22 Σεπτέμβριος 2017, 15:42 - Τελευταία Ενημέρωση: 22 Σεπτέμβριος 2017, 15:35

Επιχειρηματικά συμφέροντα καθυστερούν την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ»

  • Επιχειρηματικά συμφέροντα καθυστερούν την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ»
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ορέστης Παναγιώτου)

Η όλη υπόθεση, της βύθισης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», αλλά και της απάντλησης του πετρελαίου που βρίσκεται στις δεξαμενές του, αποτελεί ένα τεράστιο σκάνδαλο. Αντί να κλείσει ο κύκλος το ταχύτερο δυνατό, για να αποφευχθεί ο ορατός κίνδυνος περαιτέρω επιβάρυνσης του Σαρωνικού με νέες διαρροές, με ανεύθυνες και ύποπτες ενέργειες καθυστερεί η απάντληση.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή χιλιάδων επαγγελματιών και πολλών επαγγελματικών κλάδων.

Τα εμπόδια στην απάντληση
Το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε στις 10 Σεπτεμβρίου έμφορτο με περίπου 2.500 μ3 πετρελαιοειδή προϊόντα. Όπως είναι γνωστό, ο πλοιοκτήτης ανέθεσε με αρκετή καθυστέρηση την επιχείρηση απορρύπανσης στην εταιρεία Σπανόπουλος Group, η οποία συνεργάζεται με την Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος συμφερόντων Πολυχρονόπουλου.

Επίσης, ανέθεσε την παραλαβή των πετρελαιοειδών απάντλησης από το ναυάγιο στο δεξαμενόπλοιο «Lassea», το οποίο πήγε να παραδώσει στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο 1.500 τόνους που απάντλησε από το φορτίο του ναυαγίου. Σημειωτέον ότι τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του δεξαμενοπλοίου έληξαν την ημέρα που έκανε την απάντληση!

Στα ΕΛΠΕ ελήφθησαν δείγματα από τελωνειακό κλιμάκιο και διαπιστώθηκε επιπλέον η ύπαρξη περίπου 100 μ3 πετρελαιοειδή στις δεξαμενές έρματος (κάτω από τις δεξαμενές φορτίου). Οι υπεύθυνοι του πλοίου συνελήφθησαν για λαθρεμπόριο πετρελαίου και το πλοίο κρατήθηκε.

Ο καπετάνιος δήλωσε πως ήταν τρύπια η δεξαμενή φορτίου με αποτέλεσμα πετρελαιοειδή να διαρρεύσουν στις δεξαμενές έρματος.

Το δεξαμενόπλοιο κρατείται από τις Αρχές στην περιοχή της Ελευσίνας, με κίνδυνο και άλλης διαρροής, αφού, όπως δηλώνει ο καπετάνιος, ήδη έχουμε μια τρύπια δεξαμενή, ενώ δεν έχει και πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Στις 21 Σεπτεμβρίου τα ΕΛΠΕ με επίσημο έγγραφο δηλώνουν τεχνική αδυναμία απάντλησης του φορτίου, το οποίο χαρακτήρισαν ως απόβλητο (SLOP), και δεν δέχονται να το παραλάβουν.


(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Παντελής Σαΐτας)

Συνεχίζονται οι διαρροές
Επίσης, η Δημόσια Αρχή Λιμένων προς αποτροπή περαιτέρω ρύπανσης με επίσημο επείγον έγγραφό της ζητεί την άμεση απάντληση του φορτίου του ναυαγίου (το οποίο χαρακτηρίζει ως «πετρελαιοειδή»), και ζητά τη μεταφορά του στην πλησιέστερη μονάδα επεξεργασίας προς αποφυγή περαιτέρω επιβάρυνσης της ρύπανσης στον Σαρωνικό.

Σημειώνεται ότι το βυθισμένο πλοίο έχει άλλα 1.000 μ3 πετρελαιοειδή, από τα οποία οι διαρροές συνεχίζονται.

Το Λιμεναρχείο Πειραιά με επείγον σήμα του στις 22 Σεπτεμβρίου χαρακτηρίζει επίσης το φορτίο ως «πετρελαιοδειδή» και ζητά την άμεση απάντληση και μεταφορά του σε μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων, για να αποφευχθούν περαιτέρω επιβαρύνσεις του περιβάλλοντος.

Να ληφθεί υπόψη ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών του, ναύλωσε υπερσύγχρονο σκάφος κατασκευής 2004, δηλαδή 13 ετών, επικαλούμενο λόγους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Από την πλευρά του ο πλοιοκτήτης και ρυπαντής ναύλωσε σκάφος 53 ετών για να κάνει την απάντληση και μπλοκάρισε τη διαδικασία, τη στιγμή που οι διαρροές από το ναυάγιο συνεχίζονται.

Σε 2-3 ημέρες θα μπορούσε να είχε τελειώσει η απάντληση
Ενώ η όλη διαδικασία, αν τηρηθούν όσα ζητούν οι αρμόδιες κρατικές Αρχές, μπορεί να ολοκληρωθεί περίπου σε 2-3 μέρες και να εξαλειφθεί έτσι κάθε πιθανότητα περαιτέρω ρύπανσης, ο πλοιοκτήτης, σε συνεργασία με εταιρείες που επωφελούνται από την… διαιώνιση της ρύπανσης, μπλοκάρει τη διαδικασία με νομικές επεμβάσεις επικαλούμενος ιδιοκτησιακά δικαιώματα του φορτίου, το οποίο όλες οι αρμόδιες αρχές χαρακτηρίζουν ως πετρελαιοειδές, δηλαδή απόβλητο (SLOP).

Με άλλα λόγια, ο ρυπαντής, ο άνθρωπος που έθεσε σε κίνδυνο την υγεία και επηρέασε τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων του λεκανοπεδίου με την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκάλεσε η ρύπανση του πλοίου του, συνεχίζει να παίζει παιχνίδια εξυπηρετώντας –θέλοντας και μη– συμφέροντα που σχετίζονται με την επιχείρηση απορρύπανσης.

Ποιους συμφέρει η καθυστέρηση
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η όλη υπόθεση καθυστέρησης της απάντλησης σχετίζεται με επιδιώξεις επιχειρηματικών σχημάτων να συνεχιστεί η ρύπανση ώστε να συνεχιστεί και το «έργο» της απορρύπανσης.

Στόχος είναι το Γαλάζιο Ταμείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το οποίο ορισμένοι σκοπεύουν να αντλήσουν ποσά που ίσως ξεπεράσουν τα 20 εκατ. εκατομμύρια ευρώ. Έτσι, όσο καθυστερεί η απάντληση του φορτίου, τόσο αυξάνονται οι δυνατότητες «άντλησης» κονδυλίων από το Γαλάζιο Ταμείο.

  • Αναδημοσίευση από iefimerida.gr.