28 Απρίλιος 2016, 16:46 - Τελευταία Ενημέρωση: 28 Απρίλιος 2016, 16:55

Πάσχα και διατροφή: Τι πρέπει να προσέξουμε

  • Πάσχα και διατροφή: Τι πρέπει να προσέξουμε
    (Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Πρόκειται ίσως για την πιο συνηθισμένη περίοδο διατροφικών αποκλίσεων σε όλο το έτος: το Πάσχα, από την περίοδο της νηστείας περνάμε απότομα σε μια-δυο μέρες υπερφαγίας με αρκετές διατροφικές «αμαρτίες» και έντονα γαστρεντερικά αλλά και καρδιακά προβλήματα.

Εξαιτίας της συνύπαρξης του υγιεινού με τον «ανθυγιεινό» τρόπο διατροφής μέσα σε λίγες ημέρες, οι ειδικοί συστήνουν να είμαστε πολύ προσεκτικοί σχετικά με το τι, πότε και πώς θα φάμε.

Αμέσως μετά την Ανάσταση η μαγειρίτσα, ή κάποια άλλη σούπα, αποτελούν το ενδιάμεσο διατροφικό στάδιο ανάμεσα στη νηστεία και στα φαγητά του Πάσχα. «Ας μείνουμε στη μαγειρίτσα», συνιστούν οι ειδικοί καθώς μία μερίδα μπορεί να μας δώσει μέχρι και 580 θερμίδες, αλλά με πολύ μεγάλη περιεκτικότητα σε χοληστερόλη. Το παραδοσιακό αυτό έδεσμα μπορεί να μαγειρευτεί μόνο με ασπράδι αυγού, να έχει περισσότερα λαχανικά, λιγότερα εντόσθια και ελάχιστο ελαιόλαδο.

Στη μαγειρίτσα τα εντόσθια μπορούν να αντικατασταθούν με μανιτάρια, μια πολύ πιο υγιεινή επιλογή.


(Φωτ.: Flickr / Vicky Koumantou)

Το παραδοσιακό τραπέζι του ελληνικού Πάσχα περιλαμβάνει αρνί ή κατσίκι, που και τα δύο είναι πηγές πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας. Επειδή όμως πρόκειται για νεαρά ζώα, έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε πουρίνες, από τις οποίες παράγεται σημαντικό ποσοστό ουρικού οξέος. Τα 100 γραμμάρια άψητου κρέατος (αρνιού ή κατσικιού) δίνουν περίπου 370 θερμίδες, από τις οποίες το μεγαλύτερο ποσοστό είναι λίπος.

Τι πρέπει να ξέρουμε για τα κόκκινα αυγά;

Κάθε αυγό μέτριου μεγέθους μας δίνει περίπου 75-80 θερμίδες, 6 γραμμάρια πρωτεΐνης, 5 γραμμάρια λίπους και κυρίως 215-230 μικρογραμμάρια χοληστερίνης. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία η συγκεκριμένη χοληστερίνη δεν είναι αυτή που θα ανεβάσει απαραίτητα και τις δικές μας τιμές. Βέβαια, αυτός δεν είναι λόγος να το παρακάνουμε.


(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Ευάγγελος Μπουγιώτης)

Το κοκορέτσι, με ή χωρίς το λίπος του ζώου, είναι μια διατροφική λιχουδιά στην οποία κάποιοι δεν μπορούν να αντισταθούν. Οι ειδικοί συστήνουν να γίνει πιο υγιεινό και να παρασκευαστεί μόνο με συκώτια, έντερα και βότανα της ελληνικής φύσης, όπως θυμάρι. «Αυτό που θα πρέπει να αποφεύγεται από τα εντόσθια είναι η σπλήνα», λένε οι διατροφολόγοι και τονίζουν ότι θα πρέπει να είμαστε σχολαστικοί στη καθαριότητά τους.

Ένα «πλήρες» κοκορέτσι είναι μια πολύ υψηλή πηγή χοληστερόλης και λίπους.

Παχύσαρκα άτομα, καθώς και άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, υψηλή χοληστερίνη ή άλλες διαταραχές των λιπιδίων του αίματος, καλό είναι να αποφεύγουν και τα τσουρέκια και τα πασχαλινά κουλουράκια, ή να περιορίζονται σε μια μικρή ποσότητά τους και όχι συχνά.


(Φωτ.: Flickr / Susie Poulelis) 

Γενικότερα, η δυσπεψία και η υπεργλυκαιμία είναι δύο από τα σημαντικότερα προβλήματα που πρέπει να αποφύγουμε ώστε οι εορταστικές ημέρες να μη διαταράξουν την υγεία μας και τη γλυκαιμική ρύθμιση, ιδίως αν έχουμε σακχαρώδη διαβήτη.

Ακόμη, ενοχλήσεις της χολής είναι επίσης πιθανές, ιδιαίτερα σε άτομα με ιστορικό λιθίασης. Η μεγάλη συσσώρευση λίπους, και κυρίως η παρουσία ποσοτήτων κορεσμένων λιπών και χοληστερόλης μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία της χολής. Τέλος, οι καρδιοπαθείς αλλά και όσοι έχουν αυξημένους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου θα πρέπει να είναι διπλά προσεκτικοί με τη διατροφή τους το Πάσχα.