11 Μάρτιος 2016, 23:02 - Τελευταία Ενημέρωση: 12 Μάρτιος 2016, 01:57

Ο «συνωστισμός» της Ρεπούση, η Γενοκτονία των Ποντίων και το βιβλίο Ιστορίας ξανά στη Βουλή (βίντεο)

  • Ο «συνωστισμός» της Ρεπούση, η Γενοκτονία των Ποντίων και το βιβλίο Ιστορίας ξανά στη Βουλή (βίντεο)
    (Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Παντελής Σαΐτας)

Την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με το Προσφυγικό και τις απαιτήσεις των δανειστών, επανέρχεται στο πλαίσιο του διαλόγου για την Παιδεία, το θέμα της αφαίρεσης από την εξεταστέα ύλη της Ιστορίας της Γ’ Λυκείου του κεφαλαίου για τον Παρευξείνιο Ελληνισμό, δηλαδή της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και της Μικράς Ασίας, αλλά και εκείνο του… «συνωστισμού» στην αποβάθρα της Σμύρνης.

Αφορμή στάθηκε σχόλιο περί «ιδεολογικής χρήσης της ιστορίας από αυτούς οι οποίοι δεν ανέχονται μια αντικειμενική εξιστόρηση και μια κοινωνική προσέγγιση στα ιστορικά ζητήματα» του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ένα σχόλιο που δεν άφησε να περάσει έτσι ο Καππαδόκης βουλευτής Λάρισας της Νέας Δημοκρατίας Μάξιμος Χαρακόπουλος.

Το βιβλίο Ιστορίας της Μαρίας Ρεπούση
Τη σχετική αναφορά έκανε ο υπουργός Παιδείας καλωσορίζοντας στη συνεδρίαση την πρώην υπουργό Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, επισημαίνοντας ότι θυμάται «πάντοτε την περιπέτειά της με το βιβλίο Ιστορίας του Δημοτικού» –δηλαδή το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού της Μαρίας Ρεπούση– και την «υποδειγματική για την εποχή στάση που κρατήσατε τότε».

Σχολιάζοντας την αναφορά του Νίκου Φίλη, ο βουλευτής και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων της ΝΔ διευκρίνισε ότι τότε «ήμουν από αυτούς διαφώνησαν με την αναφορά της κ. Ρεπούση περί "συνωστισμού" που πρόσβαλε τη μνήμη χιλιάδων θυμάτων της Γενοκτονίας και της Μικρασιατικής Καταστροφής από τη θηριωδία των Τούρκων» και έσπευσε να υπενθυμίσει ότι η Μαριέττα Γιάννακου είχε στείλει το βιβλίο στην Ακαδημία Αθηνών για να γίνουν διορθώσεις.

Αντίθετα, σημείωσε ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, «ο υπουργός-αρνητής της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και της Μικράς Ασίας, ο κ. Φίλης, αφαιρεί από την εξεταστέα ύλη, δηλαδή κατ’ ουσίαν και από τη διδακτέα, το κεφάλαιο για τον Παρευξείνιο Ελληνισμό που αναφέρεται στη Γενοκτονία των Ποντίων».

Δεν υπήρξε πουθενά η λέξη «συνωστισμός»
Το θέμα του βιβλίου της Ιστορίας, τότε, δημιουργήθηκε για συγκεκριμένους πολιτικούς λόγους, σχολίασε η πρώην υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, απαντώντας στον Μάξιμο Χαρακόπουλο.


Στιγμιότυπο από τη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

«Εγώ την κυρία Ρεπούση την πρωτοείδα όταν της έδωσα τις διορθώσεις και της έδωσα εντολή να τις κάνει» είπε μεταξύ άλλων η πρώην υπουργός, σημειώνοντας ότι η Ακαδημία Αθηνών έστειλε προτάσεις και όλες οι διορθώσεις έγιναν από τους συγγραφείς του βιβλίου.

«Το βιβλίο δεν έγραφε πουθενά "συνωστισμός". Είχε την γκραβούρα που υπήρχε στο βιογραφικό του Χόρτον και εκεί έγραφε ότι συνωστίζονται στο λιμάνι της Σμύρνης» είπε.

Εξάλλου, πρόσθεσε, οι συγγραφείς τότε αμέσως δήλωσαν ότι πράγματι ήταν άτοπο και πώς θα έκαναν τις διορθώσεις, αλλά ο θόρυβος συνεχίστηκε.

«Κανένα βιβλίο Ιστορίας δεν είναι τέλειο· αλλά τα βιβλία Ιστορίας πρέπει να έχουν πηγές. Το συγκεκριμένο είχε πηγές και επίσης τα βιβλία πρέπει να κάνουν τους εκπαιδευτικούς να μελετούν» τόνισε.

«Διδάσκεται στα σχολικά εγχειρίδια» είπε ο Νίκος Φίλης
Επιλέγοντας να μην απαντήσει ευθέως σε όσα άκουσε από τον Καππαδόκη βουλευτή Λάρισας, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «αντιμετωπίζουμε το σύνολο της ιστορίας με σεβασμό στην ιστορία, τις μνήμες, τον πόνο του ελληνισμού και ιδιαίτερα του ποντιακού ελληνισμού που ήταν θύμα της τουρκικής θηριωδίας».

Ο Νίκος Φίλης είπε πως είναι «λάθος να λέγεται ότι εξαιρέθηκε το τμήμα αυτό του ποντιακού, του Παρευξείνιου Ελληνισμού από το σχολείο».

«Υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια. Πέρυσι, επειδή έγινε μια αναμόρφωση προκειμένου να υπάρχει δυνατότητα καλύτερης εξέτασης του μαθήματος, υπήρξε αναφορά του θέματος αυτού στο κεφάλαιο για την Μικρασιατική Καταστροφή –πλήρης αναφορά– και το ειδικότερο θέμα δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη.

»Δεν σημαίνει ότι δεν διδάσκεται στα σχολικά εγχειρίδια. Το λέω αυτό, γιατί πρέπει να είμαστε νηφάλιοι, ψύχραιμοι και όχι αψείς και εθνικιστικά και υπόφοροι στις εθνικιστικές δημαγωγίες» υποστήριξε ο υπουργός Παιδείας.