1 Μάρτιος 2017, 17:00 - Τελευταία Ενημέρωση: 1 Μάρτιος 2017, 16:51

Επιμορφωτικά σεμινάρια για τους πρόσφυγες από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία και τη Θράκη

  • Επιμορφωτικά σεμινάρια για τους πρόσφυγες από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία και τη Θράκη

Το θέμα των προσφύγων κατά τον 20ό αιώνα είναι το αντικείμενο του 4ου κύκλου επιμορφωτικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς, ο οποίος ξεκινάει σήμερα στις 18:00 με πρώτο ομιλητή τον καθηγητή Κωνσταντίνο Φωτιάδη. Τη διοργάνωση έχουν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών.

Ο κύκλος των σεμιναρίων περιλαμβάνει συνολικά 12 διαλέξεις, τις οποίες θα παρακολουθήσουν 100 εκπαιδευτικοί. Οι διαλέξεις θα γίνονται κάθε Τετάρτη.

Θέμα του συγκεκριμένου επιμορφωτικού κύκλου είναι «20ός αιώνας: Απανωτά προσφυγικά ρεύματα ομοεθνών πληθυσμών στην Ελλάδα. Ο πόνος και η δόξα», και στο πλαίσιό του καθηγητές πανεπιστημίου, ιστορικοί επιστήμονες και νεοπρόσφυγες από την πρώην Σοβιετική Ένωση θα αναπτύξουν διάφορα ζητήματα, με τη βοήθεια οπτικοακουστικού υλικού από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Δήμου Καλαμαριάς.


Στιγμιότυπο από παλαιότερο κύκλο διαλέξεων

Οι διαλέξεις θα επικεντρωθούν στους Έλληνες πρόσφυγες από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία, τη Θράκη, τον Καύκασο και την πρώην Σοβιετική Ένωση, αλλά και στους περίπου 80.000 Σέρβους πρόσφυγες που έφτασαν στη Θεσσαλονίκη μετά το 1914. 

Οι ενότητες που θα αναλυθούν
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, και οργανωτικό υπεύθυνο, Κώστα Ανθόπουλο, κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων θα αναλυθούν διεξοδικά το πώς χειρίστηκε το ελληνικό κράτος το θέμα των προσφύγων, τα προβλήματα αποκατάστασής τους, και οι σχέσεις τους με τους τοπικούς πληθυσμούς, οι οποίοι ιδίως στη βόρεια Ελλάδα είχαν γλωσσική, εθνολογική και πολιτισμική ανομοιομορφία.

Ακόμα, θα εξεταστούν τα προβλήματα εργασίας και υγείας που αντιμετώπισαν, η επαγγελματική τους σταδιοδρομία και τα οικονομικά τους προβλήματα, οι προσφυγικές γειτονιές που δημιουργήθηκαν ιδίως στη Θεσσαλονίκη, η οργάνωσή τους σε συλλόγους και φορείς, και ο τρόπος που προσέγγισε η λογοτεχνία το προσφυγικό ζήτημα.


Ο Κώστας Ανθόπουλος (αριστερά) και ο ακαδημαϊκός Στάθης Πελαγίδης (δεξιά)

«Δυστυχώς, τα σχολικά εγχειρίδια δεν έχουν πολύ μεγάλη ύλη αναφορικά με το προσφυγικό ζήτημα, και γι’ αυτό οι διαλέξεις θα έχουν πολύ σημαντικό επιμορφωτικό περιεχόμενο για τους εκπαιδευτικούς. Ουσιαστικά, θα καλύψουν ένα πολύ μεγάλο κενό στην εκπαίδευση για το οποίο υπεύθυνο είναι το υπουργείο Παιδείας», λέει στο pontos-news.gr ο Κώστας Ανθόπουλος.

Όπως επισημαίνει, το φετινό θέμα είναι και πολύ επίκαιρο, καθώς αν και υπάρχουν μεγάλες διαφορές με τους πρόσφυγες που έρχονται σήμερα στη χώρα, αφού ανήκουν σε άλλες εθνότητες, ωστόσο εντοπίζονται και πολλά κοινά σημεία με τους Έλληνες πρόσφυγες στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.

«Για παράδειγμα, είναι κοινά τα προβλήματα σίτισης και στέγασης, αφού και οι σημερινοί αναγκάζονται να μείνουν σε σκηνές μέσα στις λάσπες, ενώ και τότε, όπως και τώρα, το κράτος βρισκόταν σε οικονομική κατάρρευση. Επίσης και τότε προσέφεραν μεγάλη βοήθεια εθελοντικές ομάδες, οι οποίες κάλυπταν τα κενά στην κρατική μέριμνα», καταλήγει.

  • Δείτε ΕΔΩ όλο το πρόγραμμα των σεμιναρίων.

Ρωμανός Κοντογιαννίδης