7 Μάρτιος 2019, 12:54 - Τελευταία Ενημέρωση: 7 Μάρτιος 2019, 12:36

Τραγωδία στο Μάτι: Διάλογοι χάους και ντροπής δείχνουν πώς κάηκαν 100 άνθρωποι

  • Τραγωδία στο Μάτι: Διάλογοι χάους και ντροπής δείχνουν πώς κάηκαν 100 άνθρωποι
    Μία από τις φωτογραφίες-ντοκουμέντο που ανέβηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το μοιραίο απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018 (φωτ.: Facebook / Elia Kallia)

Διαλόγους ντροπής που περιγράφουν το χάος που επικρατούσε στις κρατικές υπηρεσίες περιλαμβάνει το πολυσέλιδο πόρισμα των εισαγγελέων για την πυρκαγιά στο Μάτι με τους 100 νεκρούς. Οι εισαγγελείς περιγράφουν με ακρίβεια την ασυνεννοησία που επικρατούσε τις κρίσιμες ώρες, και εκφράζουν αμφιβολίες για το εάν το κεντρικό συντονιστικό όργανο γνώριζε πού ακριβώς ήταν το μέτωπο της πυρκαγιάς.

Το αλαλούμ ήταν τέτοιο που δεν ήταν σαφές ούτε ποιος ήταν ο επικεφαλής των επίγειων δυνάμεων.

Οι εισαγγελείς αναφέρουν ότι είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για επιχείρηση κατάσβεσης και διάσωσης ανθρώπων που κινδυνεύουν, «όταν το βασικό συντονιστικό όργανο αγνοεί ποιος είναι ο επικεφαλής των επίγειων δυνάμεων, πού είναι η πυρκαγιά, πού έχει επεκταθεί, ποιος διαχειρίζεται τα εναέρια μέσα, και ακόμη και αν υπάρχει πυρκαγιά».

Ενδεικτικοί της κατάστασης που επικρατούσε είναι οι διάλογοι που περιλαμβάνονται στο πόρισμα:

- Ερμής Αθηνών προς Αξιωματικό Υπηρεσίας του 199: Ρε καταλαβαίνεις τι σου λέμε τόση ώρα; Σας καλώ τόση ώρα να ρίξουν τα εναέρια γιατί δεν μπορεί να πιάσει βόρεια βορειοδυτικά έχει πιάσει κορυφογραμμή και δεν μου απαντάει κανένας. Γυρνάμε σε σας και δεν μου απαντάει ούτε από σας.

- Αξιωματικός του 199: Δεν έχετε ασύρματο να μιλήσετε με τα εναέρια;

- Eρμής Αθηνών: Όχι, όχι και δεν τα διαχειρίζομαι εγώ τα εναέρια.

- Αξιωματικός 199: Ποιος τα διαχειρίζεται;

- Eρμής Αθηνών: Δεν ξέρω ποιος τα διαχειρίζεται, εγώ μιλάω με το κέντρο και δεν απαντάτε.

Χαρακτηριστικοί της απόγνωσης των πολιτών και της συμπεριφοράς που αντιμετώπισαν ήταν οι απαντήσεις που έπαιρναν από τους χειριστές-τηλεφωνητές, με την υπηρεσία μετά τις 19:17 της 23ης Ιουλίου να μην είναι πια ενεργή. Άλλωστε, περίπου στις 19:00 ο αξιωματικός επιχειρήσεων του ΕΣΚΕ/199 ζήτησε δυο-τρεις επιπλέον τηλεφωνητές, διότι δεν ήξερε σε ποιον να διαβιβαστούν τα συμβάντα, δηλώνοντας ότι δεν υπάρχει εικόνα:

  • Έρχονται κυρία μου, έρχονται, το κέρατο μου, έρχονται.
  • Αυτό σας λέω κυρία μου, ό,τι μπορούμε κάνουμε. Δεκαπέντε αυτοκίνητα, είκοσι έρχονται, μακάρι να γεννήσουμε και άλλα.
  • Εντάξει, δεν είναι ταξί να το παραγγείλουμε. Κινδυνεύει κάποιος, μπορεί να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος, θα το δούμε έτσι; Θα ’ρθει.
  • Αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλέφωνο το 100 να πάει ένα περιπολικό; Αυτά που είπε σε εσένα, δεν μπορούσε να τα πει στο 100;

Εντάσεις, όμως, υπήρχαν και με τους εμπλεκόμενους φορείς:

  • Θέλω Τροχαία στα φανάρια στη διασταύρωση στη Ραφήνα. Στη Ραφήνα, έχω φωτιές από εκεί πέρα. Τι είναι αυτό στον Νέο Βουτζά, χεσ@@καμε. Ο παππούς θα πεθάνει εκεί μέσα, μ@λ@κ@ είναι να πεθάνει ο παππούς. Θέλω Τροχαία στη διασταύρωση για Ραφήνα».

Αν και οι περιγραφές είναι από μόνες τους συγκλονιστικές, το εισαγγελικό πόρισμα περιγράφει μόνο λάθη, παραλείψεις, έλλειψη συντονισμού και απόλυτη ανυπαρξία του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας.