22 Ιανουάριος 2018, 13:30 - Τελευταία Ενημέρωση: 22 Ιανουάριος 2018, 13:22

Δημιουργήθηκε ο πρώτος παγκόσμιος άτλαντας βακτηρίων!

• Δημιουργήθηκε ο πρώτος παγκόσμιος άτλαντας βακτηρίων!
    (Φωτ.: Pacific Northwest National Laboratory)

Έχετε αναρωτηθεί ποιοι είναι εκείνοι οι μικροοργανισμοί που ζουν στο χώμα και τη σκόνη, και άλλοτε απειλούν το ανθρώπινο είδος ή αντίθετα αποτελούν φίλους του ανθρώπου; Επιστήμονες απάντησαν σε αυτό το ερώτημα δημιουργώντας τον παγκόσμιο άτλαντα των βακτηρίων που συναντάμε συχνότερα στο χώμα, και με στόχο ο νέος άτλαντας να βοηθήσει να μελετηθούν εκείνα τα βακτήρια που επηρεάζουν περισσότερο τον κύκλο των θρεπτικών στοιχείων, τη γονιμότητα του εδάφους και την παραγωγικότητα των φυτών .

Κι όπως ανακάλυψαν, περίπου 500 από αυτά είναι τα πιο κοινά και βρίσκονται σε μεγαλύτερη αφθονία!

Διεθνής ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής τον Μανουέλ Ντελγάδο-Μπακουερίζο του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, συνέλλεξαν δείγματα χώματος από 237 τοποθεσίες σε 18 χώρες έξι ηπείρων, καλύπτοντας τη μεγαλύτερη δυνατή κλιματική ποικιλία, από ερήμους έως χορτολιβαδικές εκτάσεις.

(Φωτ.: Pacific Northwest National Laboratory)

Στη συνέχεια, έκαναν ανάλυση DNA για να ξεχωρίσουν τα διάφορα είδη βακτηρίων που ζουν στο χώμα. Διαπίστωσαν ότι μόνο το 2% των συνολικά 25.224 φυλότυπων βακτηρίων (τα 511) αποτελούν σχεδόν το ήμισυ των βακτηριακών κοινοτήτων παγκοσμίως. «Με τη νέα μας έρευνα αρχίσαμε να ανοίγουμε το “μαύρο κουτί” και να αποκτούμε καλύτερη κατανόηση για το ποια μικρόβια ζουν στο χώμα μας», σημείωσε ο Ντελγάδο-Μπακουερίζο στο περιοδικό Science όπου η ερευνητική ομάδα έκανε τη σχετική δημοσίευση. «Είναι εντυπωσιακό πόσα πράγματα δεν γνωρίζουμε ακόμη και για τους πιο συνήθεις μικροοργανισμούς που υπάρχουν στο χώμα. Πολλοί δεν έχουν καν όνομα», δήλωσε ο ερευνητής Νόα Φίρερ, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικολογίας και Εξελικτικής Βιολογίας του Πανεπιστημίου του Κολοράντο.

Ένα βασικό ζητούμενο είναι η μελλοντική αξιοποίηση των μικροοργανισμών σε γεωργικές εφαρμογές.

«Τελικά, γνωρίζοντας περισσότερα πράγματα γι' αυτά τα βακτήρια, θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε την υγεία και την απόδοση του εδάφους», δήλωσε ο Ντελγάδο-Μπακουερίζο.

• Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ.