29 Απρίλιος 2019, 10:04 - Τελευταία Ενημέρωση: 29 Απρίλιος 2019, 10:00

Ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες: Μια υποβρύχια κληρονομιά γεμάτη θησαυρούς

  • Ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες: Μια υποβρύχια κληρονομιά γεμάτη θησαυρούς
    Εικόνα από το ναυάγιο του «Πατρίς» στην Κέα (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Πόσα ναυάγια είναι καταγεγραμμένα στις ελληνικές θάλασσες; «Είναι πολλά αυτά που δεν γνωρίζουμε για όσα υπάρχουν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, μόνον κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είχαμε 1.061 πλοία που βυθίστηκαν. Ο θησαυρός που κρύβεται στις ελληνικές θάλασσες είναι εκπληκτικός» εξήγησε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM» ο συγγραφέας του βιβλίου Ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες (1830-1951), αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού Παναγιώτης Τριπόντικας, που ερωτώμενος για τα βήματα που μπορούν να γίνουν ώστε να αναδειχθούν για το ευρύτερο κοινό όσα κρύβουν οι ελληνικές θάλασσες, ανέφερε χαρακτηριστικά πως ως χώρα διαθέτουμε την τεχνογνωσία, αν και σε κάθε περίπτωση «έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε αυτόν μας τον θησαυρό».

«Όλα τα ναυάγια άνω των πενήντα ετών έχουν χαρακτηριστεί από το υπουργείο ως ιστορικά και διατηρητέα, ακίνητα μνημεία και για να μπορέσει κάποιος να καταδυθεί σε αυτά, υπάρχει μια διαδικασία» σημειώνει ο Π. Τριπόντικας. Αναφέρει, δε, πως για τη βέλτιστη λειτουργία του καταδυτικού τουρισμού «αυτό που πρέπει να γίνει είναι η τεκμηρίωση και η καταγραφή των ναυαγίων, γιατί αυτό έχει γίνει αποσπασματικά από πάρα πολλές καταδυτικές κοινότητες, κατά τόπους στην Ελλάδα». Σήμερα «δεν υπάρχει πουθενά κάτι συνολικό, μια ενιαία βάση δεδομένων» εξηγεί. Τονίζει, όμως, πως υπάρχει μια σημαντική θετική εξέλιξη επί του θέματος.

«Τώρα το ΑΠΘ και δη το Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, η ομάδα εναλίων αποτυπώσεων, έχει ξεκινήσει και δουλεύει για πρώτη φορά πάνω σε αυτό το αντικείμενο, είναι η πρώτη φορά που ελληνικό πανεπιστήμιο ασχολείται με αυτήν την υποβρύχια κληρονομιά» εξηγεί ο αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού αναφερόμενος στις εξελίξεις που έχουν να κάνουν με την καταγραφή των σημείων και των αντικειμένων με ιστορικό ενδιαφέρον. «Το ΑΠΘ και το συγκεκριμένο τμήμα κάνει εξαιρετική δουλειά. Είναι μια πολύ ωραία βάση δεδομένων, πρόκειται για νέους ανθρώπους, αυτοδύτες, με μεράκι και ενδιαφέρον» σημειώνει και συμπληρώνει: «επειδή ζούμε σε μια εποχή που οι αντοχές δοκιμάζονται, πρέπει εμείς να οδηγούμε τις εξελίξεις».

Οι γωνιές της Ελλάδας με τους πιο ενδιαφέροντες υποβρύχιους θησαυρούς
«Εδώ δεν μπορώ να σας δώσω μια μόνο απάντηση. Θα πρότεινα σε όλους να ψάξουν να βρουν τις καταδυτικές σχολές που έχει ο καθένας στην περιοχή του. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν να δείξουν κάτι μοναδικό» προτείνει ο Έλληνας ειδικός, απαντώντας στο ποιες είναι οι δικές του πιο αγαπημένες γωνιές της ελληνικής επικράτειας. «Πολλές φορές τις έχουμε ορίσει ως καταδύσεις αναψυχής, αυτές γίνονται όμως για να πάμε να συναισθανθούμε κι εμείς αυτό που έγινε εκείνη τη στιγμή, σε εκείνο το μέρος, όταν το δουλέψουμε με αυτόν τον τρόπο, θα είμαστε όλοι ευτυχισμένοι», σημειώνει και περιγράφει ως αρχικές πιθανές επιλογές για ενδιαφερόμενους καταδύτες υποβρύχιους θησαυρούς στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. «Πόσες καταδυτικές σχολές μπορούν να μας ταξιδέψουν σε σημεία στη Σκόπελο, στα ναυάγια που υπάρχουν εκεί, αλλά και στη Λέρο, στην Κέα όπου είναι ο "Βρετανικός", ο καθένας αν ανατρέξει στο καταδυτικό κέντρο της περιοχής του, σίγουρα θα βρει θησαυρό, ακόμη και στην Ηρακλειά να πάει κανείς να δει το αεροσκάφος που είναι στα δέκα μέτρα, κάποιο αίσθημα θα τού δημιουργήσει και θα αρχίσει να βλέπει διαφορετικά την ιστορία...» καταλήγει ο συγγραφέας.

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Σωτήρης Κυριακίδης.