18 Μάρτιος 2019, 00:34 - Τελευταία Ενημέρωση: 18 Μάρτιος 2019, 00:39

Αιθιοπία: Σαφείς ομοιότητες με το αεροπλάνο της Lion Air δείχνουν τα μαύρα κουτιά

  • Αιθιοπία: Σαφείς ομοιότητες με το αεροπλάνο της Lion Air δείχνουν τα μαύρα κουτιά
    (Φωτ.: EPA / STR)

Τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά του Boeing 737 Max 8 των Αιθιοπικών Αερογραμμών παρουσιάζουν σαφείς ομοιότητες με τη συντριβή του αεροπλάνου ίδιου τύπου της ινδονησιακής εταιρείας Lion Air τον Οκτώβριο. Την ανακοίνωση αυτή έκανε την Κυριακή το υπουργείο Μεταφορών της Αιθιοπίας. «Κατά τη διάρκεια της έρευνας στον καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR), παρατηρήθηκαν σαφείς ομοιότητες μεταξύ της πτήσης 302 της Ethiopian Airlines και της πτήσης 610 της Lion Air», είπε η υπουργός Νταγκμαουίτ Μόγκες σε συνέντευξη Τύπου.

Η υπουργός διευκρίνισε ότι η προκαταρκτική έκθεση για τα αίτια της συντριβής της πτήσης 302 θα δοθεί στη δημοσιότητα σε 30 ημέρες.

Την ίδια στιγμή, η γερμανική εφημερίδα Die Welt αναφέρει ότι η συντριβή των δυο αεροσκαφών σε Ινδονησία και Αιθιοπία θα μπορούσε να γίνει η μεγαλύτερη νομική καταστροφή στην ιστορία της αεροπορίας.

Η εφημερίδα επικαλούμενη τον καθηγητή Έλμαρ Γκιέμουλα, δικηγόρο, εμπειρογνώμονα αεροπορίας και επίτιμο καθηγητή Δικαίου της αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, γράφει ότι «σύμφωνα με το αμερικανικό Δίκαιο, μια αξίωση αποζημίωσης με ποινικό χαρακτήρα είναι πολύ πιθανή». Όπως είπε ο καθηγητής Γκιέμουλα στη Die Welt, «η ιδιαιτερότητα των δυο τραγικών δυστυχημάτων είναι οι προφανείς αδυναμίες του σχεδιασμού των αεροσκαφών και επομένως υπάρχει ευθύνη για τα προϊόντα της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρίας Boeing».

Η Boeing ίσως γνώριζε τον κίνδυνο ακόμη και πριν από την πρώτη συντριβή στην Ινδονησία, αλλά σίγουρα μετά το δεύτερο δυστύχημα μπορεί να αντιμετωπίσει πιθανές αποζημιώσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πρόσφατα, η εταιρεία παραδέχθηκε την αναθεώρηση του λογισμικού ελέγχου πτήσης για τα μοντέλα 737 Max, το οποίο είναι πιθανότατα η αιτία της συντριβής των δυο αεροσκαφών.

Μάλιστα, ο καθηγητής Γκιέμουλα αναφέρει τις ιδιαιτερότητες της αμερικανικής νομολογίας, καθώς η ήδη υψηλή αποζημίωση στις ΗΠΑ μπορεί με βάση το διεθνές Δίκαιο να τριπλασιαστεί από τα δικαστήρια «για λόγους τιμωρίας».

Ακόμη, εκτιμά ότι αξίωση για αποζημίωση από την Boeing θα έχουν όχι μόνο οι συγγενείς των θυμάτων, αλλά και οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν πάρει τα 737 Max. Για παράδειγμα, λόγω της απαγόρευσης πτήσεων των αεροσκαφών αυτών, θα πρέπει να νοικιάσουν τώρα αεροσκάφη αντικατάστασης ή να ανατρέψουν τον προγραμματισμό των πτήσεών τους, γεγονός που θα μπορούσε να κοστίσει δισεκατομμύρια.

Σύμφωνα με το διεθνές Δίκαιο (Σύμβαση του Μόντρεαλ), οι Lion Air και Ethiopian Airlines μετά τις δύο τραγωδίες θα πρέπει να καταβάλλουν στους συγγενείς των θυμάτων ανά άτομο μέχρι και 120.000 δολάρια ΗΠΑ. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από το αν οι αεροπορικές εταιρείες ευθύνονται για τα δυστυχήματα, ενώ οι δαπάνες στη συνέχεια αναμένεται να ζητηθούν από την Boeing.

  • Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ.