27 Σεπτέμβριος 2015, 11:55 - Τελευταία Ενημέρωση: 27 Σεπτέμβριος 2015, 18:08

50 χρόνια μετά, ελληνικά σχολεία στην Ίμβρο με το όραμα της επιστροφής

  • 50 χρόνια μετά, ελληνικά σχολεία στην Ίμβρο με το όραμα της επιστροφής
    Το ανακαινισμένο κτήριο του Λυκείου στα Αγρίδια (φωτ.: imbrosunion.com)

Μια πολύ σημαντική και συνάμα ιστορική στιγμή θα ζήσουν τη Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου οι Έλληνες της Ίμβρου. Για πρώτη φορά μετά από 50 χρόνια, στο νησί του βόρειου Αιγαίου που βρίσκεται στην είσοδο του Ελλήσποντου, θα χτυπήσει το κουδούνι για το ελληνικό Γυμνάσιο και Λύκειο!

Στις 2:00 μ.μ. είναι προγραμματισμένη η τελετή έναρξης του σχολικού έτους και τα επίσημα εγκαίνια του σχολείου για το οποίο έδωσαν μεγάλο αγώνα οι Ίμβριοι εντός αλλά (κυρίως) εκτός νησιού. Στις 12 Οκτωβρίου θα τελέσει τον αγιασμό ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, γεννημένος ο ίδιος στους Αγίους Θεοδώρους Ίμβρου. Ίμβριοι και άλλοι Έλληνες από όλον τον κόσμο θα παραστούν στην ιστορική αυτή στιγμή.

Μετά την εφαρμογή, το 1964, της πολιτικής αφελληνισμού του νησιού και το κλείσιμο των σχολείων, πλέον η Ίμβρος αποκτά ξανά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Γεγονός που ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την επιστροφή οικογενειών στις πατρογονικές τους εστίες, όπως επισημαίνει ο Πάρις Ασανάκης μιλώντας στο pontos-news.gr.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιμβρίων θεωρεί ότι οι εξελίξεις δίνουν το έναυσμα «για να ξανασυσταθεί ο κοινωνικός ιστός και να παραταθεί, τουλάχιστον για μια ακόμη γενιά, το ελληνικό στοιχείο στο νησί». Από τους 20.000 Ιμβρίους που ζουν σε διάφορα μέρη του κόσμου, όπως αναφέρει ο Π. Ασανάκης, ξεχωρίζει ένας «σκληρός πυρήνας» περίπου 5.000 ανθρώπων οι οποίοι έχουν διατηρήσει τους δεσμούς με το νησί.


Ο Πατριάρχης μαζί με μαθητές και τις οικογένειές τους πρόσφατα στην Ίμβρο

«Έχουν κάποια περιουσία, κτήματα, σπίτια, τα οποία έχουν μπει σταδιακά σε μια διαδικασία και τα ανακατασκευάζουν, κατοχυρώνουν τα δικαιώματά τους», εξηγεί.

«Με αυτούς τους ανθρώπους λοιπόν ως αιχμή του δόρατος προσπαθούμε να κερδίσουμε τη χαμένη θέση στην τοπική κοινωνία και οικονομία».

Όπως αποκαλύπτει στο pontos-news.gr, έχει ξεκινήσει, παράλληλα με το σχολείο, μια προσπάθεια να ιδρυθεί ένας αγροτουριστικός συνεταιρισμός και γενικά να υπάρξουν και κάποιες άλλες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, ούτως ώστε να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στο νησί.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιμβρίων υπογραμμίζει ότι διαχρονικά το βασικό μέλημα όλων των Ιμβρίων, τόσο της διασποράς όσο και των γηγενών, ήταν η εκπαίδευση.


Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιμβρίων Πάρις Ασανάκης

Μετά από προσπάθειες δεκαετιών, με την αρωγή του Πατριαρχείου αλλά και του υπουργείου Παιδείας, το όραμα εκπληρώνεται. Οι άδειες βγήκαν για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, οι τοποθετήσεις και οι αποσπάσεις των καθηγητών ολοκληρώθηκαν, ενώ στο νησί γύρισαν οι πρώτες οικογένειες.

«Υπάρχουν κάποιοι καθηγητές που θα διοριστούν ως ομογενείς, Ίμβριοι που αποφάσισαν με το άνοιγμα του σχολείου να εγκατασταθούν κι εκείνοι εκεί», λέει στο pontos-news και εξηγεί: «Ας πούμε ο Μάκης Καμπουρόπουλος, ο διευθυντής του Γυμνασίου και του Λυκείου, είναι τέτοια περίπτωση. Ήταν αντιπρόεδρος στο σύλλογό μας».


Το σχολείο των Αγίων Θεοδώρων την πρώτη χρονιά λειτουργίας του (1932-1933)

Η ύπαρξη δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ακολουθεί το άνοιγμα του Δημοτικού Σχολείου στους Αγίους Θεοδώρους, το οποίο πρωτολειτούργησε πριν από δύο χρόνια ως μειονοτικό με ένα μαθητή. Τώρα, με το άνοιγμα του Γυμνασίου-Λυκείου, ο Π. Ασανάκης εκτιμά ότι ο αριθμός (συνολικά) των μαθητών, θα φτάσει τους 14.

«Δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι αυτό είναι το μαγικό ραβδί που θα αλλάξει τα πάντα και θα αντιστρέψει τη φθίνουσα πορεία και το σβήσιμο του ελληνισμού. Είναι όμως μια πολύ αισιόδοξη αρχή για να μπορέσουμε να βάλουμε και τις προϋποθέσεις να ξαναβρεθούμε στον τόπο μας.

»Τώρα οι σύλλογοι της Ελλάδας, δηλαδή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπου ζουν οι μεγαλύτερες ιμβριακές παροικίες, είναι οι δεξαμενές από τις οποίες αντλούμε όλους εκείνους τους ανθρώπους που έχουν διατηρήσει τους δεσμούς με τον τόπο τους και επιστρέφουν».


Τα Αγρίδια και το κτήριο (δ) του Λυκείου

Όσον αφορά τις οικογένειες που δεν θα εγκατασταθούν στα Αγρίδια όπου είναι το Γυμνάσιο και το Λύκειο, εξηγεί: «Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες και για κάποιες οικογένειες που δεν θα είναι στο χωριό, αλλά σε κάποιο άλλο.

»Θα υπάρχει σύνδεση γιατί θα πρέπει να επικοινωνούν μεταξύ τους οι Άγιοι Θεοδώροι και τα Αγρίδια, όπου είναι τα δύο σχολεία. Φροντίζουμε και για τα καταλύματα για τους δασκάλους.

»Κοιτάμε να οργανώσουμε να υπάρχει συσσίτιο, όπως γίνεται δηλαδή και στα σχολεία της Πόλης. Να υπάρχει πρόνοια ώστε να τρώνε τα παιδιά στο σχολείο, γιατί ουσιαστικά είναι ημερήσιο το σχολείο».

Αναφορικά με το πρόγραμμα διδασκαλίας, επισημαίνει ότι θα ακολουθηθεί το πρόγραμμα των ομογενειακών σχολείων της Τουρκίας, όπως είναι στην Κωνσταντινούπολη για παράδειγμα το Ζωγράφειο και το Ζάππειο. Θα διδάσκονται στη μητρική γλώσσα, δηλαδή στα ελληνικά, τα περισσότερα μαθήματα, εκτός από την ιστορία και τη γεωγραφία, που θα είναι στα τουρκικά.

Δείτε εδώ το έντυπο του Συλλόγου Ιμβρίων με το οποίο τονίζουν την αναγκαιότητα (και) για οικονομική στήριξη της προσπάθειας. «50 χρόνια μετά ελληνικά σχολεία και πάλι στην Ίμβρο - Στήριξε και εσύ την προσπάθεια, ΜΠΟΡΕΙΣ», είναι το μήνυμα που στέλνουν.