11 Μάρτιος 2015, 11:54 - Τελευταία Ενημέρωση: 11 Μάρτιος 2015, 11:53

Γιατί αλλάζει χρώμα ο χαμαιλέοντας

• Γιατί αλλάζει χρώμα ο χαμαιλέοντας
    Νεογέννητα μωρά χαμαιλέοντα στον Ζωολογικό Κήπο Taronga στην Αυστραλία (Φωτ.: ΕΡΑ)

Επιστήμονες από την Ελβετία δίνουν επιτέλους την απάντηση στο διαχρονικό ερώτημα που απασχολούσε και τον Αριστοτέλη, πώς δηλαδή οι χαμαιλέοντες καταφέρνουν να αλλάζουν γρήγορα τα χρώματα του δέρματός τους.

Το μυστικό κρύβεται στο ότι τα συμπαθή αυτά ερπετά διαθέτουν δύο στρώματα κυττάρων στο δέρμα τους, τα οποία περιέχουν νανοκρυστάλλους διαφόρων μεγεθών και σχημάτων.

Οι χαμαιλέοντες μεταβάλλουν κατά βούληση (σε ποσοστό περίπου 30%) την απόσταση μεταξύ αυτών των ποικιλόμορφων μικροσκοπικών κρυστάλλων, αντανακλώντας με αυτόν τον τρόπο διαφορετικά μήκη κύματος του φωτός. Το αποτέλεσμα είναι ότι έτσι αλλάζουν χρώμα στα μάτια των άλλων, κατορθώνοντας να γίνονται ένα με το περιβάλλον τους.

Ωστόσο παραμένει άγνωστο το πώς ακριβώς δίνουν την εντολή να γίνει η κατάλληλη κυτταρική αναδιάταξη στο δέρμα τους. Η ανακάλυψη του βιολογικού μυστικού των χαμαιλεόντων ενδέχεται να βοηθήσει μελλοντικά τους επιστήμονες να σχεδιάσουν καινοτομικά υλικά που θα αλλάζουν χρώματα ή θα είναι λιγότερο ανακλαστικά.

Η μελέτη –που διενεργήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γενεύης υπό τον καθηγητή γενετικής και εξελικτικής βιολογίας Μισέλ Μιλίνκοβιτς– δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications