19 Μάρτιος 2014, 09:50 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 19:27

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την καφεΐνη

  • Ο καφές κάνει καλό στην υγεία

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την καφεΐνη

Ακόμη κι αν δεν ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων, που αν δεν πιουν μια γουλιά καφέ το πρωί “δε λέει να ανοίξει το μάτι τους”, δύσκολα αποφεύγετε κι εσείς την καφεΐνη… ακόμη κι αν δεν το γνωρίζετε...

Η καφεΐνη υπάρχει σε πλήθος άλλα προϊόντα, όπως ενεργειακά ποτά, αναψυκτικά, ροφήματα από κρύο τσάι κ.τ.λ.

Κι όμως παρά την “εισβολή” της στην καταναλωτική αγορά, οι καταναλωτές δε γνωρίζουν και πάρα πολλά γι’ αυτή.

Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός, ότι για παράδειγμα οι βιομηχανίες τροφίμων στις ΗΠΑ δεν είναι υποχρεωμένες να αναγράφουν στις ετικέτες των προϊόντων πόση καφεΐνη περιέχουν αυτά, γράφει η Maddie Oatman στην ιστοσελίδα motherjones.com.

Την ίδια ώρα, οι επισκέψεις στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων, εξαιτίας της κατανάλωσης ενεργειακών ποτών, έχουν δεκαπλασιάστηκαν τουλάχιστον από το 2005 μέχρι το 2009, προσθέτει η αρθρογράφος.

Ο δημοσιογράφος Murray Carpenter μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του “Caffeinated: HowOurDailyHabitHelpsUs, Hurts, andHooksUs” προσπαθεί να ρίξει λίγο φως γύρω από αυτή τη “μυστηριώδη” ουσία.

Ο ίδιος επισκέφθηκε καλλιέργειες καφέ της Κολομβίας, κινέζικα σαλόνια τσαγιού, καλλιεργητές κακάο και εργοστάσια παραγωγής συνθετικής καφεΐνης για αναψυκτικά. Μίλησε με εκπροσώπους της αρμόδιας Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων στις ΗΠΑ (Food and Drug Administration), των κατασκευαστριών εταιρειών και με νευροεπιστήμονες για να ανακαλύψει πόση ποσότητα καφεΐνης είναι υγιεινή για τον ανθρώπινο οργανισμό, πού βρίσκεται η βιομηχανία τροφίμων σε ό,τι αφορά τις ετικέτες των προϊόντων κ.ά.

Διαβάστε παρακάτω μερικά από τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε ο ίδιος:

1. Η υγιεινή (καθημερινή) δόση καφεΐνης είναι για τον καθένα διαφορετική.

“Όταν οι γιατροί αναφέρονται σε μέτρια κατανάλωση καφεΐνης, κάνουν λόγο για ποσότητα ανάμεσα στα 300 με 400 milligrams. Οι περισσότεροι άνθρωποι παραμένουν ‘εντός ορίων’. Ακόμη και τα 300 milligrams όμως για τον καθένα λειτουργούν διαφορετικά. Αυτό εξαρτάται από το αν κάποιος είναι καπνιστής ή όχι, από το σωματότυπό του και από το αν έχει γενετική προδιάθεση να μεταβολίζει την καφεΐνη με αργό ρυθμό ή όχι. Είναι χαζό να πει κανείς ότι η τάδε ποσότητα είναι η ιδανική, ή ότι η δείνα ποσότητα είναι υπερβολική.

Οι γυναίκες που παίρνουν αντισυλληπτικά μεταβολίζουν την καφεΐνη δυο φορές πιο αργά, που σημαίνει ότι νιώθουν μεγαλύτερη επίδραση της καφεΐνης από μια κούπα καφέ.

Οι καπνιστές από την άλλη τη μεταβολίζουν δύο φορές πιο γρήγορα.

Επίσης, υπάρχουν ορισμένοι άνθρωποι που είναι γενετικά ‘προγραμματισμένοι’ έτσι ώστε να τη μεταβολίζουν αργά. Αυτοί είναι πολύ ευαίσθητοι στην καφεΐνη”.

2. Η ποσότητα καφεΐνης σε κάθε κούπα καφέ δεν είναι ίδια, ακόμη κι αν επιλέγετε συνεχώς την ίδια μάρκα.

“Ένας ερευνητής παρατήρησε ότι η ίδια κούπα καφέ περιείχε σε διαφορετικές ημέρες διαφορετική ποσότητα καφεΐνης.

Ο Bruce Goldberger πήγαινε επί έξι μέρες στο ίδιο γνωστό κατάστημα καφέ και παράγγελνε το ίδιο ρόφημα και ανακάλυψε, ότι παρότι το κατάστημα υπολόγιζε ότι κάθε κούπα περιείχε περίπου 320 milligrams καφεΐνης, εκείνος βρήκε ότι περιείχε μέχρι και 560 milligrams καφεΐνης”.

3. Οι κατασκευαστές ποτών που περιέχουν καφεΐνη δε είναι υποχρεωμένοι από την Υπηρεσία
Τροφίμων και Φαρμάκων να αναγράφουν στις ετικέτες των προϊόντων τους πόση καφεΐνη περιέχεται σε αυτά.

“Ορισμένες εταιρείες τσαγιού αναγράφουν την ποσότητα καφεΐνης που περιέχουν τα προϊόντα τους και φαίνεται πως έχουν αρχίσει να τους ακολουθούν κι άλλοι.

Δεν είναι κάτι που δε μπορεί να γίνει, ακόμη και για τα προϊόντα που περιέχουν μικρή ποσότητα καφεΐνης.

Γιατί να μην το γνωρίζουν αυτό οι καταναλωτές;”

4. Οι παππούδες μας έπιναν διπλάσια ποσότητα καφεΐνης απ’ ό,τι εμείς.

“Μπορεί να θέλουμε να νομίζουμε ότι ζούμε σε μια κοινωνία, που είναι σχεδόν εξαρτημένη από τον καφέ, όμως οι παππούδες μας έπιναν πολλή περισσότερη καφεΐνη απ’ ό,τι εμείς.

Ενώ εμείς νομίζουμε ότι είμαστε λάτρεις του καφέ, και μάλιστα τον βρίσκουμε σε πάρα πολλές μορφές και είδη, εκείνοι απλά… έπιναν το καφεδάκι τους”.

5. Οι επαγγελματίες αθλητές βασίζονται στην καφεΐνη.

“Αυτό που έχει αλλάξει τα τελευταία 30 χρόνια είναι, ότι πλέον υπάρχει μεγαλύτερη εξειδίκευση σε ό,τι έχει να κάνει με τον τρόπο που οι αθλητές μπορούν να προσλάβουν ποσότητες καφεΐνης.

Μπορείς να ελέγξεις τη δόση, ενώ υπάρχουν ειδικά προϊόντα σε μορφή τζελ, που προσφέρουν στους αθλητές την κατάλληλη δόση καφεΐνης που χρειάζονται”.

6. Η ανάμιξη καφεΐνης με αλκοόλ δεν έχει αποδειχθεί ότι είναι ανθυγιεινή. Όμως πολλές φορές το αποτέλεσμα μπορεί να είναι… επικίνδυνο, ενδεχομένως ακόμη και θανατηφόρο.

“Σε ό,τι αφορά τα θέματα υγείας, το να βρίσκεται κανείς σε εγρήγορση λόγω της καφεΐνης μπορεί να τον οδηγήσει σε μεγαλύτερη κατανάλωση αλκοόλ, αλλά μπορεί και να τον κάνει να τα… παρατήσει νωρίτερα, γιατί θα έχει χάσει τις αισθήσεις του.

Εξακολουθούν να γίνονται έρευνες γύρω από αυτό.

Δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια συνεργική δράση, η οποία ‘τινάζει’ τον εγκέφαλο όταν αναμιγνύει κανείς καφεΐνη με αλκοόλ.

Όμως ίσως να μην είναι και η καλύτερη ιδέα, να το κάνει κανείς”.

Πηγή: tro-ma-ktiko.blogspot.gr