1 Μάιος 2013, 17:01 - Τελευταία Ενημέρωση: 5 Σεπτέμβριος 2014, 20:43

Γιατί παίρνουμε κιλά στη νηστεία;

  • Πώς οφελεί την υγεία μας η νηστεία της Σαρακοστής;

Βρισκόμαστε ήδη στο τέλος της μεγάλης Σαρακοστής, κάποιοι από εμάς ήδη νηστεύουν ενώ κάποιοι άλλοι έχουν κάποιους ενδοιασμούς διότι φοβούνται μην τυχόν ακολουθώντας τη νηστεία παχύνουν.

Αν το σκεφτεί όμως κανείς, κατά τη διάρκεια της μεγάλης αυτής περιόδου απαγορεύονται τα κρεατικά, τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά, τα αβγά και όλα τα παράγωγα αυτών. Θα μπορούσε λοιπόν να αναρωτηθεί κανείς πώς είναι δυνατόν να παχαίνω, ενώ αποφεύγω όλα τα ειδή ζωικών λιπαρών που υπάρχουν.

Όπως επισημαίνει η διαιτολόγος – διατροφολόγος, Σπυριδούλα Νικομάνη, η απάντηση είναι πολύπλευρη.
Αρχικά, όταν λέμε νηστεύω δεν εννοούμε μόνο ότι απέχω από κάποια είδη φαγητού, αλλά εότι περιορίζω και την ποσότητα της τροφής γενικότερα. Νηστεία σημαίνει στέρηση, άρα ναι μεν νηστεύω διότι δεν τρώω κρέας αλλά αυτό δεν συνεπάγεται ότι θα καταναλώσω τρία πιάτα μακαρόνια με σουπιές κοκκινιστές.

Στη συνέχεια, για να μπορέσει κάποιος να ακολουθήσει τη νηστεία χωρίς όμως να βάλει κιλά, απαιτείται οργάνωση γευμάτων πολύ περισσότερο από ότι σε περίοδο μη νηστείας και αυτό γιατί αν ξεχάσω να πάρω κάτι μαζί μου καθώς φεύγω για τη δουλειά με την πρώτη αίσθηση πείνας θα καταλήξω σε ένα φούρνο και πάλι θα καταναλώσω θερμίδες από άμυλο, κάτι που δε θα γινόταν αν είχα πάρει μαζί μου ένα φρούτο.

Επιπλέον, η μαγειρική σε περίοδο νηστείας απαιτεί φαντασία διότι έτσι θα υπάρχει ποικιλία γευμάτων. Δεν υπάρχει λόγος το μόνο φαγητό που θα έχω ως νηστίσιμη επιλογή να είναι μακαρόνια ή πατάτες, μπορούμε άνετα να συνδυάσουμε λαχανικά με όσπρια ή όσπρια με ξηρούς καρπούς. Θα πρέπει τα πιάτα μας να έχουν χρώμα από τα πολλά λαχανικά που θα περιέχουν.

Επίσης, η διατροφή μου θα πρέπει να περιέχει πολλά φρούτα και χυμούς, ενώ οι περισσότεροι καταναλώνουν ψωμί, ταραμοσαλάτα, φρυγανιές, κουλούρια, δηλαδή και πάλι άμυλο. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλα τα νηστίσιμα προϊόντα είναι πάρα πολύ θρεπτικά, αρκεί να συνδυάζονται σωστά και να είμαστε ανοιχτοί σε κάθε νέο γευστικό επισκέπτη για τον ουρανίσκο μας.

Η νηστεία έχει λοιπόν κατηγορηθεί αδίκως ότι παχαίνει γιατί συχνά άτομα που νηστεύουν χάνουν το έλεγχο και καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες από ξηρούς καρπούς και ψωμί, δύο κατηγορίες τροφίμων που έχουν αμφότερες υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο. Παράλληλα, συχνά μετά από λίγες ημέρες νηστείας μας πιάνει λαιμαργία και το παρακάνουμε με το φαγητό, με αποτέλεσμα να αντιστρέφουμε τα διατροφικά ωφελήματα της νηστίσιμης περιόδου.

Αν όμως δούμε την νηστεία σαν μια ευκαιρία να κάνουμε δίαιτα θα διαπιστώσουμε ότι έχουμε πολλές νηστίσιμες επιλογές για όλα τα γεύματα της ημέρας, οι οποίες είναι ταυτόχρονα και αρκετά φτωχές σε θερμίδες.

Για παράδειγμα μπορούμε να αντικαταστήσουμε:
• Στο πρωινό, τα αβγά (ομελέτα, μάτι ή ποσέ) με μια φέτα μαύρο ψωμί αλειμμένη με λίγο μέλι ή λίγο ταχίνι.
• Στο μεσημεριανό, το φιλέτο σχάρας με σουπιές και σπανάκι.
• Στο βραδινό, το ριζότο με παρμεζάνα με μια μεγάλη πράσινη σαλάτα στην οποία θα προσθέσουμε ψιλοκομμένα αποξηραμένα φρούτα, χοντροκοπανισμένα αμύγδαλα και ξύδι μπαλσάμικο.
• Διαιτητικές επιλογές μπορούμε να κάνουμε ακόμα και στο επιδόρπιο όταν νηστεύουμε. Για παράδειγμα μια μικρή μερίδα γλυκό του κουταλιού κεράσι ή κυδώνι είναι πιο φτωχή σε θερμίδες από μια πάστα ζαχαροπλαστείου ή ένα κομμάτι γλυκό ταψιού αφού περιέχει μόνο ζάχαρη και καθόλου λίπος. Εξίσου διαίτης θεωρείται ένα μικρό κομμάτι σοκολάτας υγείας, που περιέχει ωφέλιμα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα σε συνδυασμό με μαγνήσιο, το οποίο τονώνει την μνήμη, καταπολεμά το στρες και βελτιώνει την ψυχική διάθεση.

Επομένως καταλήγουμε στο ότι τελικά δε παχαίνει η νηστεία. Αντιθέτως, η περίοδος αυτή είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για «αποτοξίνωση» από την υπερβολική κατανάλωση κρέατος και απώλεια κιλών. Αυτό που τελικά μας παχαίνει είναι ότι νηστεύουμε με λάθος τρόπο…

Πηγή: zougla.gr