23 Φεβρουάριος 2020, 18:05 - Τελευταία Ενημέρωση: 28 Φεβρουάριος 2020, 12:02

Σαν σήμερα πέθανε η Μαντουμπάλα, το «γλυκό κορίτσι» του Καζαντζίδη (βίντεο)

  • Σαν σήμερα πέθανε η Μαντουμπάλα, το «γλυκό κορίτσι» του Καζαντζίδη (βίντεο)
    Η Μαντουμπάλα το 1949

Το «γλυκό κορίτσι» που μάγεψε τον Στέλιο Καζαντζίδη το 1959 ήταν η μεγάλη Ινδή ηθοποιός Μαντουμπάλα, που γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1933 και πέθανε σαν σήμερα το 1969. Το «αηδόνι του Πόντου», παρακολουθώντας την ταινία Ο αλήτης της Βομβάης θέλησε να τραγουδήσει τις μουσικές συνθέσεις της διάσημης δυάδας των κορυφαίων Ινδών μουσικοσυνθετών Shankar/Jaikishan, από τους οποίους έχουμε αντιγράψει πολλά τραγούδια. Ζήτησε λοιπόν τη βοήθεια της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, που ήταν λάτρης του ινδικού κινηματογράφου, να γράψει τους στίχους του. Εκείνη δέχτηκε.

Το τραγούδι «Μαντουβάλα» ή «Μαντουμπάλα» έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή του Στέλιου Καζαντζίδη. Έφτασε στο ρεκόρ των 100.000 δίσκων!

Στο τραγούδι η Μαντουμπάλα είναι η χαμένη αγάπη του τραγουδιστή, την οποία αναζητά και καλεί σπαρακτικά να γυρίσει κοντά του. Η Παπαγιαννοπούλου έγραψε τους στίχους για την κόρη της, που είχε πεθάνει εκείνη τη χρονιά.

Η περιπέτεια του κομματιού όμως δεν έληξε εκεί. Ο Καζαντζίδης αντιμετώπισε δυσκολίες στην προσαρμογή της μουσικής με τους στίχους, και μαζί με τη Μαρινέλλα απευθύνθηκαν στον συνθέτη Θόδωρο Δερβενιώτη. Ο συνθέτης δέχτηκε να τους βοηθήσει, και αφού έκανε τις κατάλληλες προσθαφαιρέσεις, παρέδωσε το κομμάτι έτοιμο στον Καζαντζίδη. Πλέον δεν έμοιαζε με το ινδικό τραγούδι «Aajao tarapt hai arman», αλλά είχε αποκτήσει δικό του χαρακτήρα. Στο άκουσμά του ο Καζαντζίδης ενθουσιάστηκε.

Ποια ήταν η Μαντουμπάλα
Η Μουμτάζ Μπεγκούμ Τζεχάν Ντελάβι, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Δελχί από μια φτωχή και συντηρητική οικογένεια μουσουλμάνων της φυλής των Παθάν. Ήταν το πέμπτο από τα έντεκα συνολικά παιδιά της οικογένειας. Όταν ο πατέρας της έμεινε άνεργος, η φτωχή οικογένεια υπέφερε και έξι από τα αδέρφια της πέθαναν. Σε αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης μετακομίζουν στη Βομβάη. Ο πατέρας της ψάχνοντας για δουλειά περνούσε συχνά από τα κινηματογραφικά πλατό, και έτσι η μικρή Μουμτάζ μπαίνει στο χώρο του κινηματογράφου σε ηλικία 9 ετών.

Η πρώτη της ταινία ήταν η εμπορική επιτυχία «Basant» (1942), στην οποία υποδυόταν την κόρη της δημοφιλούς τότε πρωταγωνίστριας Μουμτάζ Σάντι.

Εμφανίστηκε ως παιδί θαύμα σε μερικές ακόμα ταινίες, και σύντομα κέρδισε τη φήμη μιας ταλαντούχας και αξιόπιστης ερμηνεύτριας. Μια άλλη φημισμένη πρωταγωνίστρια, η Ντέβικα Ράνι, εντυπωσιασμένη από το ταλέντο της, την συμβούλεψε να αλλάξει το όνομά της σε Μαντουμπάλα («γλυκό κορίτσι»). Μέχρι την ενηλικίωσή της, η ασυνήθιστη ομορφιά και η λυγερή, ψηλή κορμοστασιά της φανέρωναν ότι είχε τη στόφα πρωταγωνίστριας. Η μεγάλη ευκαιρία τής δόθηκε όταν ο σκηνοθέτης Κιντάρ Σαρμά την επέλεξε για συμπρωταγωνίστρια του Ρατζ Καπούρ στην ταινία Neel Kamal (1947). Είναι η ταινία στην οποία εμφανίστηκε για πρώτη φορά με το όνομα Μαντουμπάλα. Ήταν μόλις 14 χρονών αλλά ήδη πρωταγωνίστρια.

Τα επόμενα δύο χρόνια η μικρή Μαντουμπάλα εξελίχθηκε σε απίστευτη καλλονή (ο Τύπος της εποχής και οι θαυμαστές της την αποκαλούσαν «Αφροδίτη της μεγάλης οθόνης»). Το 1949 πρωταγωνίστησε στην εμπορικά επιτυχημένη ταινία Mahal που την μετέτρεψε σε πραγματική σταρ.

Η ασθένεια
Το 1950, μετά από συνεχείς αιμοπτύσεις στα πλατό, αποκαλύπτεται η καρδιακή της πάθηση, μια εκ γενετής καρδιακή ανωμαλία που κοινώς αποκαλείται «τρύπα στην καρδιά» (ανοικτό ωοειδές τρήμα). Την εποχή εκείνη οι χειρουργικές επεμβάσεις στην καρδιά ήταν σχεδόν άγνωστες, και έτσι η πάθησή της κρατήθηκε μυστική για πολλά χρόνια παρά κάποιες αόριστες φήμες που κυκλοφορούσαν κατά καιρούς. Η οικογένειά της υπήρξε υπερπροστατευτική εξαιτίας της κατάστασης της, ετοιμάζοντας όλα τα γεύματα της στο σπίτι και δίνοντάς της να πιει νερό μόνο από μια συγκεκριμένη πηγή (για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο κάποιας μόλυνσης). Αν και τελικά η ασθένεια της στέρησε πολλά χρόνια ζωής και καριέρας, η Μαντουμπάλα σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του '50 κατόρθωσε να επιτύχει μια αξιοζήλευτη επαγγελματική σταδιοδρομία.

Στα μέσα της δεκαετίας του '50 οι ταινίες της άρχισαν να αποτυγχάνουν στα ταμεία με αποτέλεσμα τα έντυπα της εποχής να την αποκαλέσουν «δηλητήριο για τις εισπράξεις» (Box Office Poison).

Το 1958 κατάφερε να ανατρέψει την κατάσταση με τη συμμετοχή της σε μια σειρά ταινιών με μεγάλη εμπορική απήχηση όπως τα φιλμ Howrah Bridge, Kala Pani, Phagun και Chalti Ka Naam Gaadi. Στο Howrah Bridge προκάλεσε δε μεγάλη εντύπωση με την τολμηρή, για την εποχή, εμφάνιση της (μπλούζες με βαθύ ντεκολτέ, κολλητά παντελόνια κάπρι και κινέζικα φορέματα) στο ρόλο μια Αγγλοϊνδής τραγουδίστριας στον υπόκοσμο της Τσαϊνατάουν της Καλκούτας. Ο αισθησιακός χορός της με τους πυρσούς υπό τους ήχους του τραγουδιού «Aye Meherbaan» έμεινε ιστορικός, ενώ το τραγούδι ακούγεται μέχρι και σήμερα:

Το 1960 εξαργύρωσε αυτές τις επιτυχίες με τη συμμετοχή της στην επική υπερπαραγωγή Mughal-E-Azam. Η συγκεκριμένη ταινία θεωρείται το κορυφαίο της δημιούργημα αλλά και η κορυφαία ταινία της δεκαετίας του '60 για ολόκληρο το ινδικό σινεμά.

Το Mughal-e-Azam και οι μετέπειτα εμφανίσεις
Στο επικό ιστορικό δράμα Mughal-e-Azam η Μαντουμπάλα υποδύθηκε με ανυπέρβλητο τρόπο και πάθος την κατατρεγμένη παλλακίδα Αναρκάλι. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, αγνοώντας την ασθένειά της, την υπέβαλε σε ένα επίπονο και χρονοβόρο πρόγραμμα γυρισμάτων που κράτησαν συνολικά εννέα χρόνια. Στη μέση αυτού του διαστήματος προέκυψε και ο χωρισμός της με τον συμπρωταγωνιστή της Ντιλίπ Κουμάρ προσθέτοντας στις σωματικές δοκιμασίες και ένα βαρύ ψυχολογικό φόρτο. Πολλοί εικάζουν ότι οι δοκιμασίες αυτές επέφεραν τη ραγδαία επιδείνωση της υγείας της που και τελικά την οδήγησε στο θάνατο.

Τα τελευταία χρόνια
Το 1960 η κατάσταση της υγείας της επιδεινώνεται και αναζητά θεραπεία στο Λονδίνο. Οι καρδιακές επεμβάσεις βρίσκονταν τότε σε νηπιακό στάδιο και οι γιατροί που την εξέτασαν αρνήθηκαν να κάνουν την εγχείρηση. Την έπεισαν ότι οι πιθανότητες επιτυχίας ήταν μηδαμινές και ότι τις απέμενε το πολύ ένας χρόνος ζωής. Η Μαντουμπάλα γύρισε στην Ινδία και αψηφώντας όλες τις προβλέψεις έζησε για εννέα ακόμη χρόνια. Στη διάρκεια μιας μικρής αναλαμπής στην υγεία της προσπάθησε να επανέλθει στα κινηματογραφικά δρώμενα με την ταινία Chalack η οποία τελικά παρέμεινε ημιτελής καθώς σύντομα η υγεία της χειροτέρεψε και πάλι.

Η μεγάλη ηθοποιός υπέκυψε στην ασθένειά της τον Φεβρουάριο του 1969, λίγες μέρες μετά τα 36α της γενέθλια, έχοντας προλάβει να συμμετάσχει στη σύντομη ζωή της σε πάνω από 70 ταινίες.

Ενδιαφέρον από το Χόλιγουντ
Στις αρχές του '50 η Μαντουμπάλα, όντας η πιο επιτυχημένη ηθοποιός της Ινδίας, τράβηξε το ενδιαφέρον του Χόλιγουντ. Φωτογραφίες και συνεντεύξεις τις εμφανίζονταν σε πολλά αμερικανικά περιοδικά. Ο Φρανκ Κάπρα σε ένα ταξίδι του εκείνη την εποχή στη Βομβάη συναντήθηκε με όλη την ελίτ του ινδικού κινηματογράφου, αλλά όχι με εκείνη την όποια κυρίως είχε έρθει για να δει. Πρότεινε να γίνει μια συνάντηση προκειμένου να συζητηθεί η μετάβασή της στο Χόλιγουντ, αλλά ο πατέρας της υπήρξε κατηγορηματικά αρνητικός, βάζοντας μια για πάντα τέλος σε μια ενδεχόμενη κινηματογραφική καριέρα στη Δύση.

  • Πηγές: mixanitouxronou.gr, el.wikipedia.org.