28 Απρίλιος 2019, 20:02 - Τελευταία Ενημέρωση: 28 Απρίλιος 2019, 20:01

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: Λιγότερες οθόνες και περισσότερο παιχνίδι

  • Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: Λιγότερες οθόνες και περισσότερο παιχνίδι
    (Φωτ.: EPA / Andy Rain)

Το πολύ μία ώρα τη μέρα θα πρέπει να ασχολούνται με οθόνες τα παιδιά ηλικίας 2-4 ετών σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Η υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών για την υγεία εξέδωσε τις πρώτες κατευθυντήριες οδηγίες της για το θέμα και υπογραμμίζει ότι τα παιδιά κάτω των 5 ετών πρέπει να έχουν σωματική δραστηριότητα και να κοιμούνται επαρκώς, ώστε να αναπτύξουν καλές συνήθειες στη ζωή τους και να προληφθούν η παχυσαρκία και άλλες ασθένειες.

Μάλιστα, στις οδηγίες του ο ΠΟΥ τονίζει ότι τα παιδιά που είναι μικρότερα του 1 έτους δεν πρέπει να εκτίθενται καθόλου σε ηλεκτρονικές οθόνες.

Ο χρόνος που περνούν τα παιδιά καθισμένα μπροστά σε οθόνες (sedentary screen time) περιλαμβάνει την παρακολούθηση τηλεόρασης ή βίντεο και τα παιχνίδια σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. «Η υγιής σωματική δραστηριότητα, η καθιστική συμπεριφορά και οι συνήθειες του ύπνου καθιερώνονται νωρίς στη ζωή, προσφέροντας μια ευκαιρία να διαμορφωθούν καλές συνήθειες στη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, της εφηβείας και στην ενήλικη ζωή», αναφέρει ο ΠΟΥ.

Παιδιά ηλικίας 1-4 ετών πρέπει να περνούν τουλάχιστον τρεις ώρες κάνοντας διάφορα είδη σωματικής δραστηριότητας σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, ενώ μωρά κάτω του ενός έτους πρέπει να αλληλεπιδρούν παίζοντας στο πάτωμα, αποφεύγοντας όλες τις οθόνες.

Για τα μωρά μικρότερα των 12 μηνών, ο ΠΟΥ συνιστά τουλάχιστον 30 λεπτά φυσικής δραστηριότητας ημερησίως και να μην παραμένουν ακίνητα περισσότερο από μια ώρα συνεχώς σε παιδικά καρότσια, παιδικά καθίσματα ή στην πλάτη κάποιου. Επίσης, πρέπει να κοιμούνται από 12 έως 17 ώρες την ημέρα.

Για τα παιδιά ηλικίας 1-2 ετών, ο ΠΟΥ συνιστά δύο ώρες σωματική δραστηριότητα ημερησίως και τουλάχιστον 11 ώρες ύπνου, αλλά να μην μένουν καθισμένα μπροστά σε οθόνη περισσότερο από μία ώρα. Για τα παιδιά από 3-4 ετών, οι δύο ώρες φυσικής δραστηριότητας καθημερινά πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον μία ώρα «μέτριων έως έντονων» κινήσεων και ο χρόνος που είναι αφιερωμένος στις οθόνες δεν πρέπει να υπερβαίνει τη μία ώρα.

Κορυφαίος παράγοντας κινδύνου η ακινησία
Η ακινησία είναι «κορυφαίος παράγοντας κινδύνου» όσον αφορά τη θνησιμότητα και τροφοδοτεί την παγκόσμια αύξηση των υπέρβαρων και των παχύσαρκων ανθρώπων αναφέρει ο ΠΟΥ, τονίζοντας ότι το υπερβολικό βάρος μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες όπως ο διαβήτης, η υπέρταση και μερικές μορφές καρκίνου.

Οι οδηγίες του ΠΟΥ βασίζονται σε στοιχεία που προέκυψαν από εκατοντάδες μελέτες, πολλές από τις οποίες έχουν γίνει στην Αυστραλία, τον Καναδά, τη Ν. Αφρική και τις ΗΠΑ. «Οι καθιστικές συμπεριφορές, όπως η χρήση μηχανοκίνητου μέσου μεταφοράς αντί του περπατήματος ή της ποδηλασίας, το κάθισμα σε θρανίο στο σχολείο, η παρακολούθηση τηλεόρασης ή τα παιχνίδια σε οθόνη, κυριαρχούν όλο και περισσότερο και συνδέονται με κακά αποτελέσματα στην υγεία», αναφέρει ο ΠΟΥ.

Επίσης, η χρόνια έλλειψη ύπνου στα παιδιά έχει συνδεθεί με αυξημένη συσσώρευση υπερβολικού λίπους, ενώ η μικρότερη διάρκεια ύπνου έχει συνδεθεί με περισσότερη ώρα στην τηλεόραση και με παιχνίδια σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

  • Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ.