23 Οκτώβριος 2014, 21:34 - Τελευταία Ενημέρωση: 24 Οκτώβριος 2014, 09:40

Εκτίμηση της Αρβελέρ για το πρόσωπο που έχει ταφεί στην Αμφίπολη

  • Εκτίμηση της Αρβελέρ για το πρόσωπο που έχει ταφεί στην Αμφίπολη

Ακόμα μία άποψη για το ποιος έχει ταφεί στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης, έρχεται να προστεθεί σε αυτές που διατυπώνονται εδώ και περίπου δυο μήνες.

Η  διακεκριμένη βυζαντινολόγος Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, μέσα από τις σελίδες της μελέτης της Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη «δείχνει» προς τον Κάσσανδρο, έναν από τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε λαμβάνοντας υπόψη την μεγαλοπρέπεια του μνημείου αλλά και τις ενδείξεις σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές. Ο βασιλιάς Κάσσανδρος είχε δολοφονήσει την Ρωξάνη, την σύζυγο του Μακεδόνα στρατηλάτη καθώς και το γιο τους Αλέξανδρο Δ’ για να ανέλθει στην εξουσία.

Όπως μάλιστα εξηγεί η βυζαντινολόγος, δεδομένου και του χαρακτήρα του, ο Κάσσανδρος θα μπορούσε να είχε οραματιστεί και παραγγείλει ένα ταφικό μνημείο ανάλογης μεγαλοπρέπειας με αυτό που αποκαλύπτεται στην Αμφίπολη.

«Πιστεύω ότι η μεγαλοπρέπεια του μνημείου συνάδει με το χαρακτήρα του Κασσάνδρου, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, διακρινόταν για την ευρυμάθειά του, αλλά και για την εχθρότητά του απέναντι στον Μεγάλο Αλέξανδρο, με τον οποίο είχε έρθει σε σύγκρουση στη Βαβυλώνα. Να ονομάσω, λοιπόν, Κασσάνδρειον το μνημείο της Αμφίπολης;» σημειώνει η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ.

Επιχειρηματολογώντας η πανεπιστημιακός αναφέρεται και σε ένα πιθανό σενάριο που προκύπτει από τα όσα συνέβαιναν στην Αθήνα εκείνη την περίοδο.

«Η πολιτική του Δημήτριου Φαληρέα, ενάντια στην επίδειξη πλούτου και στην πολυτέλεια, θα στέρησε πολλούς Αθηναίους καλλιτέχνες από τους οικονομικά εύπορους πελάτες τους. Πράγμα που εξανάγκασε ίσως πολλούς καλλιτέχνες να εκπατριστούν και προς την ακμάζουσα τότε Μακεδονία. Μήπως ο Κάσσανδρος, που είχε τοποθετήσει τον Φαληρέα κυβερνήτη της Αθήνας, δέχτηκε στην αυλή του καλλιτέχνες Αθηναίους, όπως είχε συμβεί παλαιότερα, ας πούμε με τον Ευρυπίδη;» γράφει.

Στο σύγγραμμά της, η Αρβελέρ αναφέρεται και στο ενδεχόμενο του πολυάνδριου τάφου, δηλαδή ενός μνημείου επιφανών νεκρών που ίσως σχετίζεται με τους Νέαρχο, Πολυπέρχων και Λαομέδων, τους ναυάρχους του Μέγα Αλέξανδρου, δεδομένου ότι από εκεί ξεκίνησε ο στόλος του στρατηλάτη.