2 Ιούνιος 2013, 11:20 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 20:34

Σότσι: Οι πιο ακριβοί Ολυμπιακοί Αγώνες. Δείτε πόσο θα κοστίσουν

  • Σότσι: Οι πιο ακριβοί Ολυμπιακοί Αγώνες. Δείτε πόσο θα κοστίσουν

Τελικά, φαίνεται ότι η Αθήνα και το Πεκίνο θα χάσουν τα πρωτεία για τους πιο ακριβούς Ολυμπιακούς Αγώνες, και τη θέση τους μάλλον θα πάρει το Σότσι, και η Χειμερινή Ολυμπιάδα του 2014, όπου δαπανώνται 51 δις δολάρια.

Οι χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του Σότσι θα είναι πιο ακριβοί στην ιστορία του Ολυμπιακού θεσμού. Σε διάστημα οκτώ ετών θα δαπανηθούν συνολικά πάνω από 51 δις δολάρια. Συγκριτικά, οι Αγώνες του Πεκίνου στοίχισαν 45 δις. δολ., ενώ η Βρετανία επένδυσε για το Λονδίνο-2010 περίπου 30 δις. δολ. Όπως και στην περίπτωση της Κίνας, τα βασικά κεφάλαια στη Ρωσία θα δοθούν για τον εκσυγχρονισμό των αστικών υποδομών και μόλις λίγα περισσότερα από επτά δις. προορίζονται άμεσα για τη δημιουργία των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων. Δηλαδή, των σταδίων και των αθλητικών εγκαταστάσεων για προπονήσεις και προετοιμασία. Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας, Ντμίτρι Κοζάκ, δηλώνει βέβαιος πως τα χρήματα αυτά θα μετατρέψουν το Σότσι στο μεγαλύτερο στη χώρα και πιο ανταγωνιστικό στη διεθνή αγορά παραθεριστικό θέρετρο.

Βάρος στις κοινωνικές υποδομές

Οι μεγαλύτερες δαπάνες από το κράτος, ύψους 20,9 δις. δολ., θα αφορούν τις υποδομές των συγκοινωνιών με σκοπό να επιλυθεί το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πόλη, ευελπιστεί ο δήμαρχος του Σότσι, κ.Ανατόλι Παχόμοφ. Όπως εξηγεί, αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η πόλη απλώνεται στα 156-162 χλμ κατά μήκος της θάλασσας και ο δρόμος είναι μόνο ένας. Η λεωφόρος Kurortnyi. Λέγει χαρακτηριστικά, ότι «ενώ επί εποχής ΕΣΣΔ πουθενά, ακόμη και στη Μόσχα πιθανότατα, δεν μας απασχολούσε το θέμα του κυκλοφοριακού, στο Σότσι το πρόβλημα αυτό υπάρχει».

Ως το 2014 στο Σότσι θα κατασκευαστούν συνολικά 260 χλμ αυτοκινητόδρομων, οι οποίοι θα μπορούν να δεχτούν από 1,8-2,5 φορές περισσότερα αυτοκίνητα, ενώ και η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στην πόλη θα αυξηθεί κατά 25%. Η λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος αναμένεται να επιτευχθεί, όχι μόνο με την ανάπτυξη των αυτοκινητοδρόμων, αλλά και του σιδηροδρόμου. Η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει για το Σότσι αστικό μέσο μεταφοράς, όπως στη Μόσχα το Μετρό, αναφέρει με σιγουριά ο Παχόμοφ. Στο στάδιο της κατασκευής βρίσκονται 30 αποβάθρες σιδηροδρόμου και το τραίνο θα κάνει στάση ουσιαστικά σε κάθε οικισμό.

Το πλέον μεγαλεπήβολο πρόγραμμα της εταιρίας Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι είναι ο συνδυασμένος δρόμος (οδικός και σιδηροδρομικός) από το Άντλερ ως το χιονοδρομικό κέντρο, «Alpika Service», στην Κράσναγια Παλιάνα. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε εκπρόσωπος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, ο προϋπολογισμός για την κατασκευή θα ξεπεράσει τα 6,6 δις δολάρια. Θα είναι το ακριβότερο από τα Ολυμπιακά προγράμματα, αν και αρχικά προβλεπόταν ότι θα στοιχίσει ακόμη περισσότερο, καθώς είχε σχεδιαστεί ο αυτοκινητόδρομος να κατασκευαστεί με τέσσερις ζώνες, και ο σιδηρόδρομος να διαθέτει δύο γραμμές. Το 2009 όμως, το πρόγραμμα συμπιέστηκε, με τις οδικές ζώνες να γίνονται δύο και την γραμμή του τραίνου, μία. Η μεταφορική ικανότητα του σιδηροδρόμου θα είναι 8.500 επιβάτες την ώρα. Στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων οι συρμοί θα περνούν με συχνότητα ανά 10 λεπτά.

Από τους ιδιώτες επενδυτές, τις μεγαλύτερες επενδύσεις πραγματοποίησε η βιομηχανική ομάδα εταιριών με ευρύ προφίλ «Basel». Το χόλντινγκ κατασκευάζει τον νέο τερματικό σταθμό του αεροδρομίου, επενδύοντας περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ. Τον Ιούνιο του 2012 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε 1.600 επιβάτες την ώρα. Εως το 2014, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στο αεροδρόμιο, θα αυξηθεί στους 3.800. Το Μάιο, το Ινστιτούτο οργάνωσης επιχειρηματικών συνεδρίων «Άνταμ Σμιθ», χαρακτήρισε τον νέο τερματικό σταθμό του αεροδρομίου του Σότσι ως το καλύτερο αεροδρόμιο της ρωσικής περιφέρειας.

Τηλεπικοινωνίες και ενέργεια


Τις εγκαταστάσεις τηλεπικοινωνιών θα κατασκευάσουν η «Megafon» και η «Rostelecom». Αμφότερες οι εταιρίες είναι χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων και η καθεμιά τους χρηματοδότησε με 130 εκατ. δολ. Η «Rostelecom» θα περάσει 300 χλμ καλωδίου οπτικής ίνας και θα παράσχει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών σε 33 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, όπως ανέφερε η υπηρεσία Τύπου της εταιρίας. Πρόκειται για ενσύρματη και ασύρματη πρόσβαση στο ίντερνετ, ΙΡ τηλεφωνία, ξεχωριστά δίκτυα τηλεπικοινωνίας, όπως για παράδειγμα σε ότι αφορά τα εξειδικευμένα συστήματα των σταδίων για την μέτρηση του χρόνου και των αποτελεσμάτων στα αθλήματα. Στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις πάροχος κινητής τηλεφωνίας θα είναι μόνο η «Megafon».

Όταν η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή αποφάσιζε να δώσει τη χειμερινή Ολυμπιάδα στο Σότσι, στην περιοχή του Σότσι υπήρχαν ελλείψεις σε ηλεκτρική ενέργεια. Η συνολική παραγωγική ισχύς ήταν 100 MW την ώρα που οι καταναλωτικές ανάγκες έφταναν τα 400 MW. Το έλλειμμα αυτό καλύπτεται τώρα με τη μεταφορά ενέργειας από άλλες περιοχές. Επίσης, ενόψει της Ολυμπιάδας κατασκευάζονται παραγωγικές μονάδες ισχύος 1424 MW.

Οικολογία και στεγαστικό

Πρόβλημα στην περιοχή υπήρχε και με τα λύματα που ρίχνονται στη Μαύρη Θάλασσα. Γι’ αυτό κατασκευάστηκαν νέες εγκαταστάσεις καθαρισμού για 140.000 κυβικά μέτρα λυμάτων. Η ποιότητα καθαρισμού είναι υψηλή και οι σωλήνες βγαίνουν στη θάλασσα σε απόσταση μεγαλύτερη των 2 χλμ. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Παχόμοφ, «Όταν μας παρουσίαζαν τις εγκαταστάσεις καθαρισμού, ο εκπρόσωπος της εταιρίας που τις προμήθευσε, ήταν έτοιμος ακόμα και να πιει από εκεί νερό (!)».

Μετά την Ολυμπιάδα

Τι θα απογίνουν οι Ολυμπιακές υποδομές μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες; Τον Φεβρουάριο ο Κοζάκ ενέκρινε το πρόγραμμα χρησιμοποίησής τους μετά το πέρας της Ολυμπιάδας. Σχεδόν όλες οι υποδομές κοινής ωφελείας και μηχανολογικές θα περάσουν στο Σότσι. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των δημοτικών αρχών, αυτό θα αυξήσει τις ετήσιες δαπάνες του προϋπολογισμού της πόλης κατά 50 εκατ. ευρώ.

Το Σότσι πρέπει να γίνει όχι απλά ένα ποιοτικό παραθεριστικό κέντρο, αλλά και ένας χώρος για τη διεξαγωγή σημαντικών εκδηλώσεων, όπως συνέδρια, εκθέσεις, αθλητικές διοργανώσεις κλπ., θεωρεί ο Παχόμοφ. Καταλήγοντας, ο Δήμαρχος αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση, οι υποδομές που κατασκευάζονται για την Ολυμπιάδα θα βελτιώσουν το επίπεδο του αστικού περιβάλλοντος.

Γράφει η Ντάρια Τίχονοβα   

Εφημερίδα Vedomosti

Πηγή: rbth.gr