21 Μάρτιος 2018, 09:51 - Τελευταία Ενημέρωση: 21 Μάρτιος 2018, 09:52

Έκθεση-κόλαφος για την Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο για τρία μεγάλα έργα

  • Έκθεση-κόλαφος για την Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο για τρία μεγάλα έργα
    (Φωτ. αρχείου: olympiaodos.gr)

Και τι δεν διαπίστωσε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) κατά τη συνεργασία του με την Ελλάδα στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων Ολυμπία, Μωρέας, Κεντρικής Οδός! Κόστος ανά χιλιόμετρο που αυξήθηκε έως και κατά 69% σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό, μείωση του αντικειμένου έργων κατά 55%, ελλιπής προετοιμασία των έργων από τους εταίρους του δημόσιου τομέα και, πρωτίστως, η υπογραφή συμβάσεων με ιδιώτες παραχωρησιούχους πριν από την επίλυση σημαντικών προβλημάτων, είναι κάποια από τα σοβαρά προβλήματα που καταγράφηκαν.

Η έκθεση του ΕΕΣ έλαβε υπόψη στοιχεία από 12 έργα σε τέσσερα κράτη-μέλη που αντιπροσωπεύουν το 70% της συνολικής δαπάνης σε επίπεδο ευρωπαϊκής συμμετοχής.

Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την περίοδο 2000-2014. Η Ελλάδα είναι μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της ΕΕ για έργα ΣΔΙΤ, έχοντας λάβει το 59 % του συνολικού ποσού για όλη την ΕΕ, ή 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τι κατήγγειλε μέλος του ΕΕΣ
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες, ο Όσκαρ Χέρικς, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και αρμόδιος για την έκθεση, «Για την ολοκλήρωση των πέντε αυτοκινητόδρομων που ελέγχθηκαν στην Ελλάδα και την Ισπανία χρειάστηκαν πρόσθετα δημόσια κεφάλαια ύψους σχεδόν 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Περί το 30% των κεφαλαίων αυτών (422 εκατομμύρια ευρώ) χορηγήθηκε από την ΕΕ». Ο Ευρωπαίος αξιωματούχος επεσήμανε ότι για την Ελλάδα η αύξηση του αρχικού προϋπολογισμού των τριών αυτοκινητοδρόμων κατά 1,2 δισ. ευρώ σήμανε και αύξηση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης κατά 422 εκατ. ευρώ (το 36% της συνολικής αύξησης).

Επιπλέον άφησε σαφείς αιχμές για την αδυναμία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ελέγξει την κατάσταση, λέγοντας ότι ήταν «πλήρως ενήμερη» και δε την απέτρεψε.

Το μέλος του ΕΕΣ εξέφρασε ανησυχίες για τη βιωσιμότητα των έργων, καθώς, όπως είπε, δεν εξετάστηκε επαρκώς η πιθανότητα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με εναλλακτικά χαρακτηριστικά και μικρότερο κόστος όπως π.χ. δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας (express roads). Ο Όσκαρ Χέρικς επεσήμανε προβλήματα στο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο στην Ελλάδα λειτουργεί μόνο για έργα κάτω των 500 εκατ. ευρώ, κάτι που εξαιρεί τα μεγάλα έργα υποδομών όπως οι τρεις αυτοκινητόδρομοι.

  • Πηγή: EurActiv.