30 Απρίλιος 2015, 15:19 - Τελευταία Ενημέρωση: 30 Απρίλιος 2015, 15:17

Σπαράγγια: Οι ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητές τους

  • Σπαράγγια: Οι ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητές τους

Το σχήμα τους θυμίζει δόρυ έτοιμο για μάχη και η εμφάνισή τους παραπέμπει στην πιο πολύχρωμη εποχή του χρόνου, την άνοιξη. Πρόκειται για πολύτιμους βλαστούς που συλλέγονται από τον Μάρτιο μέχρι και τα τέλη Μαΐου και υπάρχουν στην απόχρωση του πράσινου, του λευκού και του μοβ.

Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες σχετικών άρθρων, το μάτι μας πέφτει σε ιστορικές πληροφορίες που αναφέρουν ότι στην άγρια μορφή τους είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στα τραπέζια των πλουσίων από την εποχή που την Αίγυπτο όριζαν οι Φαραώ.

Ο λόγος για τα σπαράγγια, που λατρεύτηκαν επίσης και από τους αρχαίους Έλληνες, και σύμφωνα με τον φιλόσοφο Θεόφραστο, αποτελούσαν αγαπημένο έδεσμα ακόμη και των θεών.

Εκτός όμως από την άφθονη χρωματική πανδαισία που χαρίζουν στα μάτια μας, τα σπαράγγια κλείνουν εντός τους και ευεργετικά οφέλη για τον ανθρώπινο οργανισμό· και αν καταναλώνονται σε συστηματική βάση, λόγω των θεραπευτικών ιδιοτήτων τους μπορούν να λειτουργήσουν και ως «γιατροί της φύσης».

Ποιες είναι αυτές οι ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητες του αλλοτινού εδέσματος των θεών;

  • Έχουν εξαιρετική αντιφλεγμονώδη δράση, καθώς περιέχουν συστατικά όπως είναι οι σαπωνίνες, η φλαβονοειδής κερκετίνη και η ρουτίνη.
  • Συμβάλλουν καθοριστικά στην εύρυθμη αντιοξειδωτική λειτουργία του οργανισμού, αφού η γλουταθειόνη –που βρίσκεται σε αφθονία εντός τους– εμπεριέχει τρία αμινοξέα (γλουταμικό οξύ, γλυκίνη και κυστεΐνη), των οποίων η αλληλεπίδραση αποτελεί έναν ισχυρό αντιοξειδωτικό σύμμαχο για το σώμα.
  • Δρουν κατά του γήρατος, βοηθώντας συγχρόνως τον εγκέφαλο στην καταπολέμηση της γνωστικής εξασθένησης. Αυτό οφείλεται στο φολικό τους οξύ, που σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Β12, η οποία βρίσκεται στα ψάρια, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, συμβάλλουν σημαντικά στην πρόληψη της νοητικής εξασθένισης.
  • Αποτελούν επίσης εξαιρετική πηγή βιταμινών Α, C, Ε, Κ, Β6, ασβεστίου, μαγνησίου, ψευδαργύρου, καθώς επίσης και καλή πηγή μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως το σελήνιο, ο σίδηρος, ο φώσφορος, το κάλιο, ο χαλκός και το μαγγάνιο.
  • Διαθέτουν αντικαρκινικές ιδιότητες αποτελώντας έναν ισχυρό σύμμαχο ιδίως κατά του καρκίνου της ουροδόχου κύστης, του στήθους, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του προστάτη και των ωοθηκών.
  • Οι υγιείς φυτικές ίνες και πρωτεΐνες τους σταθεροποιούν την πέψη, φράσουν την υπερκατανάλωση τροφής, διατηρούν χαμηλά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και αποτρέπουν τη δυσκοιλιότητα.
  • Έχουν διουρητική και αποτοξινωτική δράση, καθώς η υψηλή περιεκτικότητά τους σε ασπαραγίνη απελευθερώνει τον ανθρώπινο οργανισμό από τα υγρά και τις τοξίνες και ταυτόχρονα τον απαλλάσσει από τα περίσσεια άλατα.
  • Ενισχύουν τη διατήρηση της καρδιακής υγείας, αφού περιέχουν άφθονο φολικό οξύ, μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β που είναι απαραίτητο για ένα υγιές καρδιαγγειακό σύστημα (ένα φλιτζάνι περιέχει το 66% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης φολικού οξέος).