6 Απρίλιος 2019, 10:04 - Τελευταία Ενημέρωση: 6 Απρίλιος 2019, 09:53

Αιγιαλός: Η Βουλή απέσυρε διάταξη για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε παραλίες

  • Αιγιαλός: Η Βουλή απέσυρε διάταξη για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε παραλίες
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ορέστης Παναγιώτου)

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο που περιέχει διατάξεις με σημαντικές αλλαγές σε αιγιαλό και παραλία, ωστόσο η κυβέρνηση απέσυρε τη διάταξη που άφηνε ανοιχτό «παράθυρο» για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων που κατασκευάστηκαν μετά τις 28 Ιουλίου 2011, εφόσον αποτελούσαν μέρος έργου που είχε κατασκευαστεί με νόμιμο τρόπο.

Ειδικότερα, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών διευκρινίζουν συνοπτικά ότι το παρόν σχέδιο νόμου:

  • «Περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κτλ), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό.
  • Αναφέρεται σε όποιες δραστηριότητες δημόσιες, κοινωφελείς (βιολογικοί καθαρισμοί, αφαλατώσεις), δημοτικές, προστασίας και εκτάκτων αναγκών, άρσης επικινδυνότητας, εθνικής άμυνας, ιδιωτικές, είναι εκ της φύσης τους δεδομένο ότι δεν μπορούν να ασκηθούν χωρίς πρόσβαση στον αιγιαλό, όπως ναυταθλητικές, λιμενικές, αλιευτικές, ναυπηγοεπισκευαστικές, ενεργειακές-ΑΠΕ. Και αυτές μόνο κατόπιν των αναγκαίων αδειοδοτήσεων με αυστηρότατες προϋποθέσεις και λήψη μέτρων.
  • Ορίζεται πλέον, από της ισχύος των νέων ρυθμίσεων, ότι ο παλιός αιγιαλός ανήκει στη δημόσια κτήση και όχι στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου, με αποτέλεσμα να περιορίζονται δραστικά οι χρήσεις του και να επικρατεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του.
  • Περιορίζει σημαντικά τα όρια απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας (ομπρέλες, ξαπλώστρες κτλ), αυξάνει τις δυνατότητες κοινοχρησίας και αυστηροποιεί το συνολικό πλαίσιο.
  • Δίνει δυνατότητες συμμετοχής στις τοπικές κοινωνίες μέσω των αρμοδίων ΟΤΑ».

Οι κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών προσθέτουν ότι ο ισχύων νόμος 2971/2001, «που πέραν της ανάγκης εκσυγχρονισμού του άφηνε πολλά θεσμικά κενά, τόσο όσον αφορά τη διοικητική διαχείριση όσο και την εξυπηρέτηση των πολιτών», παράλληλα «άφηνε το περιθώριο για την ανάπτυξη ενός καθεστώτος αυθαιρεσίας που είναι κοινώς γνωστό».

Η διάταξη ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη, μπορούν να εξαιρούνται από την κατεδάφιση με απόφαση του υπουργού Οικονομικών έργα που κατασκευάστηκαν μετά την 28.7.2011, αν αφορούν: αα) έργα και δραστηριότητες που εξυπηρετούν σκοπούς Εθνικής Άμυνας και ασφάλειας, ββ) έργα εθνικής σημασίας, γγ) έργα υποδομής δικτύων κοινής ωφελείας, συμπεριλαμβανομένων των έργων ΑΠΕ, δδ) έργα του διεθνούς, εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου καθώς και δημοτικές οδούς, εε) έργα που αποτελούν οργανικό ή λειτουργικό σύνολο με νομίμως κατασκευασθέν έργο».

Αυτό ουσιαστικά σήμαινε την απαλοιφή κάθε περιορισμού ως προς το είδος της παράνομης δραστηριότητας, εφόσον είναι κομμάτι μιας παρακείμενης νόμιμης. Σημειώνεται δε ότι μέχρι σήμερα επιτρεπόταν η νομιμοποίηση ανάλογων κατασκευών μόνο για λόγους εθνικής άμυνας ή ασφάλειας, ενώ κατά καιρούς νομιμοποιούνταν με «φωτογραφικές» διατάξεις συγκεκριμένα έργα, όπως ένας παραλιακός δρόμος στη Φθιώτιδα που νομιμοποιήθηκε με τον ν. 4599.

  • Με πληροφορίες από kathimerini.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ.