19 Απρίλιος 2016, 09:39 - Τελευταία Ενημέρωση: 10 Νοέμβριος 2016, 11:28

Οι ζωγραφιές των μαθητών που κέρδισαν στο διαγωνισμό για την ιστορία του Πόντου (φωτο)

  • Μαθητικός διαγωνισμός για την ιστορία των Ελλήνων του Πόντου
    Η ζωγραφιά του Θόδωρου Κρομμύδα (1ο Δημοτικό Σχολείο Σπάρτης) που κέρδισε το α΄ βραβείο παλαιότερο πανελλήνιο διαγωνισμό για την ιστορία των Ελλήνων του Πόντου

«Με τη ζωγραφική μου ήθελα να αναδείξω πόσο σκληρή είναι η προσφυγιά, πόσο σκληρό είναι να αφήνεις πίσω το σπίτι σου, τη γη που σε ανάθρεψε, τους τάφους των προγόνων σου. Η Γενοκτονία των Ποντίων δεν αφορά μόνο τον ποντιακό ελληνισμό, αλλά ολόκληρο τον κόσμο». Συγκίνηση και αίσθημα περηφάνιας σκόρπισαν στην αίθουσα της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης τα λόγια του Θόδωρου Κρομμύδα, μαθητή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης.

Ο Θόδωρος με τη ζωγραφιά του πρώτευσε μεταξύ των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στον 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, με θέμα την ιστορία των Ελλήνων του Πόντου.

Το διαγωνισμό συνδιοργάνωσαν η Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΠΟΕ) και το Ερευνητικό Κέντρο του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα».


Νικητές και διοργανωτές σε αναμνηστική φωτογραφία

Τόσο οι ζωγραφιές των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων όσο και οι εκθέσεις αυτών των Γυμνασίων και των Λυκείων «μίλησαν» για έναν πολιτισμό που αποτελούσε φάρο για 3.000 χρόνια στις περιοχές της Ανατολίας και του Εύξεινου Πόντου, παρουσίασαν την άρρηκτη σχέση του με την Ορθοδοξία και την Παναγία Σουμελά, κι έβγαλαν τον πόνο αλλά και την αγανάκτηση για τον βίαιο ξεριζωμό και τις εκατοντάδες χιλιάδες αθώα θύματα της Γενοκτονίας.


Η Γεωργία Μπαλτατζίδου (Δημοτικό Σχολείο Κοπανού Νάουσας) απέσπασε το β΄ βραβείο

Από φέτος ο διαγωνισμός αποκτά περισσότερο κοινωνικό χαρακτήρα, αφού στους βραβευθέντες δεν δόθηκαν χρήματα, όπως γινόταν κάθε χρόνο, αλλά ένα ευρώ για κάθε συμμετοχή στο Σύλλογο Γονέων Παιδιών με Νεοπλασματικές Ασθένειες Βορείου Ελλάδος «Λάμψη». Κάθε χρόνο θα επιλέγεται για ενίσχυση κι ένας διαφορετικός οργανισμός.

Οι βραβευθέντες
Τα τρία πρώτα βραβεία για τις ζωγραφιές τους μεταξύ των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέσπασαν οι Θόδωρος Κρομμύδας (δώρισε στον πρόεδρο του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα», Αριστείδη Κυριακίδη, μία εικόνα της Παναγίας Σουμελά που φιλοτέχνησε ο ίδιος), Γεωργία Μπαλτατζίδου (Δημοτικό Σχολείο Κοπανού Νάουσας) και Δήμητρα Καραγιάννη (Δημοτικό Σχολείο Κοπανού Νάουσας). Επίσης, δόθηκαν πέντε έπαινοι σε μικρότερα παιδιά, που δεν πήραν μέρος στο διαγωνισμό, αλλά ζωγράφισαν για τον Πόντο και την ιστορία του.


Η ζωγραφιά της Δήμητρας Καραγιάννη (Δημοτικό Σχολείο Κοπανού Νάουσας), που κέρδισε το γ΄ βραβείο

Οι μαθητές του Γυμνασίου, όπως και αυτοί του Λυκείου, διαγωνίσθηκαν στο λόγο (έγραψαν εκθέσεις). Το α΄ βραβείο απέσπασε η Κατερίνα Γκίκα, μαθήτρια των Σύγχρονων Εκπαιδευτηρίων Μάνεση Αττικής, το β΄ ο Χρήστος Γκουτσίδης (2ο Γυμνάσιο Αλεξάνδρειας Ημαθίας) και το γ΄ ο Δημήτρης Κούτσιας (Εκπαιδευτήρια «Αθηνά» Τρικάλων).

Μεταξύ των μαθητών του Λυκείου πρώτευσαν οι Χρήστος Τσαγκάρης (Ζάννειο Γενικό Λύκειο Πειραιά), Αριάδνη-Σοφία Κούρη (Βαρβάκειο Πειραματικό Λύκειο· ονόμασε την έκθεσή της «Αγανάκτηση» και την χαρακτήρισε ως σιωπηλή μορφή διαμαρτυρίας στους τόσους ανθρώπους που σκοτώθηκαν άδικα) και Σαββίνα Κριθαρίδου (2ο Γενικό Λύκειο Καλυβίων Αττικής).


Το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας στη ζωγραφιά που απέσπασε το δ΄ βραβείο (Παρασκευάς Δρακουλέλης, 2ο ΔΣ Οβρυάς)

«Θα συνεχιστεί ο διαγωνισμός»
Την αποφασιστικότητά τους να συνεχιστεί ο μαθητικός διαγωνισμός, παρά τις όποιες αντίθετες φωνές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εξέφρασαν στους χαιρετισμούς τους εκπρόσωποι της διοίκησης του ποντιακού ελληνισμού σε διεθνές αλλά και σε τοπικό επίπεδο, καθώς και εκπρόσωποι των διοργανωτών. Παράλληλα, άφησαν αιχμές για τη στάση της πολιτείας, η οποία δεν προωθεί όπως πρέπει το θέμα της Γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, κυρίως μέσα από τις δομές της εκπαίδευσης.

Ο πρόεδρος του Διεθνούς Συμβουλίου Ποντιακού Ελληνισμού (ΔΙΣΥΠΕ) Γιώργος Παρχαρίδης χαρακτήρισε το διαγωνισμό ως «πολύ σημαντική εκδήλωση, η οποία βοηθά στην ανάδειξη της ιστορίας του ποντιακού ελληνισμού, ιδίως τώρα που η πολιτεία επιμένει να μην αναφέρει τίποτα γι’ αυτόν». Παράλληλα, ο Γ. Παρχαρίδης ζήτησε από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να προχωρήσει στη δημιουργία εδρών Ποντιακού Ελληνισμού σε πανεπιστήμια της χώρας και σημείωσε ότι κάθε 19η Μαΐου θα πρέπει να υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι στις πλατείες Αγίας Σοφίας και Συντάγματος, ώστε να είναι πιο δυνατή η φωνή των Ποντίων στις διεκδικήσεις τους.


Οι μαθήτριες Άντζελα Γκιώκα και Αναστασία Κεσανίδη κέρδισαν το ε΄ βραβείο

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΟΕ Χρήστος Τοπαλίδης τόνισε ότι ο διαγωνισμός καλύπτει κενό στην εκπαίδευση για τον ποντιακό ελληνισμό και σημείωσε με νόημα ότι «φέτος θα είναι η δεύτερη χρονιά που θα λείπει από τα σχολικά εγχειρίδια οποιαδήποτε αναφορά στη Γενοκτονία των Ποντίων». Ανέφερε επίσης ότι φέτος το υπουργείο Παιδείας ζήτησε από την ομοσπονδία να αλλάξει λίγο το θέμα της εγκυκλίου για την προκήρυξη της έκθεσης του μαθητικού διαγωνισμού, πράγμα που έπραξε η ΠΟΕ για να μη τεθεί σε κίνδυνο η διεξαγωγή του διαγωνισμού.

«Θέλω να πιστεύω ότι είχε να κάνει με κάποιους φιλολογικούς εμπλουτισμούς του θέματος. Για μας η Γενοκτονία δεν είναι μία θλιβερή επέτειος. Είναι ένα βίωμα που μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά. Έχουμε χρέος ως απόγονοι των 353.000 γενοκτονημένων Ελλήνων να αγωνιστούμε μέχρι την τελική δικαίωση», τόνισε ο πρόεδρος της ΠΟΕ.


Η Γενοκτονία όπως την αποτύπωσε η μαθήτρια Ελευθερία Γκουτσίδου από το 1ο ΔΣ Αλεξάνδρειας (στ΄ βραβείο)

Να συμμετάσχουν και στον φετινό διαγωνισμό, «διότι έτσι δίνεται ένα ηχηρό μήνυμα για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας», προέτρεψε τους μαθητές ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας της ΠΟΕ Γρηγόρης Κεσαπίδης, ενώ ο πρόεδρος του Ερευνητικού Κέντρου του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα», Θεοδόσης Κυριακίδης, ανέφερε ότι «ο διαγωνισμός είναι σημαντικός διότι αποτελεί μια αέναη πάλη της μνήμης. Αυτή η πάλη πρέπει να είναι συνεχής, διότι υπάρχουν παράγοντες που δημιουργούν προβλήματα.

»Ο διαγωνισμός έχει κι ένα τεράστιο πολιτικό βάθος και θα γίνεται παρά τις όποιες αντιξοότητες, είτε με είτε χωρίς το Υπουργείο Παιδείας».

Τέλος, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Στάθης Πελαγίδης σημείωσε ότι «πρέπει να αγωνιστούμε ώστε αυτός ο διαγωνισμός να προωθείται όπως πρέπει στα σχολεία, διότι κάποιοι μαθητές δεν γνωρίζουν τίποτα γι’ αυτόν».

Ο 6ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός έχει ξεκινήσει και οι υποψήφιες εργασίες και ζωγραφιές μπορούν να κατατίθενται ή να αποστέλλονται έως τις 31 Ιουλίου 2016. Όλες τις πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Gallery