11 Ιούνιος 2016, 10:25 - Τελευταία Ενημέρωση: 11 Ιούνιος 2016, 13:39

Γνωρίζουμε τον Βλαδίμηρο Νεφίδη, τον αρχιτέκτονα των 3D μνημείων του Πόντου (βίντεο)

  • Γνωρίζουμε τον Βλαδίμηρο Νεφίδη, τον αρχιτέκτονα των 3D μνημείων του Πόντου (βίντεο)
    Ο Βλαδίμηρος Νεφίδης με φόντο τον Εύξεινο Πόντο

Για την Παναγία Σουμελά χρειάζεσαι σχεδόν 6 λεπτά, άλλα 9 λεπτά θες για τον Αϊ-Γιώργη των Ποντίων, τον Άγιο Γεώργιο Περιστερεώτα, και 8,5 λεπτά για τον Άγιο Ιωάννη Βαζελώνος. Έτσι, μέσα σε λιγότερο από μισή ώρα έχεις γυρίσει πίσω στις αρχές του 20ού αιώνα και έχεις περιηγηθεί στα πιο αντιπροσωπευτικά μνημεία του Πόντου, που δεν είναι άλλα από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια.

Το ταξίδι στο χώρο, στο χρόνο και στην ιστορία με τη βοήθεια του 3D animation είναι μερικά κλικ μακριά, ωστόσο χρειάζεται πάντα η… τρέλα ενός ανθρώπου προκειμένου να γίνει πραγματικότητα.

Στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής είναι ο αρχιτέκτονας Βλαδίμηρος Νεφίδης, ο οποίος είναι και ο δημιουργός των βίντεο για τα τρία μνημεία του Πόντου. «Ο μοντελισμός και οι ψηφιακές αναπαραστάσεις είναι ένα χόμπι, κάτι που κάνω στον ελεύθερο χρόνο μου», λέει στο pontos-news.gr.

Τον βρίσκουμε στη Λεμεσό, όπου ζει τον τελευταίο χρόνο. Γεννημένος στην Τσάλκα της Γεωργίας, ο Βλαδίμηρος Νεφίδης ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 11 ετών. «Από μικρός έκανα κατασκευές, μου άρεσαν τα κτήρια και η ζωγραφική», είναι η απάντηση που δίνει όταν τον ρωτάμε για τις σπουδές του στην Αρχιτεκτονική του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.


Το ανακτορικό συγκρότημα του Γαλέριου στη Θεσσαλονίκη

Τις πρώτες τρισδιάστατες αναπαραστάσεις ο Βλαδίμηρος Νεφίδης τις χρησιμοποίησε για να κάνει παρουσιάσεις στους πελάτες του. Η αγάπη του για την ιστορία τον οδήγησε στα μνημεία της Θεσσαλονίκης – ο Λευκός Πύργος στις αρχές του 20ού αιώνα και το συγκρότημα του Γαλέριου τον 4ο αιώνα π.Χ. υπάρχουν σε 3D animation στο κανάλι του στο YouTube.

«Από εκεί και πέρα έβαλα στόχο να ασχοληθώ μόνο με τον Πόντο. Ξεκίνησα από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια, και σε επόμενο στάδιο θέλω να παρουσιάσω πώς είναι οι κατοικίες εκεί», σημειώνει.

Την πρώτη φορά που πήγε στον Πόντο ήταν τον Δεκαπενταύγουστο του 2011, με αφορμή την Πατριαρχική Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά. Ρωτάμε τον Βλαδίμηρο Νεφίδη να μας πει το συναίσθημα που κρατά από εκείνο το ταξίδι: «Όταν πας εκεί υποτίθεται ότι πας σε ένα ξένο μέρος. Αλλά νιώθεις ότι είναι δικό σου. Δεν νιώθεις ξένος».


Ο Βλαδίμηρος Νεφίδης κατά την επίσκεψή του στην Παναγία Σουμελά του Πόντου

Τι είναι όμως αυτό που εντυπωσιάζει έναν αρχιτέκτονα όταν αντικρίζει τη Σουμελά, ή όταν μελετά τον Περιστερεώτα και τον Βαζελώνα οι οποίοι σήμερα στέκουν ερειπωμένοι; «Φυσικά, το πώς προσαρμόζονται στο τοπίο. Ο Άγιος Γεώργιος είναι στην κορυφή του γκρεμού, η Σουμελά είναι μέσα σε μια εσοχή ενός γκρεμού και ο Άγιος Ιωάννης είναι ακριβώς στο κάτω μέρος του. Είναι τρεις διαφορετικές τοποθεσίες σε σχέση με ένα γκρεμό, αλλά προσαρμόζονται τέλεια στο περιβάλλον. Το εκμεταλλεύονται με τον καλύτερο τρόπο. Από άποψη αρχιτεκτονικής είναι "έξυπνα" κτήρια. Δεν είναι μόνο όμορφα, είναι λειτουργικά», απαντά.


Αναπαράσταση του πώς ήταν ο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα το 1915

Για να φτιαχτεί η κάθε τρισδιάστατη αναπαράσταση απαιτούνται δυο-τρεις μήνες μελέτης. «Είναι πολύ πιο δύσκολο με τις κατεστραμμένες μονές. Ευτυχώς στον Περιστερεώτα υπήρχαν δύο φωτογραφίες από δύο κύριες όψεις του μοναστηριού, και είχα βρει σχέδιο αποτύπωσης που έγινε αρχές του 20ού αιώνα, και αυτό ήταν το κύριο υλικό μου. Πιστεύω ότι είμαι ακριβής κατά 85-90% για το πώς ήταν το μοναστήρι. Το ίδιο και στον Άγιο Ιωάννη Βαζελώνος. Υπήρχε μια φωτογραφία και υπήρχε και άλλη μια από το εσωτερικό. Επιπλέον, βρήκα ένα σχέδιο που ήταν αποτύπωση των αρχών του 20ού αιώνα», λέει ο Βλαδίμηρος Νεφίδης.


Τρισδιάστατη αναπράσταση της Μονής του Αγίου Ιωάννη Βαζελώνος

Ο αρχιτέκτονας έχει και… άτυπους βοηθούς, καθώς πολλοί είναι αυτοί που τον προμηθεύουν με υλικό όπως φωτογραφίες, βίντεο, σχέδια. «Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω γιατί είναι πολλοί. Υπάρχουν και κάποιοι που με βοηθούν και στο τελικό μοντάζ του βίντεο. Βάζουν το λιθαράκι τους, και η βοήθεια τους είναι πολύ σημαντική», επισημαίνει.

Μετά το πρώτο στάδιο, που είναι η συγκέντρωση του υλικού και η διασταύρωση των πληροφοριών, ο Βλαδίμηρος Νεφίδης κάνει σκίτσα, διαστάσεις, μετά ακολουθεί ο τρισδιάστατος μοντελισμός στον υπολογιστή, και στη συνέχεια έρχεται το τρισδιάστατο βίντεο.

Αν και πολλοί του το έχουν προτείνει, δεν σκέφτεται το ενδεχόμενο να κάνει μια έκθεση, κυρίως γιατί οι δουλειές του είναι ως επί το πλείστον ψηφιακές. Ωστόσο, έχει φτιάξει μακέτες για τη μονή της Παναγίας Σουμελά, για τον Άγιο Νικόλαο στο χωριό Μπεστασένι της Τσάλκας, καθώς και αναπαραστάσεις σπιτιών σε ελληνικά χωριά της Γεωργίας, όπως το Τσιχιτζβάρι.


Μακέτα σπιτιού στο Τσιχιτζβάρι, ένα από τα ελληνικά χωριά της Γεωργίας

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τον αρχιτέκτονα των 3D μνημείων του Πόντου έχει το όνομα «Τραπεζούντα». Όπως μας αποκαλύπτει, σκέφτεται να κάνει έναν ψηφιακό χάρτη, να δημιουργήσει μια τρισδιάστατη Τραπεζούντα με τα κυρίως πολεοδομικά στοιχεία και μνημεία, ένα πρότζεκτ το οποίο θα τον κρατήσει απασχολημένο για τουλάχιστον δύο χρόνια.

  • Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στο pontos-news.gr από τον Βλαδίμηρο Νεφίδη.