29 Δεκέμβριος 2018, 19:15 - Τελευταία Ενημέρωση: 29 Δεκέμβριος 2018, 19:05

Τσίπρας: Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ολοκληρωμένο στο 95%

  • Τσίπρας: Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ολοκληρωμένο στο 95%
    Ο Αλέξης Τσίπρας κατά την επίσκεψή του στο σταθμό του μετρό «Σιντριβάνι - Έκθεση» (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ / Andrea Bonetti)

«Tο πιο γνωστό ανέκδοτο για την πόλη της Θεσσαλονίκης παύει να είναι πια ανέκδοτο και γίνεται πραγματικότητα», είπε ο Αλέξης Τσίπρας, στον χαιρετισμό που απηύθυνε κατά την επίσκεψη του στον σταθμό «Σιντριβάνι-Έκθεση» του μετρό και εξέφρασε την πεποίθηση πως η βασική γραμμή του έργου θα λειτουργήσει νωρίτερα από ότι προβλέπει ο προγραμματισμός, δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2020 και στο τέλος του ίδιου χρόνου.

Ταυτόχρονα, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε μια σειρά παρεμβάσεων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και άλλα συγκοινωνιακά έργα (σιδηροδρομική σύνδεση με Αθήνα και χώρες στα βόρεια σύνορα) που την καθιστούν πραγματική πρωτεύουσα των Βαλκανίων, όπως υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Ακόμη, ο πρωθυπουργός θυμήθηκε την «τρύπα» του Κούβελα της δεκαετίας του ΄80, δηλαδή την απόπειρα του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης να κατασκευάσει μετρό, και σχολίασε: «Δεν μπορώ να αποφύγω τις μνήμες που μου έρχονται στο μυαλό. Γιατί εδώ ξεκινήσαμε με κάποιον να μου μιλάει για τα τέλη της δεκαετίας του 1980, για την περιβόητη "τρύπα", που ήταν εδώ την "τρύπα" του Κούβελα».

Για το έργο του μετρό είπε ότι είναι στο 95% ολοκληρωμένο, σε ό,τι αφορά την κατασκευή των 13 πρώτων σταθμών και λείπουν δύο πράγματα: οι συρμοί και ο ιδιοκτήτης του έργου, δηλαδή οι πολίτες της Θεσσαλονίκης που δικαιούνται μετά από τόσα χρόνια αναμονής να έχουν τη δυνατότητα μιας σύγχρονης υποδομής που θα αλλάξει την ποιότητα της ζωής τους και την καθημερινότητα τους.

Για τις δοκιμές των συρμών τόνισε ότι αυτές θα γίνουν στο πρώτο εξάμηνο του 2019.

Δεν μπορώ να αποφύγω τις μνήμες που έρχονται στο μυαλό μου, τις εικόνες του έργου που ως πρωθυπουργός αντίκρισα όταν παραλάβαμε τα έργα στις αρχές του 2015: ερειπωμένα εργοτάξια, λαμαρίνες σε όλη την πόλη, μεγάλες διαφωνίες για την επίλυση τεχνικών ζητημάτων, νομικές εμπλοκές διεκδίκηση απίστευτων αποζημιώσεων για τις καθυστερήσεις, για το 30% του έργου που ανέρχονταν σε ποσά μεγαλύτερα από ό,τι το συνολικό συμβασιοποιημένο τίμημα του έργου», σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας.

Εξήγησε ότι 900 εκατομμύρια ήταν το κόστος όλου του έργου, ενώ 1,1 δισ. ήταν οι απαιτήσεις που ζητούσαν για το 30% του έργου. «Προχωρήσαμε σε δύσκολη διαπραγμάτευση, συμφωνήσαμε τελικά διαιτητικά δικαστήρια και ανώτατο πλαφόν αποζημίωσης και τελικά οι αποφάσεις όρισαν τελικά 188 εκατ. ευρώ αντί για 1,1 δισ.». «Κάτι περισσότερο από 900 εκατομμύρια σώθηκαν από τα χρήματα του ελληνικού λαού», υπογράμμισε.


(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ / Andrea Bonetti)

Σπάσαμε το ψευτοδίλημμα που έλεγε «ή αρχαία ή μετρό» και καταλήξαμε σήμερα να έχουμε και αρχαία και μετρό, τόνισε ο Αλ. Τσίπρας. Πρόσθεσε ότι «κυρίως όμως είμαστε περήφανοι γιατί ολοκληρώνουμε ένα ολιστικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης με όλα τα διαθέσιμα μέσα», για να σημειώσει ότι «ολοκληρώνουμε και υλοποιούμε υποδομές που δίνουν τα όπλα στην Θεσσαλονίκη αλλά και στην Βόρεια Ελλάδα για να γίνει το οικονομικό, παραγωγικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο των Βαλκανίων». Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από "συμπρωτεύουσα", από φτωχό συγγενή και ουραγό σε διεθνές κέντρο, σε μια σύγχρονη πόλη ευρωπαϊκή, σε μια πρωτεύουσα των Βαλκανίων», είπε ο πρωθυπουργός. Ανέφερε ειδικότερα ότι τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται το έργο της διπλής ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Όταν τεθεί σε λειτουργία το τρένο θα κάνει 3 ώρες και 17 λεπτά.

Υπογράμμισε ακόμη ότι:

  • ολοκληρώνεται η ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδωμένης,
  • προχωρά η υλοποίηση της συμφωνίας για τη διασύνδεση των λιμανιών της Β. Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου,
  • ολοκληρώθηκε το σιδηροδρομικό, οδικό και έργο ανάπλασης στην Μενεμένη,
  • ολοκληρώνονται οι μελέτες για τον αναβάθμιση του προαστιακού προς Έδεσσα και ολοκληρώθηκαν οι αντίστοιχες προς Γιαννιτσά,
  • εντός του 2019 θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης.

Αναφερθείς στον ΟΑΣΘ και τα προβλήματά του, είπε ότι «τον Αύγουστο του 2016 παραλάβαμε έναν ΟΑΣΘ που είχε χρεοκοπήσει οικονομικά και επιχειρησιακά». Συγκεκριμένα μίλησε για:

  • ληξιπρόθεσμα χρέη 102 εκατ. ευρώ, ζημιές 32 εκατ. ευρώ και άδεια ταμεία,
  • ασυντήρητα λεωφορεία για μία 5ετία, κυκλοφορούσαν μόνο 245 από τα 622 λεωφορεία, ενώ εκατοντάδες λεωφορεία δωδεκαετίας είχαν πουληθεί δήθεν ως παλιοσίδερα,
  • τα αποθεματικά για αγορά νέων λεωφορείων, ενώ έπρεπε να είναι 42 εκατ. ευρώ ήταν 700 ευρώ,
  • απλήρωτους εργαζόμενοι και απεργιακές κινητοποιήσεις κάθε μήνα.


(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ / Andrea Bonetti)

«Είναι αλήθεια», πρόσθεσε, «πως μια τέτοια χαώδης κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, γι αυτό και παραδέχομαι ότι υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα». Θα προχωρήσουμε σε μια σειρά από μέτρα για την αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών των πολιτών που μέχρι να λειτουργήσει το μετρό δεν καλύπτονται επαρκώς», είπε ο Αλ. Τσίπρας.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι:

  • Τον Φεβρουάριο ενεργοποιείται ο νέος οργανισμός ΑΣΥΘ ο οποίος θα έχει την ευθύνη λειτουργίας όλων των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και του μετρό συμπεριλαμβανομένου.
  • Τον Φεβρουάριο προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. 350 νέα λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για αναβάθμιση των αμαξοστασίων.

Στο μεταβατικό διάστημα, σημείωσε, «προχωράμε σε μεταβατική διαδικασία ανασχεδιασμού των Αστικών Γραμμών προκειμένου να υπάρξει καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών». Ανακοίνωσε επίσης άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την άμεση πρόσληψη 150 νέων οδηγών με 2ετείς συμβάσεις έργου. Ακόμη, ανακοίνωνε προκήρυξη μετατάξεων τεχνιτών από άλλους φορείς και κυρίως από την ΕΛΒΟ. Παράλληλα, δρομολόγηση διαγωνισμού για πρόσληψη νέων μόνιμων οδηγών και τεχνιτών αμέσως μετά τη συγκρότηση του ΑΣΥΘ.

Σχολίασε ότι «βρήκαμε μια πόλη σε χαώδη κατάσταση σε ό,τι αφορά τη συγκοινωνία της και σπατάλη, δίνουμε μια μάχη σιωπηρά για να αλλάξουμε την εικόνα της και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της». «Δεν έχουμε μαγικό ραβδί», τόνισε, «έχουμε όμως βούληση και όραμα, έχουμε πραγματική έγνοια γι αυτή την πόλη, για τη Βόρεια Ελλάδα, για τη Μακεδονία, πραγματική έγνοια και όχι ψεύτικη απ' αυτή που κάποιοι κηρύσσουν, κηρύσσοντας ταυτόχρονα και το μίσος για τον διπλανό». «Έχουμε συγκεκριμένο και εφαρμόσιμο σχέδιο και γι αυτό μια σειρά από προγραμματισμένες ενέργειες είναι σε εξέλιξη», είπε.


(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ / Andrea Bonetti)

Όταν έφτασε στο σταθμό ο πρωθυπουργός, τον υποδέχθηκαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο πρόεδρος της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» Γιάννης Μυλόπουλος οι οποίοι και τον ξενάγησαν. Κατέβηκε με τις κυλιόμενες σκάλες και έφτασε μέχρι τις αποβάθρες. Εκεί συνομίλησε με εργαζόμενους, ζήτησε να μάθει λεπτομέρειες για τον τρόπο κατασκευής, φωτογραφήθηκε μαζί τους και η συζήτηση έφτασε και στον ΠΑΟΚ, οπότε ένας εργαζόμενος του είπε «το μετρό θα γίνει, αλλά ο ΠΑΟΚ πότε θα πάρει το πρωτάθλημα;».

Στον χαιρετισμό του ο πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά στους εργαζόμενους στο μετρό, τους συνεχάρη και δήλωσε πως «με τη δουλειά τους απέδειξαν ότι μπορούν να κάνουν θαύματα». Παραβρέθηκαν οι υπουργοί Υποδομών Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, οι υφυπουργοί Εξωτερικών Μάρκος Μπόλαρης, Μακεδονίας-Θράκης Κατερίνα Νοτοπούλου, ο αντιπρόεδρος της Βουλής Τάσος Κουράκης, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Αμανατίδης, Νίκος Πρασκευόπουλος, Δημήτρης Μάρδας, οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης, ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo Τάσος Τζήκας και αρκετοί εκπρόσωποι φορέων και αρχών της πόλης. Ο Αλ. Τσίπρας χαιρέτισε και τις τέσσερις γυναίκες μέλη του μουσικού συγκροτήματος Electric String Quartet Fortissimo που έδωσαν μουσική παράσταση μετά τον χαιρετισμό του, ενώ έκανε χειραψίες και αντάλλαξε ευχές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά με αρκετούς πολίτες κατά την αποχώρηση του.

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Νίκος Ρούμπος - Νίκος Λιονάκης