάρτιος 2020, 20:30

Τι γίνεται στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα με τη διέλευση ανθρώπων και οχημάτων

  • Τι γίνεται στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα με τη διέλευση ανθρώπων και οχημάτων
    Εικόνα από το σημείο συνοριακού ελέγχου Βουλγαρίας-Ελλάδας, στα Κούλατα (φωτ. αρχείου: EPA / Vassil Donev)

Όλα τα χερσαία σύνορα της χώρας, πλην αυτών με την Βουλγαρία, είναι κλειστά. Στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, βρίσκονται οι ακόλουθοι οδικοί συνοριακοί σταθμοί : στο νομό Σερρών ο σταθμός του Προμαχώνα (όπου υπάρχει και τελωνείο), στο νομό Δράμας ο σταθμός Εξοχής του Κάτω Νευροκοπίου (όπου υπάρχει και τελωνείο), στο νομό Ξάνθης ο σταθμός Αγίου Κωνσταντίνου, στο νομό Ροδόπης ο σταθμός Νυμφαίας, στο νομό Έβρου, οι σταθμοί Κυπρίνου και Ορμενίου (όπου υπάρχει και το τελωνείο της περιοχής).

Με τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του κορονοϊού, αποφασίστηκε, οι Έλληνες πολίτες οι οποίοι επιστρέφουν από την Βουλγαρία να παραμένουν σε 14ήμερη υποχρεωτική καραντίνα, σε αντίθεση με τους πολίτες της Βουλγαρίας, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να εισέρχονται στην Ελλάδα χωρίς περιορισμούς. Στις προθέσεις του κειμένου αυτού προφανώς και δεν είναι η καταγγελία της διάκρισης της ελευθερίας των κινήσεων μεταξύ δύο ευρωπαϊκών λαών, αλλά η προστασία των πληθυσμών και των δύο όμορων περιοχών, από την σύγχρονη μάστιγα του κορονοϊού.

Οι δύο πλευρές των ελληνοβουλγαρικών συνόρων κατατάσσονται στις φτωχότερες συγκριτικά περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επιπλέον στις γηραιότερες πληθυσμιακά, γεγονός που τις κατατάσσει στις ιδιαίτερα ευπαθείς ομάδες, οι οποίες χρήζουν άμεσων προστατευτικών παρεμβάσεων.

Σαφώς και το καθολικό κλείσιμο των συνόρων θα προκαλέσει προβλήματα απομόνωσης της Βουλγαρίας. Επιπλέον οι οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας συμβουλεύουν ότι, δεν πρέπει να τίθενται περιορισμοί στο εμπόριο των κρατών που αντιμετωπίζουν έξαρση στον ιό Covid-19. Στον πανικό αυτό δεν πρέπει να αγνοηθεί η οικονομική διάσταση, την στιγμή μάλιστα που εκτιμάται ότι η ύφεση που θα προκαλέσει ο κορονοϊός θα αγγίξει ή και θα ξεπεράσει τα αρνητικά ποσοστά του 2011.

Ως ενισχυτικό μέτρο για την προστασία των ακριτικών πληθυσμών των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, δεν μπορεί να είναι άλλο παρά μόνο η διακοπή της διέλευσης των οχημάτων, με εξαίρεση τη μεταφορά των εμπορευμάτων, την είσοδο όσων έχουν ελληνική ιθαγένεια ή διαμένουν στην Ελλάδα, και τέλος όσων αποδεδειγμένα κινούνται για επιχειρηματικούς λόγους. Ενώ επιβλήθηκε μέτρο απαγόρευσης εισόδου στη χώρα των υπηκόων τρίτων κρατών πλην των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της συμφωνίας Σένγκεν, δεν υπήρξε κανένας περιορισμός για Ευρωπαίους πολίτες, οι οποίοι μάλιστα πιθανόν να προέρχονται από περιοχές με επιβεβαιωμένα κρούσματα.

Μετά το κλείσιμο των συνόρων της Βουλγαρίας με τις άλλες όμορες χώρες, πλην της Ελλάδας, όλες οι μεταφορές από και προς την Βουλγαρία πραγματοποιούνται από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, με αποτέλεσμα η κίνηση να είναι διαρκής και για οχήματα άλλων κρατών πλέον των ελληνικών και των βουλγαρικών. Προκειμένου να προληφθεί κατά το δυνατόν η μεταφορά και η διασπορά του ιού, εκτιμάται ότι είναι αναγκαίος ο έλεγχος όσων διέρχονται και με οποιοδήποτε μέσο τα σύνορα, με την εγκατάσταση σε κάθε συνοριακό σταθμό κινητής υγειονομικής ομάδας ελέγχου.

Δεν είναι δυνατόν να έχουν επιβληθεί τόσο περιοριστικά μέτρα στις κινήσεις του ελληνικού πληθυσμού εντός της χώρας και τα σύνορα να είναι διάτρητα.

Γεώργιος Μουρουζίδης