21 Μάρτιος 2018, 16:47 - Τελευταία Ενημέρωση: 21 Μάρτιος 2018, 16:38

Τι γίνεται με το αεροπορικό σήμα GPS που χάνεται στην Αν. Μεσόγειο

  • Τι γίνεται με το αεροπορικό σήμα GPS που χάνεται στην Αν. Μεσόγειο
    (Φωτ.: blogbeforeflight.net)

Σοβαρό πρόβλημα που παρεμποδίζει την ομαλή πτήση των αεροπλάνων σε όλη την ανατολική Μεσόγειο, έχουν διαπιστώσει οι Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου αλλά και της Τουρκίας που μάλιστα έχουν εκδώσει και σχετικές έκτακτες ειδοποιήσεις (NOTAM). Όπως προκύπτει από τις αναφορές πιλότων που πετούν στο FIR Λευκωσίας, σημειώνονται διακοπές του σήματος GPS σε ορισμένες περιοχές!

Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα εάν πρόκειται για ηλεκτρονικό πόλεμο ή πρόβλημα σε κάποιον από τους δορυφόρους του συστήματος GPS που καλύπτει την ανατολική Μεσόγειο.

Η NOTAM που εξέδωσε το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, με αρ. A0356/18, αναφέρει πως «Έχουν παρατηρηθεί από κυβερνήτες πτήσεων στο FIR Λευκωσίας, οι διακοπές του σήματος GPS  σε ορισμένες περιοχές. Οι κυβερνήτες αεροσκαφών που δραστηριοποιούνται στο FIR Λευκωσίας καλούνται να είναι προσεκτικοί μέχρι νεωτέρας ενημέρωσης».

Πληροφορίες της κυπριακής εφ. Φιλελεύθερος, αναφέρουν πως έχει σημάνει συναγερμός όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και σε άλλες χώρες που βρίσκονται στην περιοχή, προκειμένου να εξακριβώσουν τα αίτια του σοβαρού προβλήματος. Προβλήματα με διακοπές λειτουργίας του συστήματος GPS στο FIR Λευκωσίας έχουν αναφερθεί αλλά σε πολύ λίγες περιπτώσεις το τελευταίο δίμηνο, αναφέρουν οι πληροφορίες της εφημερίδας ωστόσο, ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες και το τελευταίο 48ωρο έχουν αυξηθεί σημαντικά τέτοιες αναφορές από πιλότους τόσο επιβατικών όσο και ιδιωτικών αεροπλάνων.
Εντύπωση προκαλεί η διαπίστωση ότι το πρόβλημα παρουσιάζεται σε διαφορετικά διαστήματα σε διαφορετικές περιοχές του FIR Λευκωσίας, δηλαδή σε περιοχές και νότια και βόρεια και δυτικά της Κύπρου. 

Το πρόβλημα παρουσιάζεται με δύο μορφές, είτε με διακοπή του σήματος, είτε με λανθασμένη ένδειξη θέσης.

Γεγονός που οδήγησε και στην έκδοση της NOTAM από πλευράς των Αρχών, για λόγους ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας. Να σημειωθεί, πάντως, ότι τα αεροπλάνα διαθέτουν και εναλλακτικά συστήματα εντοπισμού θέσης πέραν του γνωστού GPS. Έρευνα του Φιλελεύθερου δείχνει ότι αυτή την περίοδο στην ευρύτερη περιοχή πετούν τόσο αμερικανικά όσο και ρωσικά ειδικά πολεμικά αεροπλάνα που θα μπορούσαν δυνητικά να προκαλέσουν πρόβλημα, ωστόσο το πρόβλημα δεν φαίνεται να προέρχεται από αυτά. Να σημειωθεί ότι επειδή τέτοια περιστατικά σημειώνοναι ως συμβάντα ασφάλειας πτήσεων σε διεθνές επίπεδο, η NASA έχει καταγράψει διεθνώς πέραν των 80 παρόμοιων συμβάντων, εκ των οποίων εξηγήσεις και αίτια βρέθηκαν μόνο για τις 30 από τις περιπτώσεις αυτές. 

  • Πηγή: Φιλελεύθερος / Πέτρος Θεοχαρίδης.