15 Απρίλιος 2016, 09:28 - Τελευταία Ενημέρωση: 15 Απρίλιος 2016, 09:32

Άρωμα... ντα Βίντσι στα ελληνικά σπίτια της Κερασούντας του Πόντου

  • Άρωμα... ντα Βίντσι στα ελληνικά σπίτια της Κερασούντας του Πόντου
  • Άρωμα... ντα Βίντσι στα ελληνικά σπίτια της Κερασούντας του Πόντου

Τι κι αν η Κερασούντα απέχει χιλιάδες χιλιόμετρα από τη Φλωρεντία; Τα ίχνη της Αναγέννησης είναι εμφανή σε εκατοντάδες σπίτια που κάποτε ήταν σπιτικά νοικοκυραίων Ποντίων. Ο ακαδημαϊκός Γαζανφέρ Ιλτάρ από το τμήμα Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Μπαγιάρ λέει στην εφημερίδα Hürriyet ότι τα παράθυρα πολλών κατοικιών στη συνοικία Ζεϊτινλίκ έχουν ενσωματώσει τον χρυσό κανόνα1 στην κατασκευή τους, ακριβώς όπως και ο «Μυστικός Δείπνος» του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

«Οι αρχιτέκτονες που σχεδίασαν αυτά τα σπίτια της Κερασούντας γνώριζαν περί χρυσής αναλογίας. Ας πούμε ότι ήταν “αρχιτεκτονική χωρίς αρχιτέκτονα”», λέει ο Γ. Ιλτάρ.

Οι κατοικίες ανεγέρθηκαν κατά τον 19ο αιώνα και έγινε χρήση ειδικών εργαλείων που έφθασαν στην Κερασούντα από τη Μασσαλία μέσω των εμπορίου φουντουκιών (τα λεφτοκάρυα των Ποντίων). «Αποτέλεσμα των εμπορικών συναλλαγών που συνδέονταν με τα άφθονα φουντούκια της περιοχής, τα οποία εξάγονταν, ήταν ο πλουτισμός όλο και περισσότερων κατοίκων της πόλης. Οι έμποροι αυτοί εγκαταστάθηκαν στη συνοικία Ζεϊτινλίκ», εξηγεί ο Ιλτάρ.

Δεν ήταν μόνον εργαλεία που έρχονταν από τη Μασσαλία, αλλά και πρώτες ύλες όπως κεραμίδια, πλακάκια, έπιπλα κ.ά. Εντυπωσιακή γενικότερα ήταν η αρχιτεκτονική των σπιτιών που είχαν κήπο, πηγάδι, στέρνα και πίσω αυλή, συμπληρώνει ο Ιλτάρ, προσθέτοντας ότι έχει γίνει δεκαετής σχετική μελέτη.

Οι κατοικίες αυτές έχουν καταγραφεί ως διατηρητέες από την αρμόδια Αρχή της Τραπεζούντας και πρόκειται να αναστηλωθούν στην αρχική τους μορφή. Για τον διευθυντή Τουρισμού της Κερασούντας Ταμέρ Ουζουνέρ, το Ζεϊτινλίκ, με τα 100 και πλέον ξεχωριστά σπίτια, προσφέρει πεδίο δόξης λαμπρό για την άνοδο της τουριστικής κίνησης. Ο Ουζουνέρ υπολογίζει ότι φέτος πάνω από 10.000 τουρίστες θα επισκεφτούν αυτή τη γειτονιά.

______
1.
Η Χρυσή Τομή ή Χρυσή Αναλογία χρησιμοποιήθηκε εκτενώς από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι. Όλες οι βασικές διαστάσεις του δωματίου και του πίνακά του «Ο Μυστικός Δείπνος» ήταν με βάση τη χρυσή αναλογία, η οποία κατά την περίοδο της Αναγέννησης ήταν γνωστή ως η θεϊκή αναλογία.