17 Φεβρουάριος 2015, 15:00 - Τελευταία Ενημέρωση: 17 Φεβρουάριος 2015, 15:07

Να ανεβαίνει ή να κατεβαίνει κάποιος τα σκαλιά; Τι λένε οι επιστήμονες

  • Να ανεβαίνει ή να κατεβαίνει κάποιος τα σκαλιά; Τι λένε οι επιστήμονες
    Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Άλκης Κωνσταντινίδης

Απάντηση στο ερώτημα αν είναι πιο ωφέλιμο για την υγεία να κατεβαίνουμε ή να ανεβαίνουμε τα σκαλιά καλούνται να δώσουν έρευνες που εκπονούνται στο τμήμα βιοχημείας της άσκησης, στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Όπως επισημαίνει σχετικά ο αναπληρωτής καθηγητής Αθανάσιος Τζιαμούρτας, στο ανέβασμα το μήκος του μυός μικραίνει (ομόκεντρη άσκηση), ενώ στο κατέβασμα το μήκος του μυός αυξάνεται (έκκεντρη άσκηση).

Στο εργαστήριο βιοχημείας της άσκησης του ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές εργασίες που υποδεικνύουν την ωφελιμότητα της έκκεντρης άσκησης – δηλαδή όταν κατεβαίνουμε σκάλες. Σύμφωνα με αυτές, με την έκκεντρη άσκηση βελτιώνεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός, δηλαδή το πόσες θερμίδες καίει ένα άτομο ενώ βρίσκεται σε ηρεμία, μειώνονται οι τιμές της χοληστερίνης, των τριγλυκεριδίων και της «κακής» χοληστερίνης LDL και αυξάνονται τα επίπεδα της HDL, δηλαδή της «καλής» χοληστερίνης κατά περίπου 10%.

Αυτή η βελτίωση επήλθε ενώ τα άτομα που συμμετείχαν στις έρευνες έκαναν άσκηση μόνο μία φορά την εβδομάδα για οκτώ εβδομάδες σε ένα ειδικό (ισοκινητικό) μηχάνημα, όπου διαχωρίζεται η ομόκεντρη από την έκκεντρη άσκηση.

Η έκκεντρη άσκηση έχει χρησιμοποιηθεί επίσης από άτομα τα οποία έπασχαν από καρκίνο και αναπνευστικά προβλήματα και τα αποτελέσματα ήταν άκρως ενθαρρυντικά.

Το αποθαρρυντικό, ωστόσο, με αυτήν τη μορφή άσκησης είναι το ότι μπορεί να προκαλέσει πρόσκαιρη μυϊκή βλάβη, το κοινώς επονομαζόμενο «πιάσιμο» των μυών, συμπληρώνει ο αναπληρωτής καθηγητής.