7 Δεκέμβριος 2019, 12:05 - Τελευταία Ενημέρωση: 7 Δεκέμβριος 2019, 11:57

Μετά από 4 χρόνια, ξανά όρθιο το γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα

  • Μετά από 4 χρόνια, ξανά όρθιο το γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Μετά και την τοποθέτηση της πέτρας-κλειδί στην κορυφή της καμάρας, το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα είναι και πάλι όρθιο. Τον Φεβρουάριο του 2015 κατά τη διάρκεια σφοδρής κακοκαιρίας τα νερά του Άραχθου το παρέσυραν, και… έδωσαν τα πρωτεία στο γεφύρι της Κόνιτσας ως το μεγαλύτερο μονότοξο των Βαλκανίων (τα δύο είχαν μια άτυπη «κόντρα»).

Ο τελευταίος θολίτης, η πέτρα δηλαδή που δένει τις δύο πλευρές της καμάρας, μπήκε πριν από τρεις ημέρες.

Η κατασκευή του γεφυριού έγινε με πέτρα και λάσπη, με την παλιά τεχνική των μαστόρων της εποχής, όμως με πιο σύγχρονα υλικά, όπως για παράδειγμα τα κονιάματα. Δεκάδες τεχνίτες δούλεψαν σκληρά και μεθοδικά ακολουθώντας τις οδηγίες των αρχιτεκτόνων Χρήστου Ηλιόπουλου και Αλέξανδρου Παπακωστόπουλου.

«Τα καλούπια στο γεφύρι θα συνεχίσουν να υπάρχουν μέχρι να δέσουν τα υλικά και η απομάκρυνση τους θα γίνει μετά από έναν μήνα, ώστε το κονίαμα να φτάσει σε κατάλληλη αντοχή», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Ηλιόπουλος, τονίζοντας ότι έγιναν θεμελιώσεις με πάσσαλους στα βάθρα και ότι το δυτικό δεν κατέρρευσε καθώς είχε ενισχυθεί στο παρελθόν.

«Είναι η πρώτη φορά που γίνεται τέτοια αναστήλωση, όχι μόνο στην Ελλάδα, είναι παγκόσμιο πρότυπο», ανέφερε η Όλγα Γεροβασίλη που βρέθηκε στα Τζουμέρκα μαζί με τον Χρήστο Σπίρτζη.

Το γεφύρι της Πλάκας ήταν ένα θαύμα της μηχανικής, καθώς οι Ηπειρώτες μάστορες της εποχής κατάφεραν να γεφυρώσουν τις δύο όχθες του ποταμού που «ξήλωνε» τα πάντα στο πέρασμά του, προκειμένου να υπάρχει πέρασμα για τα πεδινά και τροφοδοσία των ορεινών. Το 1881 εκεί ήταν το σύνορο Ελλάδας-Τουρκίας (γι’ αυτό δημιουργήθηκε και τελωνειακός σταθμός ακριβώς δίπλα), ενώ το 1944 σε ένα κτήριο που σήμερα θεωρείται διατηρητέο μνημείο υπεγράφη η συμφωνία ΕΛΑΣ-ΕΔΕΣ, παρουσία του Άρη Βελουχιώτη και του Ναπολέοντα Ζέρβα.