1 Νοέμβριος 2013, 11:02 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 19:54

Ταξίδι του Ελληνισμού σε Μουσεία του Καναδά και των ΗΠΑ

  • Ταξίδι του Ελληνισμού σε Μουσεία του Καναδά και των ΗΠΑ

Περισσότερα από πεντακόσια εκθέματα, αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, ζωγραφικής, κοσμηματοτεχνίας κ.ά. περιλαμβάνει η μεγάλη έκθεση με τίτλο «Οι Έλληνες: από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο», που ανήγγειλε σήμερα ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Η έκθεση - που οργανώνουν το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και το Canadian Museum of Civilization στην Οττάβα-Gatineau -, θα ξεκινήσει το 2015 από το Μουσείο του Πολιτισμού στην καναδική πρωτεύουσα.

«Όχι μόνο ο αριθμός και η σπουδαιότητα των εκθεμάτων, αλλά και ο τίτλος της, φανερώνουν ότι δεν πρόκειται απλώς για μια έκθεση. Πρόκειται για ακόμα ένα μεγάλο ταξίδι του Ελληνισμού, το οποίο μέσα από σημαντικά εκθέματα από τα αρχαιολογικά Μουσεία όλης της χώρας, αλλά και μέσα από πρόσφατα ανασκαφικά ευρήματα, αποκαλύπτει το λαό μας και τα επιτεύγματά του. Τα αριστουργήματα που παρουσιάζονται ξετυλίγουν τη μοναδική διαχρονική συνέχεια και την ενότητα τού πολιτισμού μας. Το τέλος κάθε εποχής δίνει τη θέση του σε μια καινούρια αρχή. Αυτοί οι δεσμοί μάς συνέχουν και σήμερα, που η χώρα καταβάλλει μια τεράστια εθνική προσπάθεια για την οικονομική της ανασυγκρότηση.

Εκπροσωπούμενη πάντοτε από τον πολιτισμό της, που είναι η ταυτότητά της, αλλά είναι συγχρόνως και το διαβατήριό της προς τον κόσμο» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Η δαπάνη της έκθεσης δεν πρόκειται να βαρύνει το ελληνικό δημόσιο

Μετά την παρουσίασή της,  το 2015, στο Μουσείο του Πολιτισμού στην  καναδική πρωτεύουσα, η έκθεση, στη συνέχεια, θα μεταφερθεί στο Field Museum στο Σικάγο και  στο Μουσείο του National Geographic στην Ουάσινγκτον. Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι η μεγάλη δαπάνη για την παρουσίαση της έκθεσης δεν πρόκειται να βαρύνει το ελληνικό δημόσιο, ενώ ενδιαφέρον να τη φιλοξενήσουν έχουν εκδηλώσει και άλλα Μουσεία της Βορείου Αμερικής.

543 έργα παρουσιάζονται σε 9 ενότητες

Κεντρικό θεματικό άξονα αποτελούν οι Έλληνες ως μορφές μέσα από τα ανασκαφικά δεδομένα, ξεκινώντας από τον ανώνυμο επιφανή νεκρό, προχωρώντας στον μυθολογικό άνακτα Αγαμέμνονα, στον επώνυμο αριστοκράτη και καταλήγοντας σε επιφανείς προσωπικότητες του πνεύματος όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης και σε ιστορικές φυσιογνωμίες όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος.

Το χρονολογικό πλαίσιο καλύπτει από την Εποχή του Λίθου έως την Ελληνιστική περίοδο, δηλαδή από το 6000 π.Χ. περίπου μέχρι τον 2ο αιώνα π.Χ..

Η έκθεση στην οποία θα παρουσιαστούν συνολικά πεντακόσια σαράντα τρία αρχαία έργα μεγάλης αρχαιολογικής, καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας, πέντε προπλάσματα, δύο εκμαγεία, ένα αντίγραφο και δύο αναπλασμένα πρόσωπα, διαρθρώνεται στις εξής εννέα θεματικές ενότητες:

Προοίμιο: Ο άνθρωπος στο προϊστορικό Αιγαίο

Η δομή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού προετοιμαζόταν στους προηγούμενους αιώνες στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου και της γύρω στεριάς. Στις υπο-ενότητες παρουσιάζονται έργα από τη Νεολιθική Εποχή στον ελλαδικό χώρο, όπως χρυσό περίαπτο από την Αραβησσό.

Ο Αγαμέμνων και ο κόσμος των Μυκηναίων

Ο Μυκηναϊκός κόσμος αναπτύσσεται στον ελληνικό χώρο,  γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Στην αρχή του Μυκηναϊκού πολιτισμού, ηγετικές ομάδες πολεμιστών αναπτύσσουν σχέσεις με τον Μινωϊκό πολιτισμό της Κρήτης.  Στην κυρίως Ελλάδα αναπτύσσονται διοικητικά, οικονομικά, στρατιωτικά, θρησκευτικά κέντρα, αρχεία πήλινων πινακίδων.

Ήρωες και Αριστοκράτες

Οι ήρωες του Ομήρου και οι  αριστοκράτες αλληλοσυνδέονται με τους θεούς σε αυθύπαρκτη, δυνατή και κυρίαρχη ανθρώπινη μορφή με τεκτονική δομή. Θα παρουσιαστούν, μεταξύ άλλων, η κεφαλή Ομήρου από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η σκηνή της τύφλωσης του Πολύφημου, η «ταφή» του δειροτομηθέντος από την Ελεύθερνα.

Αθλητές και Πανελλήνιοι Αγώνες

«Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων». Το αγωνιστικό πνεύμα των Ελλήνων απεικονίζεται στην επιτύμβια στήλη του δισκοβόλου, σε χάλκινο δίσκο - ανάθημα αθλητή στο Ιερό του Διός στην Ολυμπία, στον παναθηναϊκό αμφορέα του Μουσείου Ναυπλίου με αγώνα ιπποδρομίας.

Κούροι και Κόραι

Από τον 7ο αι. π.Χ. η εξέλιξη στον τρόπο απεικόνισης της ανθρώπινης μορφής είναι αξιοσημείωτη. Ο κούρος, ο γυμνός νέος άνδρας, θα στήνεται για πάνω από δύο αιώνες επιβλητικός στα ιερά ως «άγαλμα» για τον θεό ή ως ταφικό σήμα για τον θνητό. Οι κόρες θα στηθούν ως λαμπρές εικόνες της γυναικείας χάρης και σεμνότητας, στα ιερά των θεών και σε τάφους ως «σήματα».

Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης

Γνώριμη μορφή από την περίοδο των Περσικών πολέμων ο θρυλικός βασιλιάς της Σπάρτης, ήρωας της μάχης των Θερμοπυλών (470 π.Χ). Οι αιχμές βελών από το πεδίον της μάχης των Θερμοπυλών προέρχονται από την μάχη των Θερμοπυλών.

Αθηναίοι και Δημοκρατία

Η δομή και η λειτουργία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας τεκμηριώνεται από επιγραφές, ανάγλυφα, όστρακα οστρακισμού, δικαστικές ψήφους και προπλάσματα  από την Αγορά των Αθηναίων και σειρά αθηναϊκών νομισμάτων.

Φίλιππος Β΄ και Μέγας Αλέξανδρος

Η πολιτική, στρατιωτική και οικονομική άνοδος των Μακεδόνων βασιλέων με τις συνέπειες στον τότε γνωστό κόσμο προβάλλεται με την παρουσίαση έργων πλαστικής, ζωγραφικής, κοσμηματοτεχνίας και τορευτικής από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης, Αιγών και Πέλλας.

Η αυγή ενός νέου κόσμου

Η έκθεση των ελληνιστικών  ειδωλίων από τα αρχαιολογικά Μουσεία  Πέλλας  και Βεροίας σηματοδοτεί την εποχή των βασιλείων, διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου.

Πηγή: naftemporiki.gr