9 Ιούνιος 2019, 18:59 - Τελευταία Ενημέρωση: 9 Ιούνιος 2019, 19:09

Άσκηση και σπορ: Πέντε σημαντικοί λόγοι για να υπάρχουν στην καθημερινότητα

  • Άσκηση και σπορ: Πέντε σημαντικοί λόγοι για να υπάρχουν στην καθημερινότητα
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Συμβάλουν στη μείωση του στρες και της κατάθλιψης, θωρακίζουν από πλήθος ασθενειών και βοηθούν ψυχολογικά όλες τις κατηγορίες κλινικών πληθυσμών στη διαδικασία της αποκατάστασης. Ο λόγος για τα σπορ, τα οποία σύμφωνα με ειδικούς δεν ενισχύουν μόνο τη σωματική υγεία, αλλά και την ψυχική. Επίσης, τα σπορ αποτρέπουν τους νέους από το κάπνισμα, την εξάρτηση από το αλκοόλ και τα ναρκωτικά συμβάλλοντας ταυτοχρόνως στη διακοπή τους, προστατεύουν από την παχυσαρκία και την κακή διατροφή, ενώ βελτιώνουν την εικόνα του σώματος, την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση, την ανάπτυξη σχέσεων και δίνουν ποιότητα στη ζωή των ατόμων σε όλες τις ηλικίες.

Σύμφωνα με τον καθηγητή στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και αντιπρύτανη Γιάννη Θεοδωράκη, θα πρέπει να επιλέγει κανείς την άσκηση και όχι την υποκινητικότητα, η οποία συνδέεται με το μειωμένο προσδόκιμο ζωής.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Γ. Θεοδωράκη, για να έχουν τα καλύτερα οφέλη στην ποιότητα της ζωής τους, οι νέοι πρέπει να ασχολούνται με μεσαίας και υψηλής έντασης φυσικές δραστηριότητες τουλάχιστον για 60 λεπτά κάθε φορά και για 5 μέρες την εβδομάδα και οι ενήλικες από 150 έως 300 λεπτά την εβδομάδα.

Προσθέτει δε ότι η άσκηση παίζει σοβαρό ρυθμιστικό ρόλο στην ένταση της καθημερινής ζωής, τα άγχη και τις στεναχώριες των ατόμων. Επιπλέον, αναγνωρίζεται ως ένας σοβαρός ρυθμιστικός παράγοντας χαμηλού κόστους στην πρόληψη ή τη θεραπεία των ασθενειών. Ωστόσο, διευκρινίζει ότι δυστυχώς η στα μάτια πολλών φαίνεται να έχει ευτελή αξία και υποβαθμίζεται.

Στη ουσία, τα άτομα την υποβαθμίζουν ακριβώς επειδή δυσκολεύονται να προσπαθήσουν μόνα τους. Ωστόσο, για άτομα που ασκούνται με σκοπό την υγεία και την ποιότητα ζωής, οι λύσεις μερικές φορές είναι πολύ απλές: Να ασκούνται επιλέγοντας δραστηριότητες που τους ευχαριστούν και να επιλέγουν την ένταση της άσκησης, προσπαθώντας βέβαια σταδιακά να προσεγγίζουν τις οδηγίες των ειδικών.

Η σχέση της άσκησης με την ψυχική υγεία
Όπως επισημαίνει ο καθηγητής στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, πέρα από τις φιλοσοφικές θέσεις και τις παρατηρήσεις της καθημερινής ζωής, τόσο από τον χώρο της ιατρικής και της ψυχολογίας, όσο και από εκείνον της ψυχολογίας της άσκησης, οι έρευνες δείχνουν ότι η άσκηση είναι καλή και για την ψυχική υγεία.

«Η παγίωση της γνώσης για τις επιδράσεις της άσκησης στην ψυχική υγεία και την ποιότητα της ζωής των ατόμων αποτελεί μια ενδιαφέρουσα επιστημονική πρόκληση για το άμεσο μέλλον», είπε ο ίδιος. Τέλος, υπογράμμισε ότι κάποια άτομα καταδικάζουν το σώμα τους σε ακινησία, ενώ άλλα σκέφτονται να το φτάσουν στα άκρα ή να πετύχουν ακραίες επιδόσεις.

Για τις περιπτώσεις αυτές το σώμα έχει τους δικούς του μηχανισμούς προστασίας και αντιδράει: Δίνει τα δικά του ερεθίσματα, πόσο γυμνασμένο ή πόσο ικανό είναι και τότε η σκέψη ενεργοποιείται για να συγκεντρωθεί και να προσπαθήσει ανάλογα. Οι σοφές επιλογές απαιτούν μια ισορροπία ανάμεσα στο σώμα και τη σκέψη, καταλήγει ο Γ. Θεοδωράκης.

  • Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ.