19 Νοέμβριος 2014, 16:25 - Τελευταία Ενημέρωση: 19 Νοέμβριος 2014, 16:26

Η θεραπευτική δύναμη της ποντιακής λύρας

  • Η θεραπευτική δύναμη της ποντιακής λύρας
    (φωτ.: Βαλεντίνα Ουσταμπασίδη)

Πώς η μουσική συνδέεται με την ίδια τη ζωή και με τη σωστή λειτουργία του ανθρώπινου σώματος; Απαντήσεις επιχείρησε να δώσει ένας επιστήμονας, προσκεκλημένος της Ένωσης Ποντίων Πιερίας.

Με θέμα «Λύρα και Πυρρίχιος – Ενεργειακή θεραπευτική Μουσική των Ασκληπιείων» και με ομιλητή τον μουσικολόγο, οργανολόγο και μουσικό ερευνητή Μιχάλη Καραβασίλη, η Ένωση Ποντίων Πιερίας πραγματοποίησε πρόσφατα εκδήλωση-ομιλία στους χώρους της, προκειμένου να απαντηθούν όλα τα ερωτήματα που αφορούν τη μουσική και τη σχέση της το ανθρώπινο σώμα.

Με το σύνθημα «η μουσική είναι ζωή», ο ομιλητής ξεκίνησε να αναλύει το θέμα του επισημαίνοντας πως και το ίδιο το σύμπαν εκπέμπει ήχους οι οποίοι επηρεάζουν κάθε μορφή ζωής στη γη. Από τον Πυθαγόρα και τη συμπαντική κλίμακα, μεταπήδησε στην τρίχορδη λύρα του Ερμή και από εκεί στον Απόλλωνα που την παρέλαβε και της πρόσθεσε άλλες τέσσερις χορδές. Μέσα από αυτό το ιστορικό ταξίδι αναλύθηκε πώς η μουσική επηρεάζει τη συμπαντική αρμονία και κατ’ επέκταση εμάς τους ίδιους.

Ο ομιλητής αναφέρθηκε και στη θέση της ποντιακής λύρας στον κόσμο της μουσικής, τονίζοντας πως το όργανο αυτό επηρεάζει πολύ τον άνθρωπο καθώς του ξυπνά μνήμες, άλλοτε νοσταλγίας και άλλοτε πόνου.

Το πυθαγόρειο μονόχορδο κατά τον Μ. Καραβασίλη είχε το ίδιο σχήμα με την ποντιακή λύρα και με αυτό «ο Πυθαγόρας έλυσε το πυθαγόρειο πρόβλημα και τη συμπαντική αρμονία». Οι λύρες, κατά τον ομιλητή, συνδέονται άμεσα με το σύμπαν γιατί ξυπνούν τη μνήμη.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην επίδραση του πυρρίχιου χορού, «με σκοπούς τελετουργικούς, που εξέφραζε αυτοάμυνα και αποτελούσε προετοιμασία για πόλεμο» και ο οποίος με τη μουσικότητα και το ρυθμό του αφυπνίζει και θεραπεύει ακουμπώντας στη συχνότητα του συμπαντικού ήχου. Ο ήχος του «ενεργοποιεί τη φωτιά της καρδιάς μας και της αιθεριακής ροής», είπε χαρακτηριστικά ο Μ. Καραβασίλης.

Η εκδήλωση έκλεισε με δείγματα τραγουδιών του ομιλητή, ο οποίος τα συνθέτει ακολουθώντας πρότυπα με βαθιές ιστορικές ρίζες.