19 Ιούνιος 2013, 10:39 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 20:29

Ελληνικά προϊόντα προτιμούν οι Τούρκοι!

  • To ΥΠΕΞ παραβλέπει τη Γενοκτονία για να τα βρει με την Τουρκία

Με την Τουρκία να αναδεικνύεται ο καλύτερος πελάτης των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο, τα ψάρια, τα φρούτα και τα λαχανικά, να κερδίζουν συνεχώς νέες αγορές, έκλεισε το πρώτο τρίμηνο του 2013.

Οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν αύξηση κατά 4,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο και διαμορφώθηκαν στα 6,4 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εξαγωγέων για το 2013 αναμένεται περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών στα επίπεδα του 3%-4%. Την ίδια ώρα, μείωση παρουσίασαν οι εισαγωγές προς την Ελλάδα κατά 8,3%, περιορίζοντας έτσι το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας κατά 20,5%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, το πρώτο τρίμηνο του 2013, χώρες όπως το Γιβραλτάρ, η Σιγκαπούρη, η Αίγυπτος, η Λιβύη και η Αλγερία βρέθηκαν στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, εκτοπίζοντας σε χαμηλότερες θέσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια παραδοσιακούς εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας, και ταυτόχρονα σε τροχιά ανόδου βρέθηκαν τα αγροτοδιατροφικά προϊόντα, με τα 6 στα 10 πιο εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.

Ειδικότερα το πρώτο τρίμηνο του έτους η Τουρκία βρέθηκε στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, ενώ στην τέταρτη θέση ήταν το Γιβραλτάρ, ξεπερνώντας την Κύπρο, που μετά τις πρόσφατες εξελίξεις υποχώρησε στην έκτη θέση. Οσον αφορά τις εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ, αυτές εμφάνισαν στασιμότητα (αύξηση μόλις 0,1%) και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών ανήλθαν στο 43,4% των συνολικών εξαγωγών, ενώ εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών το μερίδιό τους ανέρχεται σε 66%.

Αντίθετα, αξιοσημείωτη αύξηση καταγράφεται στις εξαγωγές προς τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία, 32,1%) αλλά και προς την Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (24,2%), ενώ ξεχωρίζει ο υπερεξαπλασιασμός των εξαγωγών προς τη Λατινική Αμερική (κυρίως λόγω της Βραζιλίας). Παρθένο ελαιόλαδο, ψάρια, πορτοκάλια, τυποποιημένα λαχανικά, ροδάκινα και τυριά βρέθηκαν στην πρώτη δεκάδα με τα πλέον ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα.

Συγκεκριμένα, για το πρώτο τρίμηνο του 2013 η κατηγορία των αγροτικών προϊόντων παρουσίασε αύξηση της τάξης του 15,3% και βρέθηκε στο σύνολο των εξαγωγών στην τρίτη θέση με μερίδιο 18,6%, ενώ την πρώτη θέση κατέχουν τα καύσιμα με ποσοστό 39,1%.

Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων σημείωσαν κάμψη 6,4% το πρώτο τρίμηνο του 2013, με την αξία τους να ανέρχεται σε 2.341,6 εκατ. ευρώ από 2.500,6 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Επίσης σημαντική πτώση εμφανίζουν και οι εξαγωγές πρώτων υλών κατά 25,9% (σε 248,2 εκατ. ευρώ από 335 εκατ. ευρώ). 

Η εικόνα που παρουσιάζουν οι ελληνικές εξαγωγές δείχνει τόσο την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων όσο και την προσπάθεια των ελλήνων επιχειρηματιών να ανοίξουν νέες αγορές, ωστόσο, όπως σημειώνει η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, «το γεγονός ότι ελληνικά βιομηχανικά προϊόντα δέχονται πιέσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις χάνουν μερίδια στη διεθνή αγορά, έχει να κάνει με έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, που συνδέεται σημαντικά και με την έλλειψη ρευστότητας για την προμήθεια πρώτων υλών, αλλά και με το υψηλό ενεργειακό κόστος που τα καθιστά αυτομάτως πολύ ακριβά στην παγκόσμια αγορά, ειδικά μετά τις τελευταίες διακυμάνσεις του ευρώ έναντι του δολαρίου».

Πηγή: tanea.gr